Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články

Také byste vyráběli auta jenom pro "krásné oči" Vašich zákazníků?

5.10.2004 13:55
Autor: 

Základním principem kapitalismu je tvorba zisku. Okřídlená věta taťky všech burzovních makléřů Gordona Gekka zní: „Co má cenu dělat, má cenu dělat pro zisk“. Jednoduché a logické, v Německu však nejspíše našli nějakou jinou cestu. Jak je to možné ?

Poslední vydání magazínu Boersen Zeitung přineslo informaci, že Volkswagen AG – největší evropská automobilka – na každém automobilu vyrobeném v rámci koncernu v prvním pololetí letošního roku ztratila 50 euro. Jinými slovy – vyráběla právě pro ty krásné oči svých zákazníků.

Situace je o to horší, že konkurence na tom zase tak špatně není. PSA Peugeot Citroen SA na každém vyrobeném vozidle vydělá 308 euro, Renault SA si dokonce přijde na 807 euro. Osobní vozidla (Volkswagen, Škoda, Bentley, Bugatti …) měla v prvním pololetí provozní zisk 3,30 EUR, lehké nákladní automobily Volkswagen AG zaznamenaly provozní ztrátu 905 EUR.

Důvody? Velmi jednoduché – 42 % zaměstnanců společnosti pracuje v jedněch z nejdražších lokalit Německa, firma samotná trvá na výrobě přehnaného množství komponentů vlastními silami místo aby jejich výrobu přenesla na subdodavatele (zkuste si zajet do servisu a poptat se na ceny originálních náhradních dílů Volkswagen, nebudete se stačit divit).

V současné době probíhá jednání mezi managementem společnosti a odborovou centrálou IG Metall o budoucí platové politice. Zatímco firma požaduje dvouleté zmrazení platové hladiny, odbory žádají 4% růst platů každý rok. Překvapivě zatím nedošlo k dohodě.

Jaké z výše uvedeného plyne poučení? Automobilky jsou nyní špatná investice, zejména ty americké. Jejich „motivační programy“ se zcela minuly účinkem a měly za následek jenom to, že akcionářům vytáhly peníze z kapes. Asijská konkurence ukusuje z koláče tržního podílu seč může, daří se jí bojovat jak cenou tak kvalitou. Stačí, aby zaměstnala několik evropských designérů a Volkswagenu bude ouvej mnohem víc.

Petr Žabža, Patria Direct

Zdroj: Bloomberg LP


Váš názor
  • Kliiiiid
    6.10.2004 13:10

    Takových pohřebních parte vyšlo na každou automobilku již několik. Někteří "odborníci na ekonomii" se dokonce ve své době problémy Renaultu snažili zobecnit tak, že státní firma přece nemůže dobře hospodařit :-) Tady si neodpustím dovětek, jaké "dobré" hospodáře si našly mnohé naše firmy v Klausově privatizaci (třešničkou na dortě je pak manažerská smlouva Vasila Mohority ve vytunelované Zbrojovce Brno). Problémem mnoha německých firem jsou skutečně mzdové náklady a silné odbory. Volkswagen však dobu nezaspal a včas expandoval do Číny a Jižní Ameriky. Co se týká automobilek, tak znám skutečnou příhodu, kdy Siemens pro jistou německou automobilku projektoval výrobní linku a jeho dotaz zněl jednoduše: plně automatizovaná či poloautomaty ? Odpověď z automobilky - poloautomaty, jinak bychom s odbory nevydrželi ... Že linku potom v Německu zhotovili zaměstnanci jeho české pobočky je nasnadě :-) Z problémů německých firem bychom ale neměli mít žádnou zlomyslnou radost, protože pokud se dá Německo opět do pohybu ... a demonstrace na podporu práce, volební výsledky bývalých komunistů a extrémní pravice ve východních zemích tomu bohužel napovídají.
    PaulC
  • Dumping?
    6.10.2004 12:40

    Neříká se tomu náhodou dumping a není to náhodou zakázané?
    Pavel
    • RE...
      6.10.2004 13:07

      To není dumping, to je neschopnost vydělat peníze...
      Batn
  • Jaké máte auto ?
    5.10.2004 14:26

    Určitě jezdíte ve Volkswagenu, jsem si jistej !!!!
    Karel Střelec
    • A jakou to má souvislost?
      5.10.2004 21:14

      Autor netvrdí, že VW dělá špatná auta, ale že VW nepřináší akcionářům žádný zisk ...
      Honza
    • ne
      5.10.2004 20:32

      zásadně jen v Hyundai.Teď mám sonatu a Getze 2 dny starého.Můžu jen doporučit.
      euroakcionář
Aktuální komentáře
14.12.2018
17:52Křivka zase hrozí a kolem letiště se prohání hejno černých labutí
17:18Americká čísla trhům nepomohla. Závěr týdne zůstává v sevření obav ze zpomalování  
16:55Technická analýza: Koruna kráčela pro drobné zisky, eurodolar nerozhodně
16:43Jakub Lukáš: Investice do Deutsche Bank je velmi riziková (video)
16:01Merck posiluje ve veterinární péči, kupuje francouzský Antelliq
15:41BMW s Porsche předjíždějí Teslu, 100 kilometrů nabijí pod 3 minuty
15:07Česká zbrojovka, a.s. - Oznámení o svolání řádné valné hromady
14:59Česká zbrojovka, a.s. - Zápis z valné hromady
14:53VW prodal v listopadu opět méně aut, přesto letos čeká rekord
13:51Perly týdne: Nejlepší investiční nápad a šedé labutě pro rok 2019, u nás konec stavebních úřadů
12:27Adobe po dlouhé době zaváhala, rozhodila ji akvizice Marketo (komentář analytika)  
12:21Výnosová křivka, nezaměstnanost, inflace...Příští rok bude složitý
10:56Project Syndicate: Politické kořeny ochabujícího růstu mezd
10:38LVMH kupuje řetězec luxusních hotelů Belmond za 3,2 miliardy USD
10:23Evropa klesá volným pádem  
10:20Data dokládají zpomalování Číny i Evropy. Investoři míří z akcií do dluhopisů, euro padá  
10:10Banky budou odvádět více do rezerv na ochranu úvěrového trhu
9:19Rozbřesk: Třetí propad automobilového trhu v EU za sebou
9:09Komerční banka a.s. - Zveřejňuje zprávu o výsledcích kontroly provedené Českou národní bankou
8:58Čínská data zklamala, Evropa asi otevře v červeném  

Související komentáře
    Nejčtenější zprávy dne
    Nejčtenější zprávy týdne
    Nejdiskutovanější zprávy týdne
    Denní kalendář hlavních událostí
    ČasUdálost
    0:50JP - Index podnikatelské aktivity Tankan
    3:00Čína - Maloobchodní tržby, y/y
    3:00Čína - Průmyslová výroba, y/y
    9:30DE - PMI v průmyslu
    9:30EMU - PMI v průmyslu
    10:00CZ - Běžný účet, mld. Kč
    14:30USA - Maloobchodní tržby, m/m
    15:15USA - Průmyslová výroba, m/m