Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Pandořina skříňka mobilní reklamy byla otevřena? Google a Facebook mít radost nebudou

Pandořina skříňka mobilní reklamy byla otevřena? Google a Facebook mít radost nebudou

09.10.2015 14:00
Autor: Pavel Petr, Patria Online

Blokování reklamy v prohlížečích i těch mobilních je již nějakou dobu běžnou součástí života mnoha zejména pokročilých uživatelů internetu. Nyní s příchodem nového operačního systému iOS 9 se z tiché tolerance stane pravděpodobně otevřená válka.

Dříve v dřevních dobách vědělo o možnosti blokovat reklamy jen odborná veřejnost. Později pokročilý uživatelé a nakonec se přidávali i běžní uživatelé. A to najednou začal být problém jak pro výrobce prohlížečů, tak pro reklamní sítě. Pro ně byl problém natolik výbušný, že se raději v řadě případů dohodli na sdílení zisků s blokovacími systémy než by kompletně ztratili možnost prodávat reklamu.

Když přišel již nyní velmi známý doplněk prohlížečů AdBlock s mobilní verzí svého software pro Android. Google jen velmi nelibě nesl to, že ho musel vpustit do svého ekosystému na Google Play, aby miliony uživatelů Androidu měli pohodlný přístup k nástroji jak blokovat reklamy Google a dalších reklamních společností. Nakonec ho na základě jednoho článku podmínek používání Google Play vytlačil ven, ale byl okolo toho velký humbuk, když se tak stalo.

Apple do toho vnáší kousek inovace, které se zatím obávají i další velcí hráči, kteří rychle vyrostli na reklamě - tedy například Facebook. Apple totiž ve své nové iteraci in-house vyvíjeného iOS 9 operačního systému integroval možnost blokovat reklamu na internetu v prohlížeči Safari.

Alarmující zprávou pro všechny marketéry je, že mezi rokem 2014 a 2015 došlo k nárůstu o 41 % v objemu blokované reklamy. Co je ještě horší, došlo k tomu ještě před uvedením nového iPhonu 6S a iOS 9 na trh. Tudíž se dá očekávat, že se rychlost růstu objemu blokování s novým operačním systémem ještě zrychlí. Uvážíme-li, že rychlost adopce nového OS u uživatelů Apple je pravděpodobně vysoká, tak se tento scénář naplní.

adb1

Kolik dolarů tržeb se díky tomu může doslova vypařit odhaduje společnost Pagefair ve spolupráci s Adobe a říkají, že toto číslo by letos mělo dosáhnout 21 mld. USD. Další rok se očekává, že by objem nerealizovaných tržeb kvůli blokování vzroste na dvojnásobek.
adb2

Dá se ovšem očekávat, že velcí hráři na trhu se takovému kroku budou bránit. Zejména ti, kteří se přepočítali a neočekávali, že by se na nějakém ze tří hlavních ekosystémů vyskytla možnost blokovat reklamy i v rámci aplikací ve kterých tráví většinu času drtivá většina uživatelů.

Aplikace dostupná na Apple dokáže údajně zablokovat i reklamu v aplikaci Apple News přímo do Apple. Na rozdíl od běžných blockerů jako AdBlock Plus používá Been Choice jinou technologii. Před zobrazením zkontroluje obsah přes VPN a dokáže zablokovat stažení obsahu reklamního sdělení prostřednictvím jeho odfiltrování. To může být rána pro Facebook, který staví svou existenci na mobilním provozu hlavně přes aplikaci Facebok. Potažmo Instagram, Facebook Messenger nebo Whatsapp, kde ještě s monetizací nezačal naplno. Nově jsou tedy uživatelé zařízení Apple schopni výrazně ovlivnit objem reklamy, která se zobrazuje a značně ovlivnit stabilitu tržeb marketérů.

Z pohledu řady marketérů se jedná o otevření pandořiny skříňky. Vývojáři se pokusí úspěch nové aplikace napodobit a navíc to upoutává čím dá tím větší pozornost na téma blokování reklamy.

Další nadějný způsob jak blokovat reklamu je na úrovni mobilní sítě. Například společnost Shine uzavřela partnerství s karibským operátorem Digicel a poskytne operátorovi možnost centrálně blokovat všem klientům reklamu jako základní nastavení.

V odvětví se teď čeká na odpověď z druhé strany. Dá se očekávat i strategie "vše nebo nic". Buď přijme uživatel zobrazování reklamy na Facebooku nebo nebude mít přístup do aplikace vůbec. To je ovšem hra vabank, trhy jsou citlivé například u největší sociální sítě na zpolamení nebo dokonce potenciální úbytek uživatelů. Viděli jsme to například u Twitteru. Nad ním již část investorské veřejnosti začala lámat hůl.

Zdroj: WEF, Bloomberg, BI

 


Čtěte více:

Spojí Evropa ekonomické síly s Čínou proti USA a Japonsku?
09.10.2015 11:00
Po intenzivním pětiletém snažení byla podepsána obchodní dohoda mezi S...
Eurodolar ráno znovu roste, libra se zbavila ztrát z BoE
09.10.2015 10:34
Včerejší zápis z jednání Fedu ukázal především opatrnost centrálních b...

