Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články

Také byste vyráběli auta jenom pro "krásné oči" Vašich zákazníků?

05.10.2004 13:55
Autor: 

Základním principem kapitalismu je tvorba zisku. Okřídlená věta taťky všech burzovních makléřů Gordona Gekka zní: „Co má cenu dělat, má cenu dělat pro zisk“. Jednoduché a logické, v Německu však nejspíše našli nějakou jinou cestu. Jak je to možné ?

Poslední vydání magazínu Boersen Zeitung přineslo informaci, že Volkswagen AG – největší evropská automobilka – na každém automobilu vyrobeném v rámci koncernu v prvním pololetí letošního roku ztratila 50 euro. Jinými slovy – vyráběla právě pro ty krásné oči svých zákazníků.

Situace je o to horší, že konkurence na tom zase tak špatně není. PSA Peugeot Citroen SA na každém vyrobeném vozidle vydělá 308 euro, Renault SA si dokonce přijde na 807 euro. Osobní vozidla (Volkswagen, Škoda, Bentley, Bugatti …) měla v prvním pololetí provozní zisk 3,30 EUR, lehké nákladní automobily Volkswagen AG zaznamenaly provozní ztrátu 905 EUR.

Důvody? Velmi jednoduché – 42 % zaměstnanců společnosti pracuje v jedněch z nejdražších lokalit Německa, firma samotná trvá na výrobě přehnaného množství komponentů vlastními silami místo aby jejich výrobu přenesla na subdodavatele (zkuste si zajet do servisu a poptat se na ceny originálních náhradních dílů Volkswagen, nebudete se stačit divit).

V současné době probíhá jednání mezi managementem společnosti a odborovou centrálou IG Metall o budoucí platové politice. Zatímco firma požaduje dvouleté zmrazení platové hladiny, odbory žádají 4% růst platů každý rok. Překvapivě zatím nedošlo k dohodě.

Jaké z výše uvedeného plyne poučení? Automobilky jsou nyní špatná investice, zejména ty americké. Jejich „motivační programy“ se zcela minuly účinkem a měly za následek jenom to, že akcionářům vytáhly peníze z kapes. Asijská konkurence ukusuje z koláče tržního podílu seč může, daří se jí bojovat jak cenou tak kvalitou. Stačí, aby zaměstnala několik evropských designérů a Volkswagenu bude ouvej mnohem víc.

Petr Žabža, Patria Direct

Zdroj: Bloomberg LP


Váš názor
  • Kliiiiid
    06.10.2004 13:10

    Takových pohřebních parte vyšlo na každou automobilku již několik. Někteří "odborníci na ekonomii" se dokonce ve své době problémy Renaultu snažili zobecnit tak, že státní firma přece nemůže dobře hospodařit :-) Tady si neodpustím dovětek, jaké "dobré" hospodáře si našly mnohé naše firmy v Klausově privatizaci (třešničkou na dortě je pak manažerská smlouva Vasila Mohority ve vytunelované Zbrojovce Brno). Problémem mnoha německých firem jsou skutečně mzdové náklady a silné odbory. Volkswagen však dobu nezaspal a včas expandoval do Číny a Jižní Ameriky. Co se týká automobilek, tak znám skutečnou příhodu, kdy Siemens pro jistou německou automobilku projektoval výrobní linku a jeho dotaz zněl jednoduše: plně automatizovaná či poloautomaty ? Odpověď z automobilky - poloautomaty, jinak bychom s odbory nevydrželi ... Že linku potom v Německu zhotovili zaměstnanci jeho české pobočky je nasnadě :-) Z problémů německých firem bychom ale neměli mít žádnou zlomyslnou radost, protože pokud se dá Německo opět do pohybu ... a demonstrace na podporu práce, volební výsledky bývalých komunistů a extrémní pravice ve východních zemích tomu bohužel napovídají.
    PaulC
  • Dumping?
    06.10.2004 12:40

    Neříká se tomu náhodou dumping a není to náhodou zakázané?
    Pavel
    • RE...
      06.10.2004 13:07

      To není dumping, to je neschopnost vydělat peníze...
      Batn
  • Jaké máte auto ?
    05.10.2004 14:26

    Určitě jezdíte ve Volkswagenu, jsem si jistej !!!!
    Karel Střelec
    • A jakou to má souvislost?
      05.10.2004 21:14

      Autor netvrdí, že VW dělá špatná auta, ale že VW nepřináší akcionářům žádný zisk ...
      Honza
    • ne
      05.10.2004 20:32

      zásadně jen v Hyundai.Teď mám sonatu a Getze 2 dny starého.Můžu jen doporučit.
      euroakcionář
Aktuální komentáře
25.04.2024
22:03Zámoří strhla do záporu Meta i pomalejší růst ekonomiky  
19:16ČD Cargo, a.s.: Tisková zpráva
19:10UNICAPITAL Invest III a.s.: Výroční zpráva 2023
19:04UNICAPITAL Invest VI a.s.: Výroční zpráva 2023
18:30Staro – nový technologický cyklus a atraktivita růstových akcií
17:05Martin Kycelt: Překvapivé reakce na výsledky Tesly a Meta Platforms
16:47Slabé HDP s vyššími inflačními tlaky. Po výsledcích se trhy potýkají i s makrodaty  
16:00SATPO finance, s.r.o.: Výroční finanční zpráva za rok 2023
16:00City Home finance III, s.r.o: Výroční finanční zpráva za rok 2023
15:46Braňo Soták k výsledkům Meta Platforms a staronové cílové ceně: Silná čísla "po zásluze" potrestána, akcie -15 %  
15:13Hermes vzdoruje zpomalení prodeje luxusního zboží, akcie však s dobrými výsledky dopředu počítaly  
12:50Deusche Bank s nejlepšími čísly od roku 2013. Zpět v čele ziskovosti investiční bankovnictví
12:09Sazby výš po delší dobu a trh zralý na další korekci?
11:37Miliardáři by podle ministrů G20 měli platit dvouprocentní majetkovou daň
11:08Těžařská firma BHP chce rivala Anglo American, vznikl by největší producent mědi
11:02Jak jsou na tom velké techy? Meta nalomila důvěru investorů  
10:24Meta navyšuje výdaje na AI. Investoři se ale obávají, zda se vynaložené peníze vrátí
10:18JTPEG Croatia Financing I, a.s.: Zveřejnění Roční finanční zprávy emitenta za rok 2023
10:12MONETA Money Bank, a.s.: Uveřejnění vnitřní informace
9:34Komerční banka, a.s.: Oznámení o přijatých usneseních na VH KB konané dne 24.4.2024

Související komentáře
    Nejčtenější zprávy dne
    Nejčtenější zprávy týdne
    Nejdiskutovanější zprávy týdne
    Kalendář událostí
    ČasUdálost
    14:30USA - Výdaje na osobní spotřebu, m/m
    16:00USA - Index spotř. důvěry Mich. university