Akcie japonských, jihokorejských a evropských výrobců automobilů ve středu ráno prudce rostly poté, co Spojené státy oznámily obchodní dohodu s Japonskem, jejíž součástí je sektorové clo na automobily stanovené na 15 procent místo původních 25 procent. To dodává na trh optimismus, že podobnou dohodu mohou USA uzavřít i s Evropskou unií.
Mnoho investorů se připravovalo na cla ve výši nejméně 20 procent, takže nová úroveň je „lepším než očekávaným výsledkem, který se odráží v růstu automobilek“, řekl Bloombergu Andrew Jackson, analytik japonského akciového trhu ve společnosti Ortus Advisors.
Japonský automobilový sektor byl podle něj poměrně silně shortován právě kvůli obavám z vysokých tarifů, takže středeční zprávy jsou významnou vzpruhou.
Akcie Mazdy, jež generuje přibližně polovinu svých příjmů v Severní Americe, vzrostly až o 18 procent. Dvouciferným tempem posilovaly také akcie Toyoty (+15 %). Automobilky navíc vyhnaly výrazně nahoru celý japonský index Nikkei 225, který posiloval o 3,5 procenta.
Silný růst v automobilovém sektoru se odehrával také na evropských trzích. Akcie Volvo Car vyskočily přibližně o sedm procent na nejvyšší hodnotu od poloviny května. Mezi čtyřmi až sedmi procenty pak posilovaly i akcie německých automobilek Porsche, , Mercedes Benz a . Pozitivně vzali zprávu také investoři jihokorejských výrobců automobilů, když akcie Hyundai Motor rostly o 7,5 procenta, v případě Kia dokonce o 8,5 procenta.
EU se Spojenými státy obchodní dohodu zatím stále neuzavřela, přitom termín 1. srpna, kdy mají rozsáhlá cla amerického prezidenta Donalda Trumpa začít platit, je za rohem. Brusel se snaží s Washingtonem vyjednat řadu opatření zaměřených právě na ochranu automobilového průmyslu v EU, ať už jde o samotné snížení celních sazeb či dovozní kvóty.
Analytici Citibank podotkli, že je pozoruhodné, že cla pro Japonsko, které je hlavním vývozcem automobilů byla snížena bez omezení dodávek, což by mohlo mít důsledky pro jednání s EU a Jižní Koreou.
Americké automobilky radost nemají
Skupina zastupující americké výrobce automobilů vyjádřila obavy z obchodní dohody s Japonskem. Nelíbí se jí totiž, že cla na japonské vozy (15 %) mají být nižší než na auta dovážená do USA z Mexika a Kanady (25 %), kde má řada amerických automobilek továrny a dodavatele.
"Jakákoliv dohoda, co zavádí nižší clo na japonský dovoz prakticky bez amerického obsahu než clo uvalené na vozidla vyrobená v Severní Americe, kde je vysoký americký podíl, je špatnou dohodou pro americký průmysl a americké automobilové pracovníky," uvedl Matt Blunt, šéf Americké rady pro automobilovou politiku, kam spadají například , nebo Chrysler.
Zdroj: Bloomberg, Reuters