Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Amo l'Italia, Volo Alitalia (Miluješ Itálii, létej s Alitalií)

Amo l'Italia, Volo Alitalia (Miluješ Itálii, létej s Alitalií)

21.4.2008 9:38
Autor: Petr Kováč

Vladimír Putin a Silvio Berlusconi v rámci svého pátečního setkání na Sardinii diskutovali nejaktuálnější problém nové italské vlády – společnost Alitalia. Ruský nejvyšší státník přijel tlumočit zájem Aeroflotu na privatizaci italských aerolinek a oba politici následně mediím oznámili velkou ochotu dále o této záležitosti jednat. Aerolinky se však nejsou v dobré kondici. Sama Alitalia varovala, že má jen velice omezené finanční zdroje na provoz, a jak odcházející tak nově přicházející vláda považují její situaci za kritickou. Aerolinky, které prodělávají přibližně jeden milion euro denně, naakumulovaly celkový dluh ve výši € 1,5 miliardy. Evropská unie již několikrát upozornila italskou vládu, že nevidí žádnou možnost, aby italský stát opětovně sanoval leteckého dopravce prostřednictvím netržní státní pomoci. Řešením se do nedávné doby jevilo vyjednávání s Air France/KLM o převzetí, nicméně ta zkolabovala kvůli nesouhlasu odborů s plánovaným propouštěním.

Odcházející italská vláda sice pracuje na oživení rozhovorů s Air France/KLM, ale signál, který vyslali Silvio Berlusconi s Vladimírem Putinem, může znamenat jejich definitivní konec. Aeroflot již dvakrát v minulosti projevil zájem o odkoupení státního podílu 49,9%, nicméně v obou případech odstoupil z privatizační aukce. Tentokrát však ruský národní dopravce svůj zájem komunikuje na nejvyšší politické úrovni a Vladimír Putin našel v Silviu Berlusconim pozorného posluchače. Heslo „Amo l'Italia, Volo Alitalia“ nese copyright Silvia Berlusconiho. Aliatalia a její záchrana bylo jedno z klíčových témat jeho volební kampaně. Zatímco odcházející vláda Romana Prodiho se více než rok snažila najít kupce pro Alitalii především v zahraničí, tak Silvio Berlusconi ještě v úterý 16. dubna v televizní debatě propagoval záchranu aerolinek pomocí blíže nespecifikovaného italského konsorcia a dokonce během své kampaně několikrát nařknul Air France z kolonializmu.

Toto nařčení si Air France/KLM vysloužila tím, že se netajila plánem na propouštění a především na dramatické omezení provozu Alitalie na letišti Malpensa v Miláně. To by negativně ovlivnilo celou severní Itálii - ekonomicky jednu z nejvyspělejších částí Evropy. Bude jistě zajímavé sledovat další vývoj této záležitosti, neboť Aeroflot byl opakovaně zmiňován jako vážný zájemce o vstup do ČSA. Je zřejmé, že v alianci Sky Team dochází v krátkém čase k další významné změně. Minulý týden bylo oznámeno spojení amerických členů Sky Teamu – společnosti Delta Air Lines a Northwestern. Případné spojení Alitalie a Aeroflotu by signifikatním způsobem změnilo mapu jak této aliance, tak rozložení sil leteckých dopravců v Evropě.

 

 

 


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data