Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Budou samoříditelná auta rozhodovat, kdo zemře?

Budou samoříditelná auta rozhodovat, kdo zemře?

30.10.2015 14:00
Autor: Redakce, Patria.cz

V oblasti automobilových technologií jsou horkým tématem auta, která jsou schopna řídit sama sebe. A i běžné vozy jsou dnes vybaveny různými kontrolními nástroji, parkovacími programy a dokonce rovněž systémy automatického předjíždění. Není tedy žádným překvapením, že výrobci už uvažují o autech, která by převzala řízení z rukou řidičů úplně. Ta by měla být bezpečnější, čistší a úspornější než běžné vozy. Ale dokonale bezpečná nebudou nikdy.

Když se začneme bavit o bezpečnosti, objeví se některé hodně problematické otázky. Jak by měla být samoříditelná auta naprogramována pro případ nehody? Měla by minimalizovat ztráty na životech, i kdyby to znamenalo usmrcení osob převážených v autě? Nebo by je měla naopak chránit bez ohledu na konkrétní situaci? Nebo by si měla auta nějak vybírat? Odpovědi na tyto etické otázky jsou důležité, protože mohou významným způsobem ovlivnit, jak bude nová technologie přijata celou společností. Koupili byste si vy auto, které je naprogramováno k tomu, aby obětovalo své pasažéry?

Může v této situaci pomoci věda? Jean-Francois Bonnefon z Toulouse School of Economics k tomu říká, že žádná správná odpověď neexistuje a rozhodující roli bude hrát právě postoj celé veřejnosti. Se svými kolegy se tedy pokusil tyto postoje zjistit a použil experiment, v jehož rámci lidé řešili etická dilemata. Měli si představit, že v blízké budoucnosti budou vlastnit auto, které je schopno řídit samo sebe. Pak dojde k tomu, že jeden den pojede tento vůz přímo proti skupině deseti lidí, kteří přecházejí přes vozovku. Vůz není možné včas zastavit, ale jeho jízdu lze nasměrovat namísto do skupiny lidí do postranní zdi. Tento náraz by ale zabil převáženou osobu. Otázka zní, co by mělo auto udělat?

Jestliže se budeme snažit o minimalizaci ztrát na životech, smrt jednoho člověka je z tohoto pohledu lepší než smrt deseti. Pokud by ale auta byla naprogramována tímto způsobem, mohlo by dojít k tomu, že je bude kupovat méně lidí a namísto toho si pořídí tradiční vozy, které ale způsobují více dopravních nehod. Bonnefon předkládal podobná dilemata několika stovkám zaměstnanců společnosti Amazon. V zadání se měnil například počet chodců, které bylo možno zachránit, nebo to, zda situace byla posuzována z pohledu vlastníka auta či nezávislé osoby.

Výsledky studie jsou zajímavé a zároveň se daly očekávat. Obecně totiž můžeme říci, že lidé preferují technologii, která by minimalizovala ztráty na životech. Problém je jen v tom, že takto většinou uvažujeme o vozech jiných lidí, ale ne co se týče vozu našeho. Jinak řečeno, lidé preferují vozy, které obětují jejich vlastníka, ale pouze v případě, že jím nejsou oni sami.

Bonnefon zdůrazňuje, že jde pouze o první výsledky, celkový obraz bude pravděpodobně složitější. Dosavadní testy totiž nepracovaly s faktory, jako je nejistota či vina za to, co se stalo. K uvedeným otázkám pak můžeme přidat dilemata týkající se života dětí. A ptát se můžeme i na následující: Pokud budou výrobci nabízet rozdílné algoritmy chování a majitel si vědomě vybere jeden z nich, bude to on, kdo ponese vinu za důsledky tohoto výběru? Bonnefon tvrdí, že tato dilemata nelze v současné situaci ignorovat. „Hodláme dát milionům vozů autonomii a algoritmy týkající se morálního jednání musíme brát vážněji než kdy předtím,“ říká vědec.

Zdroj: MIT Technology Review


Čtěte více:

Čistý zisk pivovaru AB InBev prudce klesl navzdory růstu prodeje
30.10.2015 9:41
Čistý zisk největšího světového pivovaru Anheuser-Busch InBev se ve tř...
BoJ: vyčkáváme, ale nikdo nesmí pochybovat o tom, že jsme připraveni okamžitě jednat
30.10.2015 10:11
Dnes na konci asijské seance proběhla tisková konference šéfa Bank of ...

Váš názor
  •  
    30.10.2015 14:20

    Díky za tento článek - jsem zvědavý, jak se bude tato problematika rozvíjet.
    TeslaTrader
    •  
      30.10.2015 14:40

      Řešení je poměrně jednoduché. Dát lidem vybrat, zda bude auto chránit za každou cenu osádku, či lidi okolo. Akorát u aut, co za každou cenu chrání posádku nastavit algoritmus tak, aby ji takto chránil též pomalejší a opatrnější jízdou pro případ, kdyby autu upadlo kolo za jízdy, elektroniku vyřadil elektromagnetický puls atp. Většina nebude pomalejší auto chtít.
      ..
Aktuální komentáře
22.06.2025
9:23Víkendář: Pohled Tima Taylora, jak "správně" zdanit kapitálové zisky
21.06.2025
16:21Investor Ken Griffin pro Bloomberg o školství, Miami a Trumpových clech
8:56Víkendář: Co když Čína přesměruje své exporty do Evropy?
20.06.2025
17:48Evropa mířící do učebnicové rovnováhy, Fed rezignuje na inflační cíl?
17:15EU zvyšuje limit úvěrů EIB na 100 miliard eur, posílí obranný průmysl
16:50ArcelorMittal ruší plán na výrobu ekologické ocele v Německu kvůli drahé energii
16:45Akciové trhy rostou navzdory konfliktu Izraele a Íránu  
16:10Meta zvyšuje sázky na budoucnost AI. Investoři zvažují, kam až mohou její akcie růst
14:37TOMA, a.s. - Zpráva z valné hromady konané 20. června 2025
14:19Evropským akciím stále ještě nedošel dech, domnívají se stratégové z Wall Street
14:03Akcie Eutelsatu prudce rostou po zprávě, že francouzská vláda ve firmě navýší svůj podíl
13:19České Radiokomunikace se začaly ucházet o projekt evropské AI gigafactory
12:22Perly týdne: Eisman o jednom hlavním riziku, Taleb o zlatu a vývoji v ekonomice
12:18Zahraniční dluh ČR v prvním čtvrtletí vzrostl o 31,9 mld. Kč na 5,303 bilionu Kč
12:01RMS Mezzanine, a.s.: Oznámení výsledků rozhodovaní Per rollam řádné valné hromady akciové společnosti RMS Mezzanine, a.s.
11:57Rýže za dvojnásobek. Japonská inflace žene centrální banku k akci
10:47Vzdal řetězec Temu boj o americký trh? Tržby nadále klesají, zatímco konkurence roste
10:31Čistý zisk Metrostavu v loňském roce vzrostl o 53 procent na 1,7 miliardy korun
9:09Rozbřesk: Další eskalace íránského konfliktu, jaké mohou být dopady do inflace?
8:52Trump zvažuje útok na Írán, eurozóna zpomaluje a futures se drží v zeleném  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
    Nejčtenější zprávy týdne
    Nejdiskutovanější zprávy týdne
    Kalendář událostí
    Nebyla nalezena žádná data