Blokování reklamy v prohlížečích i těch mobilních je již nějakou dobu běžnou součástí života mnoha zejména pokročilých uživatelů internetu. Nyní s příchodem nového operačního systému iOS 9 se z tiché tolerance stane pravděpodobně otevřená válka.
Dříve v dřevních dobách vědělo o možnosti blokovat reklamy jen odborná veřejnost. Později pokročilý uživatelé a nakonec se přidávali i běžní uživatelé. A to najednou začal být problém jak pro výrobce prohlížečů, tak pro reklamní sítě. Pro ně byl problém natolik výbušný, že se raději v řadě případů dohodli na sdílení zisků s blokovacími systémy než by kompletně ztratili možnost prodávat reklamu.
Když přišel již nyní velmi známý doplněk prohlížečů AdBlock s mobilní verzí svého software pro Android. jen velmi nelibě nesl to, že ho musel vpustit do svého ekosystému na Play, aby miliony uživatelů Androidu měli pohodlný přístup k nástroji jak blokovat reklamy a dalších reklamních společností. Nakonec ho na základě jednoho článku podmínek používání Play vytlačil ven, ale byl okolo toho velký humbuk, když se tak stalo.
do toho vnáší kousek inovace, které se zatím obávají i další velcí hráči, kteří rychle vyrostli na reklamě - tedy například . totiž ve své nové iteraci in-house vyvíjeného iOS 9 operačního systému integroval možnost blokovat reklamu na internetu v prohlížeči Safari.
Alarmující zprávou pro všechny marketéry je, že mezi rokem 2014 a 2015 došlo k nárůstu o 41 % v objemu blokované reklamy. Co je ještě horší, došlo k tomu ještě před uvedením nového iPhonu 6S a iOS 9 na trh. Tudíž se dá očekávat, že se rychlost růstu objemu blokování s novým operačním systémem ještě zrychlí. Uvážíme-li, že rychlost adopce nového OS u uživatelů je pravděpodobně vysoká, tak se tento scénář naplní.

Kolik dolarů tržeb se díky tomu může doslova vypařit odhaduje společnost Pagefair ve spolupráci s a říkají, že toto číslo by letos mělo dosáhnout 21 mld. USD. Další rok se očekává, že by objem nerealizovaných tržeb kvůli blokování vzroste na dvojnásobek.

Dá se ovšem očekávat, že velcí hráři na trhu se takovému kroku budou bránit. Zejména ti, kteří se přepočítali a neočekávali, že by se na nějakém ze tří hlavních ekosystémů vyskytla možnost blokovat reklamy i v rámci aplikací ve kterých tráví většinu času drtivá většina uživatelů.
Aplikace dostupná na dokáže údajně zablokovat i reklamu v aplikaci News přímo do . Na rozdíl od běžných blockerů jako AdBlock Plus používá Been Choice jinou technologii. Před zobrazením zkontroluje obsah přes VPN a dokáže zablokovat stažení obsahu reklamního sdělení prostřednictvím jeho odfiltrování. To může být rána pro , který staví svou
existenci na mobilním provozu hlavně přes aplikaci Facebok. Potažmo Instagram, Messenger nebo Whatsapp, kde ještě s monetizací nezačal naplno. Nově jsou tedy uživatelé zařízení schopni výrazně
ovlivnit objem reklamy, která se zobrazuje a značně ovlivnit stabilitu
tržeb marketérů.
Z pohledu řady marketérů se jedná o otevření pandořiny skříňky. Vývojáři se pokusí úspěch nové aplikace napodobit a navíc to upoutává čím dá tím větší pozornost na téma blokování reklamy.
Další nadějný způsob jak blokovat reklamu je na úrovni mobilní sítě. Například společnost Shine uzavřela partnerství s karibským operátorem Digicel a poskytne operátorovi možnost centrálně blokovat všem klientům reklamu jako základní nastavení.
V odvětví se teď čeká na odpověď z druhé strany. Dá se očekávat i strategie "vše nebo nic". Buď přijme uživatel zobrazování reklamy na nebo nebude mít přístup do aplikace vůbec. To je ovšem hra vabank, trhy jsou citlivé například u největší sociální sítě na zpolamení nebo dokonce potenciální úbytek uživatelů. Viděli jsme to například u Twitteru. Nad ním již část investorské veřejnosti začala lámat hůl.
Zdroj: WEF, Bloomberg, BI