Skupina Coloseum chce emitovat až 38% podíl akcií, které nabídne prostřednictvím PX Start Burzy cenných papírů Praha v průběhu června. Stane se tak historicky první veřejně obchodovatelnou společností z gastronomického sektoru na pražské burze. Coloseum si jde pro více než 100 miliónů korun nového kapitálu na snížení zadlužení a financování nových projektů. Jedním z nich je i master-franšízová spolupráce s Caffé Pascucci a uvedení tohoto italského řetězce do Česka. Majoritním vlastníkem zůstane i nadále zakladatel a majitel skupiny Coloseum Jan Mužátko.
„Coloseum je na trhu už více než čtvrt století. Za tu dobu se vypracovalo do pozice největší ryze české restauratérské sítě v Česku. Téměř dva roky restrikcí pod vlivem pandemie měly na gastro segment nezanedbatelný dopad, na druhou stranu oslabený trh nyní nabízí unikátní příležitosti pro toho, kdo disponuje zkušenostmi a kapitálem. Další, věříme, že úspěšné čtvrtstoletí tak chceme odstartovat na pražské burze. Máme ambiciózní plány, a i proto si jdeme pro peníze formou veřejné nabídky akcií. Chceme, aby i drobní investoři, pravidelní hosté našich provozoven, měli možnost podílet se na dalším rozvoji a stali se spolumajiteli své oblíbené restaurace či kavárny,“ řekl Jan Mužátko, majitel skupiny Coloseum.
V roce 2019 dosáhl obrat skupiny 352 milionů korun a Coloseum mělo téměř 400 zaměstnanců. V průběhu pandemie skončilo v Česku zhruba 10 % restauračních zařízení, těm přeživším poklesly tržby o desítky procent. Také skupině Coloseum klesly tržby až o dvě třetiny, byla nucena uzavřít několik provozoven a počet zaměstnanců se snížil o více než dvě třetiny.
„Situace se začíná obracet, lidé se vrací do restaurací a čísla skupiny Coloseum se dostávají na předcovidovou úroveň. Oslabený trh je velkou příležitostí pro někoho, kdo má know-how a kapitál,“ reaguje Jiří Staník, CEO společnosti Helgi Library v roli porakce při emisi.
Letos Coloseum počítá, že by mohlo dosáhnout tržeb 282 milionů korun, ztráta by měla být 48,6 milionu korun, meziročně asi poloviční. Příští rok odhaduje, že utrží 461 milionů korun a ztrátu sníží na 15,4 milionu korun. S čistým ziskem na úrovni přibližně 14 milionů korun a tržbami 605 milionů korun počítá v roce 2024.
Až 600 tisíc nově emitovaných akcií v hodnotě 75–150 milionů korun odpovídá maximálně 38 % podílu společnosti po emisi. Skupina vychází vstříc retailovým investorům z řad svých zákazníků, objem minimální investice by měl být nastaven okolo 20 tisíc korun. Zájemci budou moct zakoupit akcie Coloseum po schválení regulačními orgány. Část získaného kapitálu bude použita na snížení zadlužení, zbytek na financování nových projektů a rozvoj skupiny formou vlastních i franšízových provozů.
„Jsme rádi, že se Coloseum rozhodlo získat nové finanční zdroje na domácím kapitálovém trhu. Ve vyspělých ekonomikách je běžné, že restaurační řetězce nebo jejich provozovatelé jsou tradičním sektorem, obchodovaným na burze. Coloseum vybudovalo silnou marketingovou značku a v našem regionu je prvním pozitivním příkladem vstupu na veřejný trh v daném segmentu. Věříme, že povzbudí své následovatele,“ uvádí Tomáš Jaroš, generální ředitel obchodníka s cenný papíry Patria Finance. U Patria Finance budou moci zájemci akcie Colosea získat velmi snadno a plně online cestou ihned po spuštění úpisu.
Novým projektem skupiny Coloseum je uvedení italského kavárenského řetězce do Česka. Skupina podepsala 10letou exkluzivní smlouvu pro zastoupení Caffé Pascucci v České republice v pozici Master Franchisant. Jako první z kavárenských řetězců v Česku tak bude nabízet spolupráci formou franšízy. První kavárna byla otevřena v dubnu letošního roku v Dušní ulici v Praze. V horizontu pěti let skupina plánuje otevření až 50 vlastních a franšízových kaváren a bister po celé České republice.
„Věřím, že emise Colosea přinese na pražskou burzu příjemné oživení. Jedná se o první akcie z gastro segmentu, který zažívá po pandemii výrazné oživení. Vstup Colosea tak nabízí zajímavou alternativu na diverzifikaci titulů obchodovatelných na našem trhu,“ říká Petr Koblic, generální ředitel Burzy cenných papírů Praha.

O skupině Coloseum
Skupina Coloseum letos oslavila 27 let na trhu a během téměř tří dekád se postupně vypracovala do pozice jedné z největších restauratérských sítí v Česku. Před pandemií její provozy navštívilo ročně v průměru 1,5 milionu zákazníků a 45 tisíc členů využívá věrnostní kartu Bakarta klubu.
Skupina provozuje italský koncept vlastních a franšízových restaurací Pizza Coloseum, Pivovar Národní v Praze, spravuje také například Občanskou Plovárnu s kapacitou 2 500 osob či hokejové arény v Liberci, Pardubicích a v Kladně. Od roku 2020 je součástí Skupiny také velkoobchod Pragogastro.