Tuzemský tabákový producent ČR, patřící do skupiny PMI, oznámil za první čtvrtletí roku 2013 meziroční pokles tržeb bez spotřební daně a DPH o 3,3 % na 2,788 miliardy korun, zejména v důsledku nižšího objemu prodejů v České republice a na Slovensku. Celkový odbyt skupiny vzrostl o 0,3 % díky exportu, v České republice klesl o téměř desetinu při ztrátě tržního podílu o 0,9 %. Akcie na pražské burze obchodovaly v úvodu s mírným ziskem, aktuálně ztrácejí 0,14 % k 11255 Kč.
Česká republika - ztráta tržního podílu zpomaluje
Tržby ČR v České republice bez spotřební daně a DPH za první čtvrtletí roku 2013 meziročně klesly o 12,0 % na 1,1 miliardy korun. Firma to vysvětluje nižšími prodeji i měrou zastoupení jednotlivých značek v prodejích vlivem poklesu celkového trhu především v návaznosti nazvýšení spotřební daně, které bylo promítnuto v prodejních cenách v roce 2012.
Celkový trh cigaret v ČR klesl za první čtvrtletí roku 2013 meziročně o odhadovaných 6,5 % na 4,3 miliardy kusů jednotek. To ČR přičítá zvýšení spotřební daně promítnuté v prodejních cenách v roce 2012, nepříznivému ekonomickému prostředí a pokračujícímu nárůstu kategorie jemně řezaného tabáku s nižším daňovým zatížením.
Podle maloobchodního průzkumu agentury ACNielsen Czech Republic s.r.o. poklesl tržní podíl ČR v 1Q13 meziročně o o 0,9 % na 50,1 %. „To bylo zapříčiněno především pokračujícím poklesem tržního podílu místních značek a značky Red & White, který byl částečně kompenzován nárůstem podílu značky L&M, benefitující z uvedení variant L&M Loft na trh v květnu 2012 a L&M Forward v lednu 2013, a také značek a Chesterfield znovuuvedených na trh v prvním, respektive třetím čtvrtletí roku 2012,“ uvedla firma. Tržní podíl v tuzemsku proti poslednímu čtvrtletí roku 2012 klesl z 50,4 procenta o 0,3 %, což znamená, že tempo ztráty tržního podílu nadále zpomaluje.
Objem domácího odbytu společnosti ČR a.s. v prvním čtvrtletí roku 2013 meziročně snížil o 9,8 % na 1,814 miliardy jednotek. Odbyt na Slovensku klesl o 2,7 % na 765 mil. jednotek. Díyk růstu vývozu o 5,5 procenta na 4,546 miliardy jednotek celkový odbyt společnosti vzrostl o 0,3 % na 7,125 miliardy jednotek.
„Celkově vnímáme vybraná čísla za 1Q13 jako mírně negativní, zejména kvůli slabším prodejům na českém trhu. Přesto zůstáváme přesvědčeni, že celkový objem prodejů v ČR dosáhne v roce 2013 zlepšení. Část poklesu cigaretového trhu v ČR v 1Q13 přičítáme efektu předzásobení před lednovým zvýšením daní,“ uvedl analytik Patria Direct Tomáš Tomčány, který titul Philip Morris ČR pokrývá.
Slovensko - Růst tržního podílu a tržeb
Tržby Slovakia bez spotřební daně a DPH v 1Q meziročně stouply o 2,2 % na 17,6 milionů eur. Dle ČR se tak stalo zejména díky příznivému vývoji cen. Celkový trh cigaret na Slovensku klesl 1Q13 meziročně o odhadovaných 5,0 % na 1,5 miliardy jednotek. Podle maloobchodního průzkumu agentury ACNielsen tržní podíl firmy na Slovensku meziročně stoupl o 1 % na 51,7 %. „Zvýšení bylo zejména podpořeno nárůstem podílu značek Marlboro a L&M a také značky uvedené na trh v říjnu 2012, a bylo částečně eliminováno poklesem tržního podílu našich místních značek a značky Red & White,“ uvedla firma. Odbyt klesl o o 2,7 % na 0,8 miliardy jednotek.
Vývoz - Růst prodejů ve skupině
Tržby z vývozu se v 1Q13 meziročně zvýšily 2,9 % na 1,2 miliardy Kč, zejména díky prodejům ve skupině PMI. Při vyloučení vlivu měnového kurzu se celkové tržby z vývozu zvýšily o 1,0 %.