Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Německé automobilky varují před cly na čínské elektromobily, žádají dohodu

Německé automobilky varují před cly na čínské elektromobily, žádají dohodu

04.10.2024 16:52
Autor: ČTK

Přední německé automobilky vyzvaly Brusel a Peking, aby se snažily vyjednat dohodu, která by odvrátila hrozící cla na dovoz elektromobilů vyráběných v Číně. Jejich výzva je zdůrazněním obav z toho, co by eskalující obchodní konflikt mohl znamenat pro podniky, uvedla agentura Reuters.

Evropská komise dnes získala dostatečnou podporu členských států EU pro zavedení cel. Hlasování tak postavilo státy ekonomiky závislé na Číně, jako je Německo, proti členským státům, které jsou na Čínu méně napojené. Případ je největším obchodním střetem Evropské komise s Čínou za desetiletí.

"Dnešní hlasování je fatálním signálem pro evropský automobilový průmysl. Nyní je zapotřebí rychlé dohody mezi Evropskou komisí a Čínou, aby se zabránilo obchodnímu konfliktu, ve kterém nikdo nezíská," uvedl generální ředitel BMW Oliver Zipse. Skutečnost, že Německo hlasovalo proti clům, je důležitým znamením a zvyšuje šance na vyjednání dohody, dodal Zipse.

Německé automobilky by byly nejvíce vystavené případným odvetným protiopatřením, protože podle statistik měla Čína na jejich loňském prodeji téměř třetinový podíl. A přestože se většina vozidel prodávaných v Číně v zemi i vyrábí, mnoho luxusních modelů se stále dováží z Německa.

"Obchodní konflikt zná pouze poražené," dodala prezidentka německé automobilové lobbistické skupiny VDA Hildegard Müllerová. Navrhovaná cla podle ní dále zvýší riziko vzájemného obchodního konfliktu a také výrazně zdraží auta pro spotřebitele. Případné škody způsobené cly mohou podle ní být větší než jejich potenciální přínosy.

Mercedes-Benz uvedl, že cla jsou chybou, a vyzval EK, aby jejich zavedení odložila a umožnila další jednání o dohodě. Mezi dva přední akcionáře automobilky patří čínská firma Beijing Automotive Group a předseda firmy Geely Li Šu-fu.

Přední evropský výrobce automobilů Volkswagen, který vlastní většinu v automobilce Porsche, rovněž vyzval obě strany k nalezení "politického řešení" a dodal, že cla nezvýší konkurenceschopnost evropského automobilového sektoru. Podle Volkswagenu je dohoda stále možná, až do doby, než budou cla oficiálně zavedena, a to koncem října.

Čínské ministerstvo obchodu dnes odsoudilo rozhodnutí EU uvalit cla na elektromobily vyrobené v Číně a označilo je za nespravedlivé a nerozumné. Vyjádřilo ale naději, že obě strany mohou tuto otázku vyřešit jednáním. Konzultace na technické úrovni s EU podle ministerstva pokračují a měly by být obnoveny v pondělí.

Čína upozornila, že přijme veškerá opatření, aby ochránila zájmy čínských podniků. Rozhodnutí EU podle ministerstva omezí obchod Číny s Evropou, zbrzdí přechod Evropy na udržitelnou energetiku a zpozdí pokrok v celosvětovém úsilí o řešení změny klimatu. Světové postavení Číny ve výrobě elektromobilů je výsledkem hospodářské soutěže a inovací, nikoli státních dotací, jak uvádí EK, dodalo čínské ministerstvo.

Maďarský premiér Viktor Orbán po rozhodnutí uvedl, že to, co chce EU udělat, je ekonomická studená válka. Německý ministr financí Christian Lindner, španělský ministr hospodářství Carlos Cuerpo i italský ministr průmyslu Adolfo Urso byli ve vyjadřování opatrnější, všichni však vyjádřili názor, že je třeba spolupracovat a dále jednat s Čínou, aby se předešlo obchodní válce, která by byla škodlivá pro všechny. Švédský ministr zahraničního obchodu Benjamin Dousa dodal, že nejlepší by bylo, kdyby Čína a EU v souvislosti s tímto problémem dospěly ke společné dohodě.

Cla naopak přivítal mluvčí francouzského sdružení výrobců automobilů PFA. "Je dobře, že rozhodnutí o přijetí cel získalo podporu členských států. Jsme pro volný obchod, ale v rámci spravedlivých pravidel," uvedl.