Váš názor
  •  
    10.10.2015 23:57

    No zpráva zní sice zajímavě, ale je to kachna!!! :-) Aplikace "Been Choice" o níž se v článku mluví je dávno stažena z iTunes, právě kvůli VPN a přemostění veškeré komunikace. Vůbec nechápu, jak se tam přes schvalovací proces na 2 dny mohla dostat...
    Kubus
  •  
    10.10.2015 0:56

    Řešil bych to následovně. Experiment ve formě nové stránky www.googlereklama.com, www.facebookreklama.com, www.applereklama.com. Tyto stránky by byly zaměřené jen na reklamu, ale pravděpodobně bych tam ještě něco přidal, aby se ty stránky staly ještě zajímavější. Třeba nějaký zajímavý film, nebo kousek z nových filmů, ale nemusí to být jen filmy. Možností je více. Zase dobrá rada, ale nic z toho. Jako vždy.
    Zdravý rozum
Aktuální komentáře
28.10.2025
7:32Automobilky přehodnocují budoucí poptávku po elektromobilech
27.10.2025
21:01Americké trhy s vidinou obchodní dohody mezi USA a Čínou na historických maximech  
17:36PODCAST Týdenní výhled: Jednání USA – Čína se slibně posouvají, Fed sníží sazby a reportovat bude celý Big Tech  
16:26Zlato a vysoké vládní dluhy – pět scénářů
15:13Vyjednávání Trump – Xi: Vzácné zeminy pod drobnohledem
15:11Dvojité K vyjednává se čtyřmi C: Costu Coffe chce z rukou Coca-Coly získat KKR
14:08USA a Čína dosáhly průlomu v obchodních jednáních. Trhy reagují růstem
13:52Trigema Real Estate Finance a.s.: Oznámení o předčasném splacení emise dluhopisů
12:21Posun ve vyjednávání pozitivně naladil Asii i Ameriku, zatímco Evropa zaostává  
11:24Podnikatelská nálada v Německu se v říjnu zlepšila
11:05Evropa pod lupou. Co tento týden čekat od ECB a vývoje v eurozóně  
9:13Rozbřesk: Slabá americká inflace a slabý dolar - jak dopadne do střední Evropy?
8:53Růst akcií v Tokiu, hrozby z Moskvy, cla z Washingtonu  
6:06Tři dividendové akcie, které si podle Simpsona zaslouží pozornost
26.10.2025
14:35Po několika desetiletích přichází revoluční změny v peněžním systému
8:14Víkendář: Kdy se akciová bublina stává hrozbou pro celou ekonomiku? Jak je tomu nyní?
25.10.2025
17:56Fidelity International: Nová éra globálního nedostatku úspor?
8:09Víkendář: Když čističi bot dávají tipy na akcie, je čas se z akciového trhu stáhnout…
24.10.2025
22:03Americké akcie rostly, trh reagoval na mírnější inflaci a silné výsledky firem  
17:17Obchodované společnosti v příliš drahé akcie nevěří?

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Amundi SA (09/25 Q3, Bef-mkt)
Aurora Innovation Inc (09/25 Q3, Aft-mkt)
Caesars Entertainment Inc (09/25 Q3, Aft-mkt)
DR Horton Inc (09/25 Q4, Bef-mkt)
Ecolab Inc (09/25 Q3, Bef-mkt)
Electronic Arts Inc (09/25 Q2, Aft-mkt)
Enphase Energy Inc (09/25 Q3, Aft-mkt)
HSBC Holdings PLC (09/25 Q3, Bef-mkt)
Iberdrola SA (09/25 Q3, Bef-mkt)
MSCI Inc (09/25 Q3, Bef-mkt)
Novartis AG (09/25 Q3, Bef-mkt)
PayPal Holdings Inc (09/25 Q3, Bef-mkt)
Regeneron Pharmaceuticals Inc (09/25 Q3)
Royal Caribbean Cruises Ltd (09/25 Q3, Bef-mkt)
Seagate Technology Holdings PLC (09/25 Q1, Aft-mkt)
Sherwin-Williams Co/The (09/25 Q3, Bef-mkt)
UnitedHealth Group Inc (09/25 Q3, Bef-mkt)
Visa Inc (09/25 Q4, Aft-mkt)
Wayfair Inc (09/25 Q3, Bef-mkt)
Zabka Group SA (09/25 Q3, Aft-mkt)
7:00BNP Paribas SA (09/25 Q3)
11:00United Parcel Service Inc (09/25 Q3)
12:00Invesco Ltd (09/25 Q3)
12:00SoFi Technologies Inc (09/25 Q3)
15:00USA - Index spotř. důvěry Conference Board
19:00ASM International NV (09/25 Q3)
21:00Booking Holdings Inc (09/25 Q3)
21:00Logitech International SA (09/25 Q2)
21:05Mondelez International Inc (09/25 Q3)