Naděje výrobců stolních počítačů a notebooků na oživení byznysu ve druhé polovině roku se rozplývají. Poptávka po dotykových noteboocích rekordy zrovna neláme a konkurovat lehčím přenosným zařízením typu tabletů a smartphonů není vůbec snadné.
Podle poslední prognózy tchajwanské konzultantské firmy IDC by celosvětové prodeje notebooků měly v letošním roce propadnout o 11 %. Ještě v květnu analytici IDC počítali jen se 6,7% poklesem. Skepsi nahrávají i odhady samotných výrobců, které pro právě probíhající kvartál počítají s velmi skromnými čísly.
Známky potíží a varování odborníků se poprvé objevily loni v létě. Zatímco zájem o notebooky a počítače ve starých neforemných bednách klesal, tablety a smartphony mizely z regálů. Naděje mnohých se upínaly k Windows 8, které měly zprostředkovat dotykový zážitek na starých či mírně vylepšených platformách. Zatím marně. Výrobci PC a notebooků se pokusili na tablety odpovědět širokou paletou hybridních produktů s různě otáčivými obrazovkami, které umožňují změnit minibooky v tablety, a nabídnout tak klávesnici i dotykový displej, avšak také bez valnějšího úspěchu.
Nabídka široké palety hybridních produktů ke všemu zhoršila marže a dolehla na finanční výsledky výrobců. Tchajwanský gigant Acer v minulém týdnu oznámil, že navzdory očekávání i ve 3Q13 pravděpodobně zůstane vězet ve ztrátě na provozní úrovni. Konkurenční Asustek mezitím za 2Q13 vykázal pokles čistého zisku o 1 %, první meziroční zápornou statistiku za posledních osm kvartálů.
Podle údajů zveřejněných konzultantskou společností Gartner klesl počet dodaných notebooků a klasických stolních PC ve druhém kvartále meziročně o 10,9 % na 76 milionů kusů. Pátý čtvrtletní pokles v řadě je v historii počítačů bezprecedentní a naznačuje širší obrat zákazníků směrem k tabletům a chytrým telefonům, obzvlášť na trzích, kde počítače dosud příliš etablované nebyly.
Negativní trend ve 2Q13 postihl pokles všechny tři největší hráče v oboru: čínské Lenovo a americké duo (27,44 USD, 2,62%) a (13,73 USD, -0,04%). Největší propad nicméně zaznamenaly Acer a Asustek, jelikož na rozdíl od větších konkurentů nemají tak úzké vazby na korporátní klientelu.
„Permutace počítačových zařízení rostou exponenciální řadou, jelikož na trhu jsou teď tablety, hybridní zařízení a nejrůznější platformy. To znamená, že náklady na vývoj a marketing produktů budou růst. Rozpuštění těchto nákladů může firmám trvat rok až dva,“ tvrdí analytik (28,29 CHF, -0,77%) Thompson Wu.
Negativně působí i zpomalení rozvíjejících se ekonomik v čele s Čínou, na něž se v minulosti kvůli kompenzaci propadu poptávky jinde spoléhalo.
Acer i Asustek navíc tento týden připustily, že dotykové laptopy, které tolik propaguje (32,33 USD, -1,64%), neudělaly takovou díru do světa, jak se čekalo. Spolu s výrobcem procesorů (22,48 USD, -0,70%) a Microsoftem prý PC firmy spolupracují na nových „převratných“ zařízeních, která mají být představena již v září. Asustek se také hodlá soustředit na segment nedotykových notebooků, jelikož řada zákazníků stále není ochotna připlatit si za dotykový displej. IDC odhaduje, že je jím vybaveno 14 % letos prodaných notebooků. Výrobci předtím počítali se 30-40 %.
Obě výše zmiňované společnosti se dravě pustily do segmentu levných tabletů, aby se přizpůsobily změněným preferencím uživatelů a kompenzovaly pokles tržeb. Zatím však není jasné, jestli bude odbyt jejich tabletů, běhajících se systémem Android a prodávajících se za méně než 200 USD, dostatečný na to, aby ztrátu segmentu mnohem dražších notebooků vyrovnal. Acer chce co nejrychleji přesedlat z Windows na operační systémy Googlu a doufá, že příští rok na nich poběží 30 % produktové palety.
Asusteku se až do jara dařilo lépe než rivalům, hlavně díky jeho partnerství s Googlem, který vyrábí populární tablet Nexus 7. Ten pomohl Asusteku předstihnout (293,51 USD, -1,07%) a jeho čtečku Kindle a dostat se na pozici globální tabletové trojky, za Applem a Samsungem. Po vydání druhé verze Nexusu však Asustek těžce zasáhl kolaps skladových zásob první generace.
(Zdroje: WSJ, IDC, Reuters)