Tradičně se posuzuje velikost či tržní pozice bank podle hlavních položek jejich rozvahy či podle velikosti jejich distribuční sítě či počtu klientů. Na základě těchto ukazatelů je Komerční banka třetí největší bankou v České republice (po ČSOB a České spořitelně) a např. z hlediska celkových aktiv je pátou největší bankou ve středoevropském regionu (za domácími konkurenty a polskými bankami PKO BP a Pekao).
Pokud se ale podíváme na jednotlivé banky z hlediska jejich výkonnosti, tj. na základě výše jejich provozních výnosů či provozního zisku, pak se obrázek změní. Komerční banka je největší bankou v ČR z hlediska dosaženého provozního zisku a minulý rok předstihla všechny své domácí konkurenty i ve výši provozních výnosů (na základě IFRS konsolidovaných výsledků). Připomínáme současně, že ČSOB a ČS mají o 44 % resp. 27 % více aktiv než KB. V regionálním porovnání je KB z hlediska provozního zisku čtvrtou největší bankou, jak je zřejmé z následujícího grafu.
Zdroj: Patria Finance, KB, Pekao, OTP, CS, CSOB, PKO BP
Dobrá domácí pozice KB z hlediska výkonnosti je dána jak nadprůměrnou výnosností aktiv tak lepší nákladovou efektivností. To je dáno mj. zaměřením banky a profilem jejího průměrného klienta. Na rozdíl od konkurentů je KB tradičně méně zaměřena na segment drobných klientů. Navíc, ačkoliv se snaží svoji expozici vůči tomuto sektoru zvýšit, KB se primárně zaměřuje na středně bonitní klientelu v porovnání s masovou základnou ČS a ČSOB (připomínáme, že Poštovní spořitelna je divizí ČSOB). Nevýhodou pro KB je ale poměrně nižší stabilita resp. věrnost těchto klientů, kteří jsou relativně sofistikovaní z hlediska bankovních služeb a flexibilní (tj. citlivější na kvalitu a cenu poskytovaných služeb).
Jan Hájek