Máte profil na nastavený na maximální soukromí, tak aby o vás krom nejbližších přátel nikdo nic „neviděl“? Nevadí. S pomocí chytrých algoritmů, které sledují chování na sociální síti, se toho dá zjistit víc než dost, dokonce i to, co v profilu vůbec nemáte.
Rozsáhlá studie britské University of Cambridge, která se pokusila simulovat programy špehující aktivitu uživatelů , přišla na to, že s trochou šikovnosti lze o stovkách milionů lidí zjistit osobní informace typu pohlaví, sexuální orientace, sklonů k braní drog či rodinných poměrů. Takto zjištěná data by se dala perfektně využít ke komerčním účelům.
Vědci z cambridgeského centra psychometriky, sponzorovaného společností , analyzovali 58 tisíc facebookových profilů s cílem předpovědět informace a vlastnosti, které v profilech uvedeny nebyly.
Naprogramované algoritmy byly schopny předpovědět sexuální orientaci mužů s přesností 88 %, rasu na 95 % a náboženskou víru a politické názory na 80 %. Osobnostní typy a emoční stabilitu uměli autoři studie odhadnout na 62-75 %. se k výsledkům výzkumu odmítl vyjádřit. Sociální síť má kolem miliardy uživatelů, mezi kterými je zhruba bilion vazeb.
Studie podtrhuje rostoucí obavy z dopadů širšího využívání sociálních sítí na soukromí jejich uživatelů a také z možnosti vytěžení citlivých informací, i když se lidé budou snažit jejich dostupnost v nastaveních sítí co nejvíc omezit. Méně než 5 % uživatelů, u nichž vědci z Cambridge odhadovali homosexuální orientaci, se k tomu na profilu přímo či nepřímo (podle oblíbených skupin, lidí či organizací) hlásilo.
Podle Michala Kosinského, jednoho z autorů studie, mohou stejným způsobem informace o uživatelích snadno vydolovat soukromé společnosti. „Použili jsme jednoduché, obecně známé metody. Marketingové a internetové firmy mohou vynaložit mnohem víc času a prostředků, a dopracovat se tak k mnohem větší přesnosti.“
Soukromí lidí na internetu se v poslední době stává žhavým tématem nejen pro soukromý sektor, ale i pro regulátory. včera oznámil, že dobrovolně zaplatí pokutu sedm milionů dolarů jako prostředek k urovnání sporu ve Spojených státech týkajícího se shromažďování nepovolených informací a záběrů v rámci své služby Street View. Na urovnání se společnost dohodla s 38 americkými státy.
Evropská unie minulý týden zmírnila návrh radikální reformy regulace soukromí na internetu. Členské státy zatím nechtějí příliš zasahovat do perspektivního byznysu, který by mohl přispět k hospodářskému oživení a vytvořit nová pracovní místa. Za měkčí formu intenzivně lobbovaly i .
Obchod s osobními daty se stal výnosným podnikáním. Anglický internetový obchod Wonga je schopen během několika sekund posoudit úvěrový profil zákazníka, a to s pomocí tisíců stop, které člověk na síti zanechá, včetně působení na sociálních sítích. Maloobchodní řetězec od března využívá nákupní historii klientů k cílené reklamě.
Podle Kosinského záměrem studie nebylo odradit lidi od online existence. Na zahlazení internetových otisků už je prý stejně pozdě. Uživatelé by si měli pečlivě hlídat nastavení soukromí a přes spotřebitelské svazy vyvíjet tlak na ochranu svých dat.
(Zdroje: FT, ČTK, Bloomberg)