Dnes zveřejněná data o spotřebitelské důvěře ve Spojených státech velmi příjemně překvapila. Oproti červnovým údajům, které byly revidovány směrem vzhůru na konečných 86,4 bodů, roste index na aktuálních 90,9 b. Jedná je o nejlepší výsledek od října 2007.
Vývoj spotřebitelské důvěry v USA od roku 2004 ukazuje následující graf.
Index spotřebitelské důvěry na téměř 91 bodech s přehledem překonal očekávání analytiků (agentura Bloomberg), kteří odhadovali hodnotu 85,4 b. Za výrazným růstem indexu stojí především lepší percepce budoucí finanční situace domácností a zlepšuje se i hodnocení momentálního stavu amerických spotřebitelů.
Domácnosti čekají oživení na trhu práce, konkrétně věří ve vyšší počet nových pracovních příležitostí a snižuje se obava ze ztráty zaměstnání. Lehce roste také optimismus ohledně zvyšování platů, avšak v plánování výdajů je stále patrná obava z nezaměstnanosti. Mírně proto klesá procento domácností, které plánují koupi automobilu (nového, či ojetého) a to stejné platí také pro nákup domu, či vybavení domácností.
Největší nákupní apetit projevuje věková skupina 35-54 roků, u které v červenci skočil index spotřebitelské důvěry na 99,1 bodů z červnových 91,2 bodů. U ostatních věkových skupin se čísla prakticky nezměnila a zůstala stabilní.
Co se týče rozdělení domácností podle jejich disponibilního příjmu, tak největší zlepšení zaznamenaly domácnosti s příjmem 35 až 50 tisíc dolarů/rok (průměr v USA je 46 tis. USD/rok). Z regionálního pohledu jsou spotřebě nejvíce nakloněny státy Texas a Ohio.
Dnešní povzbudivé zprávy amerických spotřebitelů mohou indikovat zlepšení také v americkém HDP, jehož výsledky za 2Q budou zítra v 14:30 zveřejněny. Spotřeba domácností tvoří 70 % amerického domácího produktu a zlepšující se spotřebitelský apetit je proto dobrou zprávou pro celou ekonomiku.