Druhá největší americká automobilka, Motor, na konci loňského roku prodloužila sérii dobrých provozních výsledků a překonáním odhadů na všech úrovních dodala akciím, které za poslední tři měsíce přidaly již přes 30 procent, impuls k dalšímu růstu. Titul v premarketu v první reakci přidával další 3 procenta, následně ale přišla korekce, a dokonce ztráty přes 3 procenta. Z geografického pohledu se firmě dařilo opět nejlépe v Severní Americe, kde z produktů nejvíce táhly nákladní vozy a SUV.
Kvartální zisk automobilky před zdaněním dosáhl 1,7 miliardy dolarů a byl tak nejvyšší za více než jednu dekádu. Jednalo se také o již čtrnáctý ziskový kvartál automobilky v řadě. Po přepočtu na jednu akcii byl výsledek 0,31 dolaru nad konsensem trhu na úrovni 0,25 dolarů, přičemž realita předčila i nejoptimističtější z odhadů analytiků oslovených v průzkumu agentury Bloomberg, kde se očekávání rozprostřela do intervalu 0,13 až 0,29 dolaru.
Lepší byla čísla za poslední tři měsíce loňského roku také na úrovni tržeb, kde výsledek 36,5 miliardy dolarů předčil očekávání na úrovni 33,03 miliardy dolarů. Ford navíc ujistil investory, že pro letošní rok počítá firemní prognóza se stejným provozním ziskem jako loni, ačkoliv provozní marže divize výroby automobilů bude meziročně přinejlepším nezměněná. Provozní cash flow automobilové divize ale podle Fordu letos vzroste.
V rámci jednotlivých kontinentů, kde má Ford své zastoupení, se automobilce dařilo opět především v Severní Americe, kde zisk před zdaněním dosáhl 1,9 miliardy dolarů, zatímco analytici očekávali výsledek na úrovni 1,77 miliardy dolarů. Zklamáním byla zase naopak evropská divize, která ztrátou 732 milionů dolarů za poslední kvartál loňského roku předčil odhad trhu počítající se ztrátou 580 milionů dolarů.
Automobilka se snaží zastavit ztráty evropských aktivit snižováním fixních nákladů. Již říjnu například oznámila, že do konce roku 2014 uzavře svoji továrnu v belgickém městě Genk. Závod má 4500 zaměstnanců a u dodavatelů továrny zřejmě přijde o práci dalších 5000 lidí.
Těžké časy jsou pryč?
Zatímco v pro automobilový průmysl těžkých letech 2006 až 2008, „dokázala“ americká automobilka Ford prodělat celkem 30,1 miliardy dolarů, loňský celoroční zisk 5,67 miliardy dolarů navýšil ziskovou bilanci za poslední čtyři roky již na celkových 35,2 miliardy dolarů.
Ford si navíc nenechává vše pro sebe. Automobilka obnovila výplatu dividendy již loni v březnu, když předtím výplatu dividend zastavila kvůli finančním problémům. Od března vyplácela každé čtvrtletí dividendu pět centů na akcii. Před dvěma týdny oznámil, že zdvojnásobí svoji čtvrtletní dividendu na deset centů za akcii, což je nejvyšší úroveň za sedm let. Zvýšení dividendy automobilka zdůvodnila vysokým prodeji v Severní Americe.
Tento přístup investoři zcela zřejmě kvitují s povděkem a tak navyšují své pozice v akciích Ford. Za poslední tři měsíce si titul již dokázal na Wall Street připsat zisky přesahující 33 procent. Od konce listopadu to bylo 20 procent, což je výsledek, který by mohla závidět konkurenční automobilka General Motors, když za stejné období vykázala růst akcií jen o 11 procent. Pro srovnání, index S&P 500 od 30 listopadu do včerejšího závěru vzrostl o 5,9 procenta.
„Vůči akciím Ford jsem stále „bullish“,“ říká manažer fondu Hodges Capital Management Gary Bradshaw, který přiznává, že prodal polovinu držených akcií automobilky ještě před tím, než titul na konci října nastoupil na cestu impozantní rally. „Budu titul dále držet s vírou, že se dostane až na hladinu 18 dolarů za akcii,“ dodal. Trh mu ale dlouho zapravdu nedával. Po prvním výstřelu vzhůru v premarketu následovala korekce zisků, a nakonec předobchodní fáze titul dorazil se ztrátou přes procento, aby nakonec v úvodu dnešního obchodování padal přes 3,5 procenta až na 13,3 USD.
Vývoj akcií Ford Motor za posledních 12 měsíců
(Zdroj: Ford Motor, Bloomberg, WSJ)