Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Budou samoříditelná auta rozhodovat, kdo zemře?

Budou samoříditelná auta rozhodovat, kdo zemře?

30.10.2015 14:00
Autor: Redakce, Patria Online

V oblasti automobilových technologií jsou horkým tématem auta, která jsou schopna řídit sama sebe. A i běžné vozy jsou dnes vybaveny různými kontrolními nástroji, parkovacími programy a dokonce rovněž systémy automatického předjíždění. Není tedy žádným překvapením, že výrobci už uvažují o autech, která by převzala řízení z rukou řidičů úplně. Ta by měla být bezpečnější, čistší a úspornější než běžné vozy. Ale dokonale bezpečná nebudou nikdy.

Když se začneme bavit o bezpečnosti, objeví se některé hodně problematické otázky. Jak by měla být samoříditelná auta naprogramována pro případ nehody? Měla by minimalizovat ztráty na životech, i kdyby to znamenalo usmrcení osob převážených v autě? Nebo by je měla naopak chránit bez ohledu na konkrétní situaci? Nebo by si měla auta nějak vybírat? Odpovědi na tyto etické otázky jsou důležité, protože mohou významným způsobem ovlivnit, jak bude nová technologie přijata celou společností. Koupili byste si vy auto, které je naprogramováno k tomu, aby obětovalo své pasažéry?

Může v této situaci pomoci věda? Jean-Francois Bonnefon z Toulouse School of Economics k tomu říká, že žádná správná odpověď neexistuje a rozhodující roli bude hrát právě postoj celé veřejnosti. Se svými kolegy se tedy pokusil tyto postoje zjistit a použil experiment, v jehož rámci lidé řešili etická dilemata. Měli si představit, že v blízké budoucnosti budou vlastnit auto, které je schopno řídit samo sebe. Pak dojde k tomu, že jeden den pojede tento vůz přímo proti skupině deseti lidí, kteří přecházejí přes vozovku. Vůz není možné včas zastavit, ale jeho jízdu lze nasměrovat namísto do skupiny lidí do postranní zdi. Tento náraz by ale zabil převáženou osobu. Otázka zní, co by mělo auto udělat?

Jestliže se budeme snažit o minimalizaci ztrát na životech, smrt jednoho člověka je z tohoto pohledu lepší než smrt deseti. Pokud by ale auta byla naprogramována tímto způsobem, mohlo by dojít k tomu, že je bude kupovat méně lidí a namísto toho si pořídí tradiční vozy, které ale způsobují více dopravních nehod. Bonnefon předkládal podobná dilemata několika stovkám zaměstnanců společnosti Amazon. V zadání se měnil například počet chodců, které bylo možno zachránit, nebo to, zda situace byla posuzována z pohledu vlastníka auta či nezávislé osoby.

Výsledky studie jsou zajímavé a zároveň se daly očekávat. Obecně totiž můžeme říci, že lidé preferují technologii, která by minimalizovala ztráty na životech. Problém je jen v tom, že takto většinou uvažujeme o vozech jiných lidí, ale ne co se týče vozu našeho. Jinak řečeno, lidé preferují vozy, které obětují jejich vlastníka, ale pouze v případě, že jím nejsou oni sami.

Bonnefon zdůrazňuje, že jde pouze o první výsledky, celkový obraz bude pravděpodobně složitější. Dosavadní testy totiž nepracovaly s faktory, jako je nejistota či vina za to, co se stalo. K uvedeným otázkám pak můžeme přidat dilemata týkající se života dětí. A ptát se můžeme i na následující: Pokud budou výrobci nabízet rozdílné algoritmy chování a majitel si vědomě vybere jeden z nich, bude to on, kdo ponese vinu za důsledky tohoto výběru? Bonnefon tvrdí, že tato dilemata nelze v současné situaci ignorovat. „Hodláme dát milionům vozů autonomii a algoritmy týkající se morálního jednání musíme brát vážněji než kdy předtím,“ říká vědec.

Zdroj: MIT Technology Review


Čtěte více:

Čistý zisk pivovaru AB InBev prudce klesl navzdory růstu prodeje
30.10.2015 9:41
Čistý zisk největšího světového pivovaru Anheuser-Busch InBev se ve tř...
BoJ: vyčkáváme, ale nikdo nesmí pochybovat o tom, že jsme připraveni okamžitě jednat
30.10.2015 10:11
Dnes na konci asijské seance proběhla tisková konference šéfa Bank of ...

Reklama
Nově na Patria.cz - obchodní signály na forexu podle technických indikátorů ADX, Williams R% a klouzavých průměrů!
Váš názor
  •  
    30.10.2015 14:20

    Díky za tento článek - jsem zvědavý, jak se bude tato problematika rozvíjet.
    TeslaTrader
    •  
      30.10.2015 14:40

      Řešení je poměrně jednoduché. Dát lidem vybrat, zda bude auto chránit za každou cenu osádku, či lidi okolo. Akorát u aut, co za každou cenu chrání posádku nastavit algoritmus tak, aby ji takto chránil též pomalejší a opatrnější jízdou pro případ, kdyby autu upadlo kolo za jízdy, elektroniku vyřadil elektromagnetický puls atp. Většina nebude pomalejší auto chtít.
      ..
Aktuální komentáře
10.12.2016
19:23Jak se stal z Portugalska ostrov stability
13:23Jak budou evropské banky vypadat za deset let?
9:49Víkendář: Zaspaly německé automobilky dobu?
9.12.2016
22:00Wall Street pokračovala ve spanilé jízdě; hlavní indexy zavřely na nových maximech
21:14Project Syndicate: Budoucnost řízení migrace
18:44Unavení draci (šest investičních témat pro rok 2017, díl třetí)
17:51Kofola: Pražská burza je prioritou, z varšavské odejdeme
17:38Euro prohlubuje ztráty, nervozita z italských bank se před víkendem vrací  
17:25Summary: Italské banky, Broadcom
17:07Týden na měnách: Menší, ale delší QE  
17:00Praha close – PX stoupal společně se západní Evropou, až na KB banky klesaly
15:13Týden technicky - Trendy pokračují: dolar roste, i ceny akcií. Ropa stále na maximech, zlato stagnuje
15:04Jaký bude rok 2017 na trzích podle Fidelity?
13:45Podaří se na trhu s ropou nastolit rovnováhu? Pokračování v sobotu
13:30České dráhy, a.s. - Společnost České dráhy, a.s. oznamuje zahájení výplaty sedmého úrokového výnosu počínaje dnem 25. ledna 2017
12:29Kuřáci si od května v restauraci nezapálí, rozhodla sněmovna
11:19Evropa směřuje k nejlepšímu týdnu od února i když banky ztrácí
10:53Václav Kmínek: Nízké úroky vybízejí k investicím do kvalitních dividendových titulů  
10:30Po volatilním čtvrtku se trhy konsolidují, euru i jenu zůstávají jejich ztráty  
9:27Český inflační super-skok

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data