Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Německé automobilky varují před cly na čínské elektromobily, žádají dohodu

Německé automobilky varují před cly na čínské elektromobily, žádají dohodu

04.10.2024 16:52
Autor: ČTK

Přední německé automobilky vyzvaly Brusel a Peking, aby se snažily vyjednat dohodu, která by odvrátila hrozící cla na dovoz elektromobilů vyráběných v Číně. Jejich výzva je zdůrazněním obav z toho, co by eskalující obchodní konflikt mohl znamenat pro podniky, uvedla agentura Reuters.

Evropská komise dnes získala dostatečnou podporu členských států EU pro zavedení cel. Hlasování tak postavilo státy ekonomiky závislé na Číně, jako je Německo, proti členským státům, které jsou na Čínu méně napojené. Případ je největším obchodním střetem Evropské komise s Čínou za desetiletí.

"Dnešní hlasování je fatálním signálem pro evropský automobilový průmysl. Nyní je zapotřebí rychlé dohody mezi Evropskou komisí a Čínou, aby se zabránilo obchodnímu konfliktu, ve kterém nikdo nezíská," uvedl generální ředitel BMW Oliver Zipse. Skutečnost, že Německo hlasovalo proti clům, je důležitým znamením a zvyšuje šance na vyjednání dohody, dodal Zipse.

Německé automobilky by byly nejvíce vystavené případným odvetným protiopatřením, protože podle statistik měla Čína na jejich loňském prodeji téměř třetinový podíl. A přestože se většina vozidel prodávaných v Číně v zemi i vyrábí, mnoho luxusních modelů se stále dováží z Německa.

"Obchodní konflikt zná pouze poražené," dodala prezidentka německé automobilové lobbistické skupiny VDA Hildegard Müllerová. Navrhovaná cla podle ní dále zvýší riziko vzájemného obchodního konfliktu a také výrazně zdraží auta pro spotřebitele. Případné škody způsobené cly mohou podle ní být větší než jejich potenciální přínosy.

Mercedes-Benz uvedl, že cla jsou chybou, a vyzval EK, aby jejich zavedení odložila a umožnila další jednání o dohodě. Mezi dva přední akcionáře automobilky patří čínská firma Beijing Automotive Group a předseda firmy Geely Li Šu-fu.

Přední evropský výrobce automobilů Volkswagen, který vlastní většinu v automobilce Porsche, rovněž vyzval obě strany k nalezení "politického řešení" a dodal, že cla nezvýší konkurenceschopnost evropského automobilového sektoru. Podle Volkswagenu je dohoda stále možná, až do doby, než budou cla oficiálně zavedena, a to koncem října.

Čínské ministerstvo obchodu dnes odsoudilo rozhodnutí EU uvalit cla na elektromobily vyrobené v Číně a označilo je za nespravedlivé a nerozumné. Vyjádřilo ale naději, že obě strany mohou tuto otázku vyřešit jednáním. Konzultace na technické úrovni s EU podle ministerstva pokračují a měly by být obnoveny v pondělí.

Čína upozornila, že přijme veškerá opatření, aby ochránila zájmy čínských podniků. Rozhodnutí EU podle ministerstva omezí obchod Číny s Evropou, zbrzdí přechod Evropy na udržitelnou energetiku a zpozdí pokrok v celosvětovém úsilí o řešení změny klimatu. Světové postavení Číny ve výrobě elektromobilů je výsledkem hospodářské soutěže a inovací, nikoli státních dotací, jak uvádí EK, dodalo čínské ministerstvo.

Maďarský premiér Viktor Orbán po rozhodnutí uvedl, že to, co chce EU udělat, je ekonomická studená válka. Německý ministr financí Christian Lindner, španělský ministr hospodářství Carlos Cuerpo i italský ministr průmyslu Adolfo Urso byli ve vyjadřování opatrnější, všichni však vyjádřili názor, že je třeba spolupracovat a dále jednat s Čínou, aby se předešlo obchodní válce, která by byla škodlivá pro všechny. Švédský ministr zahraničního obchodu Benjamin Dousa dodal, že nejlepší by bylo, kdyby Čína a EU v souvislosti s tímto problémem dospěly ke společné dohodě.

Cla naopak přivítal mluvčí francouzského sdružení výrobců automobilů PFA. "Je dobře, že rozhodnutí o přijetí cel získalo podporu členských států. Jsme pro volný obchod, ale v rámci spravedlivých pravidel," uvedl.

