Včera byly zastaveny dodávky ropy ropovodem Družba. Zatímco Polsko má strategické zásoby ropy na 30 dnů nepřerušených operací rafinérií (a další zásoby paliv na 50-60 dnů spotřeby), je velice pravděpodobné, že se pokusí přejít na jiné zdroje získávání ropy.
Náš názor: PKN Orlen a Lotos Group jsou připraveny nahradit všechny dodávky ropy z Ruska. Dohromady každoročně spotřebují 18-19 mil. tun ročně, což je v současnosti plněno prostřednictvím přístavu Gdaňsk v Baltském moři (Plock je s Gdaňskem spojen prostřednictvím ropovodu Pomeranian). Gdaňský terminál může teoreticky ročně přijmout 20 mil. tun ropy, což více než pokrývá potřeby obou rafinérií. Ropovod Pomeranian má také mnohem vyšší kapacitu, než jsou skutečné potřeby rafinérie v Plocku. Alternativní zdroje ropy jsou o něco dražší než Ural.
I když se arabská ropa obchoduje o 6-8 USD za barel pod úrovní Brentu proti současné slevě Brent-Ural 3-4 USD za barel (střední cena arabské ropy je nyní 7,5 USD za barel pod Brent za únorové dodávky), pokud vezmeme v úvahu přepravní náklady (předpokládáme 3-4 USD za barel), byly by dodávky arabské ropy dražší zhruba o 0,5-1,0 USD za barel než Ural pro Lotos a o zhruba 1,0-1,5 USD za barel pro PKN. Důvodem je, že PKN původně za dodávky platila méně než Lotos kvůli kratší přepravní trase, ale nyní by měla platit více, protože bude muset platit i za přepravu ropovodem Pomeranian mezi Gdaňskem a Plockem. Navíc kvalita arabské ropy není úplně totožná s typem Ural, což by mohlo vést k úpravám rafinérie Plock. Na rozdíl od rafinérie Lotosu, která byla původně konstruována na zpracování arabské ropy a nyní jí v malém množství objednává. Finanční dopad této změny by byl okolo 110 mil. USD ročně pro PKN Orlen (to se rovná 1,6 % tržní kapitalizace) a okolo 30 mil. USD ročně pro Lotos (1,1 % tržní kapitalizace), podle našich předběžných kalkulací.