Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Bernanke: Fed důrazně zasáhne proti inflaci

Bernanke: Fed důrazně zasáhne proti inflaci

10.06.2008 8:09
Autor: ČTK

Šéf americké centrální banky (Fed) Ben Bernanke dal v pondělí opět najevo, že jeho instituce hodlá důrazně zasáhnout proti inflaci, která se kvůli prudce rostoucím nákladům na energie šplhá vzhůru. Na konferenci pořádané bostonskou pobočkou Fedu tak naznačil, že úrokové sazby v USA se již letos snižovat nebudou a že pravděpodobnější je naopak jejich zvýšení.

"Poslední kolo nárůstu cen energie zesílilo rizika inflace a inflačních očekávání. Fed se bude důrazně bránit erozi dlouhodobějších inflačních očekávání, protože jejich uvolnění by mohlo destabilizovat ekonomický růst i inflaci," řekl Bernanke.

Šéf Fedu rovněž bagatelizoval nečekaný květnový nárůst míry nezaměstnanosti na 5,5 procenta z dubnových 5,1 procenta, nejrychlejší zvýšení za 22 let. Uvedl, že rizika výraznějšího útlumu americké ekonomiky již ustoupila.

To vše ukazuje, že Fed nyní bude klást větší důraz na obranu před inflací nebo na podporu slabé ekonomiky, takže snižování úroků již není na pořadu dne. Kurz dolaru na tyto vyhlídky reagoval posílením vůči japonskému jenu na tříměsíční maximum a zřetelně posílil i vůči euru. Úrokové sazby určují výnos z držení měny, a jsou tak klíčovým faktorem , který ovlivňuje její kurz.

Fed začal loni v září v reakci na hypoteční a úvěrovou krizi a hrozící útlum ekonomiky razantně snižovat úroky a minulý měsíc srazil základní úrokovou sazbu na dvě procenta, tedy čtyřleté minimum. Již tehdy však naznačil, že by to mohlo být prozatím poslední snížení sazeb. Nižší sazby podporují ekonomický růst, zároveň ale zvyšují riziko inflace.

Bernanke důrazně varoval před inflací již před týdnem, kdy se také neobvykle vyslovil k tématu slabého dolaru. Řekl tehdy, že Fed i ministerstvo financí USA "bedlivě monitorují" vývoj na devizovém trhu, zejména co se týče hodnoty dolaru a důsledků jejích změn na inflaci.

Analytici soudí, že Fed začíná bránit dolaru v dalším poklesu, protože poslední vývoj na komoditních trzích ukazuje, že slabá dolar je nyní hlavní příčinou dalšího nárůstu cen surovin. Ceny ropy například v posledních týdnech reagovaly na dolarové výkyvy prudkými cenovými zvraty v rozmezí kolem 15 dolarů za barel. Slabý dolar zvýhodňuje investorům nákupy komodit, což vede k růstu jejich cen.

Meziroční inflace v USA stoupla v dubnu na 3,2 procenta a jádrová inflace bez potravin a energie činila 2,1 procenta. Ještě vyšší je inflace v Evropě, kde v zemích eura vystoupila v květnu na rekordních 3,6 procenta. Evropská centrální banka proto minulý týden naznačila, že příští měsíc zřejmě zvýší úrokové sazby.


Váš názor
  • Cena ropy bude růst
    10.06.2008 11:23

    Růst cen ropy je logicky a jednoznačně opodstatněný zejména vlivem rostoucí opoptávky v asii, kterou sice nevnímáme ale cítíme. Uvádím opodstatněný, nikoliv však odpovídající realitě.Doporučuji prostudovat globální čísla nárůstu protřeby ropy dle světových teritorií. Cena ropy v horizontu následujících 5-ti až 7-mi let rozhodně nepůjde pod 100 USD za barel. Na druhé straně si myslím, že poptávka v asii není tak mohu-li použít výraz zralá či silná aby překonala v současnosti vysoký nárůst cen až k hranici 140 USD/barel a dojde k jejímu poklesu. Ve spojených stýtech a zbytku světa tomu bude obdobně. Zpět k dlouhodobému výhledu. Z dlouhodobého pohledu se nepochybně bude jednat o rostoucí poptávku spolu s rostoucí těžbou a z důvodu omezených zrojů tedy o růstem cen. Shrnuli to, tak to znamená, že spekulanti mohou klidně nakupovat a spekulovat na růst a velice pravděpodně budou i v dohledné době moci spekupovat na pokles.
    • Re: Cena ropy bude růst
      10.06.2008 11:34

