Vladimír Putin a Silvio Berlusconi v rámci svého pátečního setkání na Sardinii diskutovali nejaktuálnější problém nové italské vlády – společnost . Ruský nejvyšší státník přijel tlumočit zájem Aeroflotu na privatizaci italských aerolinek a oba politici následně mediím oznámili velkou ochotu dále o této záležitosti jednat. Aerolinky se však nejsou v dobré kondici. Sama varovala, že má jen velice omezené finanční zdroje na provoz, a jak odcházející tak nově přicházející vláda považují její situaci za kritickou. Aerolinky, které prodělávají přibližně jeden milion euro denně, naakumulovaly celkový dluh ve výši € 1,5 miliardy. Evropská unie již několikrát upozornila italskou vládu, že nevidí žádnou možnost, aby italský stát opětovně sanoval leteckého dopravce prostřednictvím netržní státní pomoci. Řešením se do nedávné doby jevilo vyjednávání s Air France/KLM o převzetí, nicméně ta zkolabovala kvůli nesouhlasu odborů s plánovaným propouštěním.
Odcházející italská vláda sice pracuje na oživení rozhovorů s Air France/KLM, ale signál, který vyslali Silvio Berlusconi s Vladimírem Putinem, může znamenat jejich definitivní konec. již dvakrát v minulosti projevil zájem o odkoupení státního podílu 49,9%, nicméně v obou případech odstoupil z privatizační aukce. Tentokrát však ruský národní dopravce svůj zájem komunikuje na nejvyšší politické úrovni a Vladimír Putin našel v Silviu Berlusconim pozorného posluchače. Heslo „Amo l'Italia, Volo Alitalia“ nese copyright Silvia Berlusconiho. Aliatalia a její záchrana bylo jedno z klíčových témat jeho volební kampaně. Zatímco odcházející vláda Romana Prodiho se více než rok snažila najít kupce pro Alitalii především v zahraničí, tak Silvio Berlusconi ještě v úterý 16. dubna v televizní debatě propagoval záchranu aerolinek pomocí blíže nespecifikovaného italského konsorcia a dokonce během své kampaně několikrát nařknul Air France z kolonializmu.
Toto nařčení si Air France/KLM vysloužila tím, že se netajila plánem na propouštění a především na dramatické omezení provozu Alitalie na letišti Malpensa v Miláně. To by negativně ovlivnilo celou severní Itálii - ekonomicky jednu z nejvyspělejších částí Evropy. Bude jistě zajímavé sledovat další vývoj této záležitosti, neboť byl opakovaně zmiňován jako vážný zájemce o vstup do ČSA. Je zřejmé, že v alianci Sky Team dochází v krátkém čase k další významné změně. Minulý týden bylo oznámeno spojení amerických členů Sky Teamu – společnosti Delta Air Lines a Northwestern. Případné spojení Alitalie a Aeroflotu by signifikatním způsobem změnilo mapu jak této aliance, tak rozložení sil leteckých dopravců v Evropě.