Aktualizováno Japonské letecké společnosti All Nippon Airways a Japan Airlines dočasně vyřadily z provozu veškerou flotilu modelů letadel Dreamliners amerického výrobce kvůli sérii závad. Podle poslední zprávy o problémech letounů musel dnes jeden z těchto strojů při letu společnosti All Nippon nouzově přistát na letišti Takamatsi na jihu Japonska. Při nejnovějším incidentu ukazovaly palubní přístroje na poruchu baterie a pilot stroje údajně cítil kouř. Všech 129 cestujících i osm členů posádky letadlo po nouzovém přistání bezpečně opustilo pomocí nafukovacích skluzavek.
All Nippon vlastní 17 letadel 787 Dreamliner, Japan Airlines má 7 těchto modelů. Obě japonské aerolinky, které jsou tak světově největšími provozovateli těchto letounů, je vyřadily z provozu. Japonské ministerstvo dopravy tento týden zahájilo vyšetřování dvou úniků paliva z letadla 787 Dreamliner vlastněného společností Japan Airlines. Tokio to oznámilo poté, co v pátek americké úřady otevřely důkladnou prověrku těchto strojů. Reagovaly tím na sérii závad jednoho z nejmodernějších letadel světa s kapacitou zhruba 250 pasažerů. Společnost Japan Air údajně chystá na žalobu.
„Jedná se o nejhorší vývoj u letounu v historii společnosti , vezmeme-li v úvahu všechny problémy s ním spojené,“ uvedl letecký konzultant Richard Aboulafia ze společnosti Teal Group. Akcie v úterním after-marketu ztratily 1,9 procenta a dnes v premarketu pokračují propadem o další 4 procenta pod 73 USD/akcii. Prezident All Nippon uvedl, že společnost incident „důkladně“ prověří a že pravděpodobným problémem byla závada baterie. K obnovení provozu všech letadel 787 nedojde podle něj dříve, než firma ukončí vyšetřování, časový rámec však nenaznačil. Přepravce po incidentu potvrdil svůj záměr navýšit počet modelů 787 ve své flotile do konce fiskálního roku na 20.
Akcie All Nippon uzavřely dnes obchodování na tokijské burze poklesem o 1,6 %, nejvýraznějším za déle než měsíc. Akcie Japan Airlines posílily o 1,8 %.
„O incidentu víme a se svým zákazníkem spolupracujeme. V současné chvíli nemáme žádné informace, které bychom mohli poskytnout,“ uvedla mluvčí Lori Gunter. Mezi problémy, které tyto stroje v poslední době postihly, patří například exploze baterie a následný požár na palubě nebo úniky paliva. Americký Federální úřad pro letectví (FAA) v pátek prohlásil, že Dreamliner je nebezpečný, a nařídil podrobnou inspekci letadel, aby se zamezilo poškození pověsti stroje.
První problém se objevil v pondělí v Bostonu, když na palubě Dreamlineru začalo kvůli explozi baterie po zaparkování hořet. V úterý byl zrušen spoj z Bostonu do Tokia kvůli úniku paliva, další letadla měla problémy s elektronikou a prasklým sklem v pilotní kabině. Takovéto závady nejsou u zcela nových letadel příliš výjimečné, obavy ale vzbuzuje jejich rychlý sled. Polské aerolinky LOT dnes přes celosvětové potíže nových strojů Boeing 787 Dreamliner uvedly, že vypraví první transatlatický let. Mluvčí Klucinski uvedl, že firma situaci důkladně vyhodnotila.
uvedl Dreamliner do komerčního provozu těsně před koncem roku 2011. Zatím je v provozu 49 letadel, z toho asi polovinu vlastní japonské aerolinky, dále také aerolinky z Indie či Kataru. Dreamliner je první letadlo na světě vyrobené z kompozitních materiálů a uhlíkových vláken místo klasického duralu, pyšní se úspornou spotřebou, která je proti běžným letounům nižší zhruba o třetinu.
Právě rostoucí poptávka po modelu 787 Dreamliner stojí za dosažení světového prvenství v loňském roce – se stal největším dodavatelem civilních letadel. dodal v roce 2012 svým odběratelům celkem 601 strojů, nejvíce od roku 1999, z toho 46 letounů Dreamliner. Splnil tak horní hranici svého celoročního plánu dodávky 600 letadel. Prvenství držel od roku 2003 evropský Airbus, který od ledna do listopadu dodal 516 letounů. Celoroční údaj však zveřejní až s výsledky, tedy nejdříve 17. ledna. Ve svém plánu ale evropská firma počítá s dodávkou 580 letadel za celý rok.
(Zdroj: Bloomberg, čtk, Reuters, All Nippon)