Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Budou samoříditelná auta rozhodovat, kdo zemře?

Budou samoříditelná auta rozhodovat, kdo zemře?

30.10.2015 14:00
Autor: Redakce, Patria.cz

V oblasti automobilových technologií jsou horkým tématem auta, která jsou schopna řídit sama sebe. A i běžné vozy jsou dnes vybaveny různými kontrolními nástroji, parkovacími programy a dokonce rovněž systémy automatického předjíždění. Není tedy žádným překvapením, že výrobci už uvažují o autech, která by převzala řízení z rukou řidičů úplně. Ta by měla být bezpečnější, čistší a úspornější než běžné vozy. