Při nepřátelském převzetí management kupované firmy někdy přesvědčí akcionáře, že hodnota jejich firmy je nad cenou nabízenou (tím, kdo si myslí, že z firmy dostane více, než ti, kdo ji nyní vlastní). To, že management má často vrcholný zájem na tom, aby transakce dokončena nebyla, je evidentní. S výjimkou těch, na kterých chod firmy vyloženě stojí (know-how, znalost vztahů ve firmě i mimo ni ...), je zde totiž reálná hrozba jeho vyhazovu. Na druhou stranu snaha o navýšení nabízené ceny je z pohledu stávajících akcionářů chvályhodná. Nechme nyní stranou pohnutky pro zamezení převzetí, podívejme se na metody - obrana před nepřátelským převzetím se většinou točí kolem "jedovaté pilulky". Ta v případě dokončení převzetí spustí mechanismus, který znatelně zvedá náklady celé transakce, příkladem může být následující:
- Původní akcionáři cílové společnosti mohou např. získat opce na prodej svých akcií společnosti za cenu vysoko nad férovou hodnotou - tuto opci lze uplatnit právě v případě převzetí. Operace tak ředí hodnotu zbývajících akcií (těch v držení nového vlastníka) a v neposlední řadě může mít významný vliv na zadlužení společnosti a následně na její rizikovost a hodnotu (pokud je opcí spuštěný výkup akcií financován dluhem).
- Změna splatnosti dluhu v případě změny majoritního vlastníka může velice dobře fungovat jako detergent proti nepřátelskému převzetí (v horším případě tato klauze ztěžuje i převzetí přátelské).
- Cílovou společnost lze také, alespoň částečně, znehodnotit přímo tím, že si management a dozorčí orgány schválí takové odstupné, že toho ve firmě už "moc nezbude". V případě pokusu o takovouto jedovatou piluli ale již asi nejde váhat, zda managementu leží na srdci blaho stávajících akcionářů, či velikost jeho vlastních aktiv.
Stojí za to zopakovat, že vedle "finančního jedu" existuje ten z oblasti lidských vztahů. Pokud se převzetí táhne a management cílové firmy soustavně masíruje ty pod sebou s tím, jak je převzetí špatné pro firmu a všechny její zaměstnance, významně tím komplikuje integraci obou firem po dokončení transakce. I přátelská převzetí jsou často zatížena v oblasti "human ware" tím, že po nich plánovitě nastává propouštění v oblasti překrývajících se aktivit, apod. Jakékoliv převzetí s sebou pak nese tíhu pocitu nadřízenosti a podřízenosti ve vztahu kupující a kupovaný a v případech nepřátelských převzetí se toto násobí. Je poté dvojnásob těžké z obou firem vytěžit očekávané synergie a pozitiva, pokud lidé v cílové firmě nevezmou proces za svůj. Tento fakt vysvětluje i to, proč se nepřátelská převzetí žřídkakdy uskuteční v odvětvích s velkým významem lidských zdrojů - některé služby, technologie, apod. (výjimky samozřejmě existují). Tam se po převzetí lehce ztratí hlavní aktiva firmy - její klíčoví zaměstnanci a jejich znalosti.