ZenithOptimedia, globální mediální společnost, pořádala v pátek ve Varšavě svojí první mediální konferenci ohledně současných a budoucích trendů v reklamním průmyslu.
Nejdůležitější body:
Internet překonal venkovní reklamu
Reklamní výdaje na internetu již rostou rychleji než výdaje na venkovní reklamu. Internet tvoří 14 % z celkových reklamních výdajů ve Velké Británii, tedy na nejrozvinutějším evropském trhu. Internet i nadále zůstane nejrychleji rostoucím segmentem mediální sféry, když do roku 2010 bude tvořit 22 % z celkových reklamních výdajů ve Velké Británii.
Přesun k interaktivním médiím
Výběr spotřebitele místo tlaku médií – nové mediální formáty, jako je internet, kde si spotřebitel vybírá reklamní obsah, nahrazují tradiční formáty, kde je reklamní obsah médii prosazován. Například reklama na videohry již překonala reklamu v kinech. Spotřebitelé využívající digitální videorekordéry nemusí reklamu vůbec sledovat.
Vyhlídky tradičních médií
Vyhlídky tištěných médií zůstávají slabé zejména s ohledem na klesající náklad a rostoucí věk čtenářů. Vydavatelé časopisů a novin by měli bránit své tržby rozšiřováním volných nákladů a propagací značky na internetu. Mediální trh je čím dál tím víc rozdělen na menší části, což vytváří příležitosti pro malé hráče. Trhy jsou také více obsazeny, když se průměrné číslo komerčních zpráv na jednoho spotřebitele zvýšilo 6x, z 500 v roce 1971 ba 3 000 v roce 2006.
Implikace pro akcie
V našem světě mediálních akcií regionu CEE obsadil nejslibnější strategickou pozici TVN s jeho výrazným působením na internetu prostřednictvím Onetu, který je nyní zcela v jeho vlastnictví. Co se týká Agory a CME, tak tržby produkované novými médii tvoří méně než 5 % z celkových tržeb. Nicméně jak CME, tak Agora přikládají stále větší důležitost internetu a v této oblasti také zahájili několik nových aktivit.