Aktualizováno Největší americká automobilka , od 15. ledna nově pod vedením výkonné ředitelky Mary Barraové, dnes oznámenými výsledky za 4Q nedosáhla na očekávané úrovně, mimo jiné kvůli nepříznivému vývoji v asijském regionu mimo Čínu. Očištěný zisk po přepočtení na akcii vzrostl z 48 centů ve srovnatelném období před rokem na 67 centů a zaostal za očekávanými 87 centy. Kvartální tržby automobilky meziročně vzrostly z 39,3 mld. USD na 40,5 mld. USD, přičemž konsensus trhu byl nastaven na 40,9 mld. USD. Akcie v premarketu tratily přes 4 %, po zahájení obchodování na Wall Street stahují ztrátu na zhruba 2 %.
Za očekáváním zaostaly také prodeje na severoamerickém trhu, z nichž plynul upravený zisk před úroky a zdaněním 1,88 USD proti 1,14 mld. USD před rokem a průměrnému odhadu 1,9 mld. USD. Celkový celoroční zisk klesl na 5,35 mld. USD z 6,19 mld. USD v roce 2012, za čtvrté čtvrtletí se snížil na 1,04 mld. USD z 1,19 mld. USD za 4Q12.
Společnost uvedla, že pozitivní efekt zlepšující se provozní ziskovosti na severoamerickém trhu zmírňují vysoké náklady na restrukturalizaci v zahraničí. CEO potvrdila plán GM dostat své podnikání v Evropě do černých čísel do roku 2015. Automobilka na tomto trhu již od roku 1999 utrpěla kumulovanou ztrátu přes 18 miliard dolarů. Čtvrtletní (provozní EBIT) ztráta na evropském trhu se meziročně snížila na 345 mil. USD z 761 mil. USD. Zahraniční operace, tedy včetně silného čínského trhu, generovaly ve 4Q EBIT 208 mil. USD, meziročně zhruba třetinový. V Asii mimo Čínu firma propadla do ztráty zhruba 200 mil. USD, v porovnání se ziskem 300 mil. USD před rokem a na jihoamerickém trhu propadl EBIT z 135 mil. USD na 27 mil. USD.
„Uvedení některých z našich nejlepších vozů v historii na trh v kombinaci s výrazným vylepšením jádrového byznysu vedlo k zakončení slušného roku,“ uvedla po výsledcích CEO Barraová, která v polovině minulého měsíce nahradila Dana Akersona a je první ženou ve vedení velké americké automobilky.
CFO Dan Ammann v lednu oznámil, že společnost vyplatí první čtvrtletní dividendu držitelům kmenových akcií za takřka šest let. Obnovení dividend je dalším krokem k návratu společnosti, která se v roce 2009 ocitla dočasně v bankrotovém režimu, do normálního stavu. vyplatí vlastníkům kmenových akcií dividendu 30 centů na akcii. Naposledy automobilka vyplatila dividendu v červnu 2008 v hodnotě 25 centů na akcii.
Americká vláda v roce 2009 vypomohla téměř 50 miliardami dolarů (zhruba bilionem korun), za něž koupila většinový podíl ve firmě. V prosinci vláda prodala poslední část svých akcií a na její záchraně prodělala 10,5 miliardy dolarů. po záchraně získala posměšnou nálepku "Government Motors", z krize se však zotavila a udržela si pozici druhé největší automobilky světa za japonskou Toyotou.
(Zdroj: GM, Bloomberg)