      achjo... jasně... zrovna dneska pochopili, že můžou vklidu spekulovat... :) ti začali spekulovat už ve chvíli, kdy začal poprvé klesat dolar, a jakmile uviděli, jak neschopný je FED, tak se začalo spekulovat ve velkém a potom, když zkolaboval realitní trh, se prachy jako na povel přelily do komodit... tak se vrať do roku 2001... tehdy to začalo... už v té době byla US ekonomika ve velmi špatném stavu a za necelých 7 let je to ještě horší a navíc mají dvojnásobný dluh... všechno to je jen o spotřebě, americké spotřebě, americkém dluhu a slabém dolaru. Růst inflace je většinou signál, že ekonomika začíná třepat nohama, je to poslední pokus centrální banky jak stimulovat spotřební ekonomiku samozřejmě na DLUH... jak jinak... protože když ti ta neposlušná inflace ničí prachy, tak co s nimi uděláš? radši si za ně něco koupíš, protože za rok by sis s nimi mohl akorát utřít zadek... ani na to se ale bankovky nehodí, poskřábal by sis akorát čokovoko...
      praguemonk
      • velmi spatny stav???
        12.06.2008 4:33

        V tom pripade mnohem vice trepe nohama evropska ekonomika:o))jedna inflace stiha druhou jeste horsi.rust nulovy,nezamestnanost se porad zvysuje,euro klesa a klesa:o)v roce 2001 nic nezacalo.problemy jsou a budou.ekonomika usa neni ve spatnem stavu.treba vzhledem k jinym ekonomikam.sice oslabila,ale tohle se obcas stava.uz ted jsou patrne znamky oziveni.ekonomika je moloch,ktereho jen tak neco neohrozi.ne nadarmo je to i v teto situaci nejsilnejsi ekonomika na svete.
        Drakos
    • Re: Cena ropy bude růst
      10.06.2008 11:30

      Čína bere 2/3 ropy ze Sýrie, za úplně jinačí ceny než na burze výměnou za zbraně. Ropa a její současná cena je bublina, která má zaplatit Velkým to, co prodělali na hypotékách. A.
      A.
      •  
        10.06.2008 11:39

        naprostý souhlas... co mě na tom štve je ale to, že to není jen v ropě, ale i potravinových komoditách a tady už končí sranda, protože tyhle nekryté prachy, které si někdo vytisknul, aby jimi platil za zboží nebo splácel dluhy, začínají zabíjet lidi. Lidi, kteří celý den makají jen na to, aby se jejich rodina najedla... Ne na to, aby mohli jít třeba na koncert nějaké pophvězdičky... lidi si zatím vůbec neuvědomují, že ten bull market v komoditách může trvat klidně 10 i 20 let a že výsledkem můžou být hladomory a války...
        praguemonk
  • Jim se to jen trochu vymklo
    10.06.2008 9:52

    z rukou. Přečti si tohle: http://www.zvedavec.org/komentare/2008/06/2590-velky-naftovy-podvod.htm, a pochopíš, že je to všechno jen bublina a spekulace. A my jsme diváci, co to platí. A.
    A.
    • Re: Jim se to jen trochu vymklo
      10.06.2008 11:50

      no tak ze nekdo zde pude poukazovat na tento clanek sem fakt netusil. ale doufam, ze alespon obchodujes aktivne, protoze takovy bl_bce na burze potrebujeme
      xtrader
      • Zvedavec???
        12.06.2008 4:27

        to si delas kozy ne s tim zvedavcem?vylozene nacisticky server,ktery jen postvava lidi proti sobe a ty z nej beres "ekonomicke" rozbory?a navic se s tim tady predvadis?
        Drakos
        • Proč ty lži kolem Zvedavce ?
          12.06.2008 5:40

          Proč s tím zvědavcem lžeš ? Že se občas otře o Izraelskou a amer. politiku ještě neznamená, že je zvědavec nacistický web (proč tedy ještě není zakázaný ?). Občas jsou tam docela zajímavý články, které nikde jinde nenajdete. Každý si může udělat po přečtení článků názor sám.
          Peté
          • Re: Proč ty lži kolem Zvedavce ?
            13.06.2008 4:49

            to neni lez.proc neni zakazany?protoze provozovatel,pan Stwora neprovozuje web z evropy kde by to neproslo,ale z ameriky,kde to zakazane neni.on se obcas neotre,on je provozovan jen kvuli toho.kazdy rozumny a slusny clovek to pozna po par clancich.je to vse snuska demagogie,lzi,polopravd,propagandy.
            drakos
            • kazdy rozumny a slusny clovek ??
              13.06.2008 5:54