Kriticky se ke clům na automobily vyjádřil i francouzský svaz producentů koňaku, který se obává odvetných cel. "Francouzské úřady nás opustily. Nechápeme, proč je naše odvětví takto obětováno." Negativních dopadů na své podnikaní kvůli možnému zavedení odvetných cel na vepřové se obává také španělské sdružení masného průmyslu ANICE.


Čtěte více:

Perly týdne: Tvrdé přistání v USA se nekoná, Čína se snaží prostimulovat k růstu
04.10.2024 16:11
Stephen Roach nesdílí nadšení z čínské stimulace, investoři by podle n...
Video a podcast s Pavlem Mokošem: Konsolidace v USA a akciová rally v Číně
04.10.2024 14:34
Tento týden se trhy nacházejí ve fázi konsolidace, kdy investoři po si...
Tomáš Vlk: Fed zpomalí, americký trh práce se nečekaně začal znovu utahovat
04.10.2024 15:22
Data z trhu práce v USA byla nečekaně silná. I s přihlédnutím k velké ...
Technická analýza: Visa má nakročeno k úspěšnému závěru roku
04.10.2024 16:30
Technický obrázek společnosti Visa je po tomto týdnu velmi zajímavý, p...

Váš názor
  •  
    06.10.2024 11:36

    Škoda, že automobilky v Evropě nemají tolik pravomocí, jako v době EHS a že jsou v současnosti vystavovany centrálním zásahům. V opačném případě, by si s čínským konkuretem jistě tržne poradily.
    kat
  •  
    06.10.2024 11:24

    Jojo, jen dejte pořádný cla, on si to Číňan nechá líbit a evropské automobilky nechá u sebe vyrábět a prodávat normálně dál. Možná i automobilkám už dochází, že za tu zelenou kašpařinu, která stála Evropu konkurenceschopnost, budou platit i ony. Pro nás v CZ o to horší, že je na nich závislých tolik pracovních míst..
    Berounskej
    •  
      06.10.2024 12:37

      A druhá věc...pokud se v Číně rozmohly elektromobily, tak by logicky začaly klesat prodeje klasických evropsych automobilek. A když evropské automobilky nemají adekvátní elektromobil, který by konkurovat těm čínským, tak prostě ztrácí trh. Na tom není nic zvláštního.
      hudis
    •  
      06.10.2024 12:34

      Vždyť čínské automobilky u nás ta auta taky mohou vyrábět a prodávat bez cla. Tak proč by to nemohlo jít stejně v Číně?
      hudis
Aktuální komentáře
01.04.2025
22:01Americké indexy díky silnému závěru rostly  
17:27Odklon od amerických trhů – krátkodobý jev, nebo strukturální změna?
17:26Automobilky dostanou více času na splnění emisních cílů, navrhla Evropská komise
17:06Akcie se snaží odolat špatným číslům, dluhopisy dnes jedou  
16:53Slabý index ISM potvrzuje stagflační dopad cel na americkou ekonomiku  
15:19The Washington Post: Trump chce většinu dovozu zatížit clem kolem 20 procent
14:52Klid před bouří? Wolfe Research hledá mezi rodícími se dividendovými aristokraty
13:11Inflace v eurozóně v březnu zpomalila, nezaměstnanost v EU v únoru klesla
12:28Co bude nyní dělat americká centrální banka?
11:06Patria Finance zásadně zlevňuje online obchodování a představuje novou obchodní platformu
10:45Evropa se zelená, ale americké futures naznačují před daty opatrnost  
10:16Český průmysl otáčí směr a vyhlíží lepší zítřky. Ale pozor na Trumpova cla!
9:07Rozbřesk: Trumpův šok. Jak nejistota ovlivňuje ekonomiku a trhy
9:04Čínská média: Čína, Japonsko a Korea dají na americká cla společnou odpověď
8:52Trhy čekají na cla, Evropa zahájí pozitivně  
6:00Morgan Stanley: Ve druhém pololetí se situace v ekonomice změní
31.03.2025
21:50Dolar, ropa a výnosy dluhopisů – jaký obrázek nyní kreslí směrem k ekonomice a akciím
17:32Wall Street je rozpolcená. Technologie tlačí indexy dolů, ale defenzivním sektorům se daří  
16:46Německá inflace zpomaluje na 2,2 procenta
16:44Renault a Nissan upravují svou alianci, umožní tak snížení vzájemných podílů

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:15USA - Změna zaměstnanosti (ADP)
16:00USA - Průmyslové objednávky, m/m