Český telekomunikační úřad (ČTÚ) chystá správní řízení s mobilními operátory kvůli nepřehledným smlouvám, které uzavírají se zákazníky. Smlouvy jsou podle ČTÚ nesrozumitelné a složité. Regulátor na nedostatky operátory upozornil již v únoru, ti je ale neodstranili. Český telekomunikační úřad to uvedl v dnešní tiskové zprávě.
Smluvní dokumentace mobilních firem je podle předsedy ČTÚ Pavla Dvořáka zbytečně rozsáhlá. Obsahuje neurčité odkazy na celé smluvní dokumenty, případně pouze na internetové stránky operátora a deklarovaná struktura účastnické smlouvy se ne vždy shoduje s jejím skutečným stavem.
Analýza ČTÚ upozornila také na nedostatečné zapracování některých náležitostí stanovených zákonem, například informace o minimální nabízené a minimální garantované kvalitě služeb nebo informace o nabídce servisních služeb. Úřad shledal nedostatky rovněž ve způsobu provádění jednostranných změn smluvních podmínek a v postupech informování účastníků o těchto změnách. ČTÚ dále nalezl nedostatky v ujednáních o smluvních pokutách a jiných sankcích uplatňovaných vůči účastníkům.
"V rámci dalšího postupu teď budeme po operátorech požadovat nápravu všech pochybení, a to včetně výrazného zpřehlednění smluvní dokumentace," uvedl Dvořák.
ČTÚ požaduje, aby účastník měl v okamžiku uzavření účastnické smlouvy k dispozici její stručný, přehledný a srozumitelný návrh. Ten bude obsahovat pouze ty podmínky, které se přímo týkají účastníkem zvolených služeb a jím zvoleného tarifu. Účastník musí mít zároveň možnost volby konkrétních parametrů své smlouvy, a to včetně aktivního udělení souhlasu u podmínek, které byly dosud ve smluvních dokumentech nastaveny paušálně, často pouze na možnost určenou operátorem. To se týká například kopírování dokladů, používání osobních údajů nebo aktivace přímo nevyžádaných služeb.
Již včera ČTÚ vyslovil očekávání, že telekomunikační operátoři se po snížení cen paušálu za mobilní volání zaměří na rozšíření nabídky služeb připojení k vysokorychlostnímu internetu. V této oblasti se ČR dle ČTÚ zatím pohybuje na průměru Evropské unie. Podle mluvčího úřadu Františka Maliny je současné snížení cen paušálních tarifů pozitivní trend, který bude přínosem pro všechny skupiny zákazníků.
(Zdroj: ČTÚ, čtk)