              Použil jste demagogické slovní spojení jako z čítanky. Zvědavec je české občanské sdružení (!), žádný anonymní fantom. Asi 5 fanatiků vyloučených z diskuze na Zvědavcovi založilo Nezvědavce a jejich názory jsou vzhledem k naší debatě velmi poučné. Chápu, že Vám nejde nezávislý web pod nos, ale kritika je velmi zdravá věc a to i kritika vlády USA, Izraele a jejich militantní politiky. Je zajímavé, že Vámi použité slovo "nacistický" se nyní často objevuje právě u klanu Bushů a jejich neslavné rodinné historie.
              Peté
              • Re: kazdy rozumny a slusny clovek ??
                13.06.2008 13:14

                :o)Nezavisly web?Obcanske sdruzeni?:o)5 fanatiku vyloucenych s diskusi?:o)Vy tomu opravdu verite?Muzete mi rict,proc prave naciste a komuniste nenavidi USA nejvice?:o)Nechapu co vy delate na solidnim serveru jako je Patria.A co se tyce meho pristupu k nezavislosti,tak za ten jsem si dost uzil v dobach minulych.Tak jeste jednou,Zvedavec je silne zavisly,demagogicky a cenzurovany web.Vzdyt i vy uz pouzivate jeho slovnik:o)Je videt,ze to umi:o(
                Drakos
                •  
                  13.06.2008 15:33

                  Vaše zaslepenost a fanatičnost mi silně připomíńá jednoho bývalého bolševika, mistra Štětinu. Nesouhlasím-li se zahraniční politikou amerických neocons, jsem nacista nebo komunista ? Ó děkuji, ale debata s Vámi je zcela ztrátou času.
                  Peté
                  •  
                    13.06.2008 23:11

                    takze uz nejen slovnik,ale i mysleni podle prani pana provozovatele:o)to vubec neni o souhlasu ci nesouhlasu s cimkoli.Je to o faktech.A pokud nekdo neustale zminuje slova jako zid,zidobolsevik,jak zduraznuje jak je jimi vse ovladano,za vsim vidi zida,kazdy je kazdym sledovan,nevi co slovo neocons znamena a pouziva ho,tak je bud nemocny paranoik nebo protrely nacista.A v tom je fanatismus a zaslepenost a ne ve mne.Takovi lide neumi diskutovat,jen nadavat,pomlouvat a jine z toho fanatismu obvinovat.Ja si tady dokazu pokecat jak s domacim amikem,tak s rusem,s izraelcem ci arabem.rozumim si s kazdym.dokud nezjistim,ze je lhar a podvodnik.
                    Drakos
            •  
              13.06.2008 4:52

              jen na ukazku-http://www.nezvedavec.org/
              drakos
        • Re: Zvedavec???
          12.06.2008 4:35

          tohle patrilo tomu s tim zvedavcem.
          Drakos
  • a je jasný..., že
    10.06.2008 9:46

    Inflaci by Paroubek prostě zakázal! ;)
    praguemonk
  •  
    10.06.2008 9:45

    aby to nakonec totiž nedopadlo tak, že mezi těmi všemi LCD HD TV a kompy a ipody a iphony a super luxusními auty měli vůbec co žrát...
    praguemonk
  • LOL - FED nás všechny zachrání, už jsem v klidu
    10.06.2008 9:41

    FED je přímo odpovědný za inflaci. Důrazný zásah by znamenal zrušit FED, jejich monopol na tisk nekrytých peněz a zavedení zlatého standardu... takhle je to jenom kumulace problémů, který dočasně možná zmizí, ale opět se někde vynoří a bude ještě ničivější než dnes...
    praguemonk
    • Nemas pravdu prazskaopicko
      10.06.2008 10:42

      Inflace je jenom cislo vytazeny z pr.... Koukni u nas, jsou inflace poplatky u doktora? je inflace snizeni regulace najmu? NE. Inflaci u nas delaji odborari a vsichni co promitnou puvodni cislo vytazeny z pr... do svych cen. Takze logicky se cislo vytazeny z pr.... dostane do praxe tak za 4-6 mesicu.
      Me2d
      • Re: Nemas pravdu prazskaopicko
        10.06.2008 11:23

