(Komentář doplněn)
Obrat v maloobchodním prodeji se v dubnu meziročně zvýšil o 5,1 procenta. Celkový výsledek je překvapivě příznivý vzhledem k očekávanému zpomalení růstu tržeb v prodeji automobilů. Dubnová čísla byla částečně ovlivněna kalendářními variacemi. Pozitivně i negativně.
Čtvrtý měsíc letošního roku měl méně pracovních dní než jeho loňský ekvivalent. V případě maloobchodu sice není vliv kalendáře tak silný jako například v průmyslu, méně pracovních dní ale také přináší o něco horší statistiky. Specifikem maloobchodních tržeb jsou ale svátky. Ty sice snižují počet pracovních dní, útraty domácností přesto rostou. V případě meziročních změn je potom důležité načasování plovoucích svátků jako jsou Velikonoce. A ty letos připadly právě na duben, zatímco loni se slavily v březnu. Velikonoce sice nejsou tak konzumním svátkem jako Vánoce či svatý Valentýn, čokoládová vajíčka a láhve slivovice přesto zanechají svou stopu ve statistice maloobchodních tržeb.
Pro toto zboží se dnes jezdí především do velkých nákupních center. Podnikům se 100 a více zaměstnanci se tržby zvýšily o 12,9 procenta. Naopak malým prodejnám (do 19 zaměstnanců) obrat o 0,5 procenta klesl.
Výrazně letos stouply útraty domácností za oblečení a obuv. V dubnu se tržby prodejen s tímto zbožím zvýšily o 18,4 procenta. K obměně či rozšíření šatníku lákají příznivé ceny. Za poslední rok konfekce zlevnila o 6,2 procenta. Méně úspěšné jsou letos prodejny s kosmetikou, toaletním a farmaceutickým zbožím, jejichž tržby meziročně klesly o 8,1 procenta.
Pokračující svižný růst celkových maloobchodních tržeb nachází oporu v růstu zaměstnanosti a reálných mezd. Mzdy ovšem nerostou nepřiměřeným tempem, jednotkové mzdové náklady na úrovni celé ekonomiky mírně klesají, a proto zatím českou ekonomiku neohrožují nástrahy mzdové a následně cenové inflace. Excelentní výkon české ekonomiky se přiměřeným způsobem transformuje do zvyšování životní úrovně, alespoň na materiální úrovni. Maloobchodní tržby jsou jedním z důkazů.
Za celý letošní rok očekáváme zvýšení maloobchodních tržeb zhruba o šest procent.