ČSOB dosáhla v loňském roce čistého zisku 8,5 miliardy Kč při meziročním růstu klientských úvěrů, vkladů i aktiv pod správou. Od příchodu pandemie covid-19 bylo pro skupinu prvořadé podporovat všechny skupiny klientů, udržet dostupnost služeb fyzicky i online a pomáhat české ekonomice. Banka loni schválila zhruba 65 tisíc žádostí o odklad splátek. Zhruba 97 % klientů se po skončení moratoria vrátilo k běžnému splácení.
”V uplynulém roce převrátila pandemie covid-19 lidem život doslova naruby. Jsme rádi, že v této nadmíru složité době se lidé a firmy mohli spolehnout právě na bankovní a pojišťovací služby. Zůstali jsme dostupní na pobočkách i online, kde jsme zaznamenali pozoruhodný nárůst ve využívání služeb a v počtu transakcí. Schválili jsme téměř 65 tisíc odkladů splátek. I po skončení plošného moratoria klientům v potížích pomáháme individuálně,” uvedl v prohlášení generální ředitel ČSOB John Hollows. “Získali jsme prestižní ocenění Nejlepší banka a Klientsky nejpřívětivější banka. Vnímáme je jako odměnu za úsilí celé skupiny ČSOB, nasazení a obětavost při obsluze našich zákazníků ve ztížených podmínkách, které jsme si doposud nedokázali ani představit. Jde rovněž o povzbuzení, abychom neustali v investicích do inovací a péči o klienty. Chtěl bych vyjádřit hlubokou vděčnost všem kolegům, kteří svým mimořádným úsilím zajišťovali kvalitní služby a nadstandardní servis našim klientům i v čase pandemie a starali se o jejich maximální pohodlí a spokojenost. Stále čelíme ztíženým podmínkám, ale jsme o takřka rok s pandemií zkušenější a silnější a proto se nemusíme budoucnosti obávat.“
Čistý zisk skupiny ČSOB dosáhl loni 8,5 mld. Kč, což je meziročně méně o 57 %. Objem úvěrů narostl na 792,5 mld. Kč, meziročně o 2 %. Růst byl tažen hypotékami. Objem úvěrů na bydlení, což jsou hypotéky a úvěry ze stavebního spoření, stoupl na 458,2 mld. Kč, meziročně o 5 %. Objem vkladů se zvýšil na 1 073 mld. Kč, meziročně o 12 %. Objem aktiv pod správou činil loni 253 mld. Kč, což je meziročně výše o 5 %.
Provozní výnosy dosáhly 35,3 mld. Kč. Meziročně se snížily o 17 %, respektive o 14 % na srovnatelném základě. Provozní náklady loni dosáhly 19,3 mld. Kč, což znamená meziroční růst o 1 %, ale pokles o 3 % na srovnatelném základě.
ČSOB zůstává podle svých slov kapitálově silná. Kapitálový poměr Tier 1 činil v závěru roku 23,7 %.
Nižší čistý zisk skupiny ČSOB vysvětluje růstem objemu opravných položek k úvěrům a poklesem provozních výnosů. Meziroční porovnání podle ní negativně ovlivnila vyšší základna roku 2019, na které se projevily jednorázové výnosy z přecenění podílu v ČMSS a prodeje ČSOB Asset Management. Bez zmíněných mimořádných faktorů a dopadů konsolidace ČMSS by byl čistý zisk ČSOB meziročně nižší o 51 %.
Kvalita úvěrového portfolia zůstala podle banky vysoká, vyšší náklady na úvěrové riziko odrážejí očekávané dopady zhoršeného ekonomického vývoje kvůli covid-19. Tvorba opravných položek k úvěrům se zvýšila na 5,6 miliardy Kč. Podíl úvěrů v selhání z celého portfolia úvěrů byl na konci loňského roku 2,26 %.
Zdroj: Prezentace ČSOB
Strmý růst mobilního bankovnictví
Počet aktivních uživatelů mobilního bankovnictví vyskočil meziročně o 34 % a počet transakcí o 48 %. Klienti častěji platili bezkontaktně kartami a nakupovali zboží v e-shopech.
“Bankovnictví se přirozeně přesouvá do digitálního prostředí a doba s covid-19 k tomu ještě přispívá. Pro nás zůstává prioritní přinášet tak pohodlné a jednoduché produkty a služby, abychom zůstali pro klienty první volbou v online prostředí i na pobočkách. Na pobočkách nyní zavádíme nový obslužný systém zahrnující i zónu pro bydlení, v jehož financování je naše skupina jedničkou,” uvedl v prohlášení Jan Sadil, člen představenstva ČSOB zodpovědný za retail. “Rád bych upoutal pozornost klientů zejména k novému Smartbankingu a hlasové asistentce Kate,” dodává Jan Sadil.
Inovace v bance
ČSOB spustila nové aplikace DoKapsy od ČSOB a ČSOB Drobné a jako první na trhu představila digitální hlasovou asistentku Kate. Banka také vyhrála soutěž Hospodářských novin Nejlepší banka 2020 a ovládla i kategorii Klientsky nejpřívětivější banka, získala akreditaci pro Bankovní identitu a v lednu 2021 službu spustila. Celý rok existence má za sebou také aplikace pro investování s robotem indigo z dílny Patria Finance.
„Indigo je náš oblíbený produkt pro investování do akciových a dluhopisových fondů...máme zde už 4000 klientů,“ uvedla na tiskové konferenci Michaela Lhotková, výkonná ředitelka pro oblast Inovace a Digital.
Skupina ČSOB je součástí mezinárodní bankopojišťovací skupiny , která působí především v Belgii a v regionu střední a východní Evropy. Součástí skupiny ČSOB je přední tuzemský retailový obchodník s cennými papíry Patria Finance. Do Skupiny ČSOB patří ČSOB, Hypoteční banka, Českomoravská stavební spořitelna, ČSOB Penzijní společnost, ČSOB Leasing a ČSOB Factoring.
Zdroj: ČSOB, ČTK