        Nechceš dělat do FEDu? :) Ti si myslí totiž úplně to samé a podle toho to taky dopadá a zatím to ještě ani v plné síle nedopadlo... Kolik bank, třeba lokálních v USA zkrachovalo? Nevíš co? No možná to je tím, že doba bankrotů bank je teprve před námi... FED nemůže zachránit všechny a nedejbože, že by se jim zasekla tiskárna peněz ve sklepě...
        praguemonk
        •  
          12.06.2008 4:39

          Tiskarna penez?:o)a ty nevis,ze se vytisklo mnohem vice bankovek eura nez dolaru v poslednich letech?:o)Schvalne,kolik bank v USA zkrachovalo?ja se priznam,presto,ze tady ziju leta nevsiml jsem si jedine ze by zkrachovala.Chtelo by to verohodne informace a ne scifi.Aspon tady na seriozni Patrii.
          Drakos
    • Re: LOL - FED nás všechny zachrání, už jsem v klidu
      10.06.2008 9:51

      Jen aby proti inflaci nezasahovali tak důrazně, jako Paulson brání silný dolar :-) Jinak souhlasím s tím, že boj proti inflaci musí začít zrušením toho, kdo ji v USA způsobil - FED
      Hidejosi
      •  
        10.06.2008 10:06

        já jsem se po přečtení rozhodl, že všechno zlato, co mám rozdám žebrákům na Národní... protože už jsem klidný, jako jsem dlouho nebyl...
        praguemonk
        • ČTOC CO SE NAMANE
          10.06.2008 12:18

          Pak mě vlastně víc a více vše přesvědčuje o tom ,že svět ,dnes globální je v rukou spekulantů.Demokracie tu je sice i pro normální lidi,pokud se normální pracujicí nepřizpůsobí,demokracie mu bude ukradená,protože na ní nebude mít. Řetězová reakce např.zdražování ropy, vede k následkům které nikdo nedohlédne.Pohádky o zlevnění ropy jsou vlastně scifi,které se dobře poslouchají a vypráví,ale realita je dost tvrdá...a pohádkové zisky mají vlastně jen ti co demokraci v podnikání mají ve svých bankách dobře zúročenou...
          PAVEL
Aktuální komentáře
28.03.2024
11:20Podle guvernéra Fedu by se po posledních datech o ekonomice měla snížení sazeb odložit nebo zredukovat
11:02Investoři se připravují na konec kvartálu, Fed nechce spěchat se snižováním  
9:42Jan Bureš: HDP revidován vzhůru, reálné příjmy domácností rostou a s nimi i útraty
9:31Přehled (ne)obchodování na trzích přes Velikonoce 2024
8:55Se snižováním sazeb v USA není kam spěchat, opakuje guvernér Fedu Waller. Futures jsou zelené  
8:52Putin: Rusko nezaútočí na Pobaltí, Polsko či Česko. Jde jen o strašení lidí
8:45Rozbřesk: HDP potvrdí pozitivní obrat v útratách domácností
6:03Britské akcie jsou nyní (historicky) mimořádně levné a Evropa už obchoduje s výrazným diskontem i vůči Japonsku
27.03.2024
21:19Americké indexy posilovaly díky silnému závěru  
18:26Jen kousek od intervence? Akcie a dluhopisy dnes lehce v zeleném  
17:50Pavol Mokoš: Je čas svézt se na vlně růstu, ne chytat dno. A technické cíle pro pražské banky
15:43BlackRock: Dlouhodobě nebude pokračovat scénář vyšší inflace a sazeb. Postará se o to umělá inteligence a další technologie
15:00ČEZ, a.s.: Zvolen nový místopředseda dozorčí rady ČEZ
13:01FX Výhled: Dolar se připravuje na návrat vyšších sazeb po delší dobu  
11:21Evropa drží pozice po překvapivém americkém poklesu. Spekulace o intervenci na jenu sílí  
11:15BlackRock: Švýcarský monetární signál a další vývoj inflace
10:44Německé hospodářství churaví, shoduje se pět předních ekonomických institutů
9:55Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.: Předběžné neauditované finanční výsledky za rok 2023
9:49Výsledky H&M za první kvartál překonávají odhady. Akcie přidávají 13 pct
9:23Rozbřesk: Březnová inflace v eurozóně ECB nerozhodí

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Varta AG (12/23 Q4, Bef-mkt)
9:00CZ - HDP, q/q
12:00Walgreens Boots Alliance Inc (02/24 Q2)
13:30USA - HDP, q/q a
13:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
14:45USA - Index aktivity ISM Chicago
15:00USA - Index spotř. důvěry Mich. university