Kriticky se ke clům na automobily vyjádřil i francouzský svaz producentů koňaku, který se obává odvetných cel. "Francouzské úřady nás opustily. Nechápeme, proč je naše odvětví takto obětováno." Negativních dopadů na své podnikaní kvůli možnému zavedení odvetných cel na vepřové se obává také španělské sdružení masného průmyslu ANICE.


Čtěte více:

Perly týdne: Tvrdé přistání v USA se nekoná, Čína se snaží prostimulovat k růstu
04.10.2024 16:11
Stephen Roach nesdílí nadšení z čínské stimulace, investoři by podle n...
Video a podcast s Pavlem Mokošem: Konsolidace v USA a akciová rally v Číně
04.10.2024 14:34
Tento týden se trhy nacházejí ve fázi konsolidace, kdy investoři po si...
Tomáš Vlk: Fed zpomalí, americký trh práce se nečekaně začal znovu utahovat
04.10.2024 15:22
Data z trhu práce v USA byla nečekaně silná. I s přihlédnutím k velké ...
Technická analýza: Visa má nakročeno k úspěšnému závěru roku
04.10.2024 16:30
Technický obrázek společnosti Visa je po tomto týdnu velmi zajímavý, p...

Váš názor
  •  
    06.10.2024 11:36

    Škoda, že automobilky v Evropě nemají tolik pravomocí, jako v době EHS a že jsou v současnosti vystavovany centrálním zásahům. V opačném případě, by si s čínským konkuretem jistě tržne poradily.
    kat
  •  
    06.10.2024 11:24

    Jojo, jen dejte pořádný cla, on si to Číňan nechá líbit a evropské automobilky nechá u sebe vyrábět a prodávat normálně dál. Možná i automobilkám už dochází, že za tu zelenou kašpařinu, která stála Evropu konkurenceschopnost, budou platit i ony. Pro nás v CZ o to horší, že je na nich závislých tolik pracovních míst..
    Berounskej
    •  
      06.10.2024 12:37

      A druhá věc...pokud se v Číně rozmohly elektromobily, tak by logicky začaly klesat prodeje klasických evropsych automobilek. A když evropské automobilky nemají adekvátní elektromobil, který by konkurovat těm čínským, tak prostě ztrácí trh. Na tom není nic zvláštního.
      hudis
    •  
      06.10.2024 12:34

      Vždyť čínské automobilky u nás ta auta taky mohou vyrábět a prodávat bez cla. Tak proč by to nemohlo jít stejně v Číně?
      hudis
Aktuální komentáře
25.05.2025
14:59Fidelity: Investoři do ETF reagují na celní konflikt odklonem od USA
8:13Víkendář: Reklamu jen tak nepoznáme?
24.05.2025
14:33Fidelity International: Jak mohou neutrální akciové strategie využít sílu volatility
8:10Víkendář: Svět, kde předvídatelnost je slabostí a cla jsou nejkrásnějším slovem ve slovníku
23.05.2025
22:03Americké trhy krvácí po hrozbách cel vůči EU a Applu  
17:44Traders Talk: Trump rozbouřil trhy, Colt potěšil výsledky a UnitedHealth v problémech
17:17PwC: Prodej elektromobilů v 1. čtvrtletí stoupl o 42 procent na 2,7 milionu
15:57Jednání s EU podle Trumpa nikam nevedou, chce clo 50 procent. Akcie klesají
15:49Půjde to k normálu bez cenového šoku?
14:26Pivo s Patrií ve Zlíně - s analytikem a makléřem o trzích i novinkách ve světě investic
13:03Perly týdne: Googlu a Applu se změnily časy
13:01Italská banka UniCredit soudně napadne podmínky převzetí konkurenční Banco BPM
11:00M2C míří na burzu: Český lídr v péči o nemovitosti sází na technologie a globální expanzi
10:30Tlak na dluhopisy polevil a ulevilo se i akciím  
10:13Do Česka dorazily první dodávky nového jaderného paliva od Westinghouse
8:56Německo hlásí růst HDP o 0,4 pct, ale celoroční stagnace zůstává ve hře
8:46Rozbřesk: Zhoršená nálada v eurozóně. Ale z jiného důvodu, než byste čekali
8:45Erste a VIG dnes naposledy s dividendou, růst HDP v Německu a další várka celního napětí mezi USA a EU  
22.05.2025
22:01Zámořské akcie se stabilizují, nárůstům vévodí Advanced Auto Parts  
17:20Výjimečný celý svět

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data