Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Biometrie a bankovnictví: Skrývá se budoucnost ochrany v unikátnosti lidského hlasu?

Biometrie a bankovnictví: Skrývá se budoucnost ochrany v unikátnosti lidského hlasu?

11.6.2014 18:00
Autor: Jan Šumbera, Patria Research

Začněme triviální otázkou – kolik hesel vůbec máte? Jedno na mail, na pracovní počítač, do internetového bankovnictví a tak dále. Spočítat množství hesel se začíná zdát jako docela složitý úkol. Zapamatovat si jejich správné znění, je pak úkol takřka nadlidský. No a udržet ho v hlavě i poté, co jej nuceně musíte změnit, to už je snad doslova nemožné.

Vzhledem k neustále lepším dovednostem počítačových hackerů se stala běžnou formou ochrany doporučená (často i nucená) změna přístupových hesel. Navíc se do budoucna dá spíše očekávat pokračování trendu a z pracně vymýšlených hesel se stane „spotřební zboží“, které jednou použijete, abyste jej následně nahradili jiným, lepším, novějším. Poměrně únavná představa.

I proto technologické společnosti hledají způsob, jak celý proces zjednodušit. Ve výsledku tak cílí na uživatelsky přívětivou technologii s vysokou mírou ochrany soukromých údajů. Dřívější hesla, konfirmační otázky (jak se jmenovalo Vaše první zvířátko) či potvrzení skrze mobilní telefony - co kdyby tohle všechno odpadlo za pomoci jediného (a jedinečného) nenapodobitelného hesla – zvuku Vašeho hlasu.

Americká Nuance Communications pracuje na technologii, která by umožnila čtení lidského hlasu a pomohla by postupnému včlenění do běžného uživatelského použití především u finančních institucí. Již nyní její produkt částečně využívají nadnárodní banky v čele s Barclays Wealth či ING.

Výhodou oproti „populárním“ otiskům prstů je především neinvazivní způsob určení jedince. Použití je tak výrazně rychlejší a pohodlnější. Technologie pouze snímá hlas osoby a porovná jej s v databázi vytvořenou audiostopou. V podstatě funguje na stejném principu, jako když člověk rozeznává hlas volajícího, avšak s daleko větší precizností. Klienti například bank pak mohou skrze telefonické bankovnictví či mobilní aplikaci konfirmovat svou identitu za pomoci předem nadefinované fráze a zadat zvolené pokyny.

Jak bezpečná však vůbec je tahle bezpečnostní ochrana? Lze systém nějak překonat? Nebo nátlakem přinutit jedince, aby potvrdil svou identitu a umožnil tak přistup k účtu jiné osobě?

Zabránit zneužití mají specifické behaviorální charakteristiky. Mezi ně patří akcent, rytmus projevu či prodlevy mezi jednotlivými slovy. Podle vývojářů totiž člověk pod nátlakem vykazuje odlišnosti, na jejichž základě technologie bezpečně rozezná, že jedná proti vlastní vůli.

Biometrické budoucnosti tak údajně nekalé snahy nemohou stát v cestě a je to jenom dobře. No jen se sami zamyslete, nebylo by skvělé na triviální otázku v úvodu, odpovědět prostě – Heslo mám jen jedno, svůj vlastní unikátní hlas...

Zdroj: CNBC


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data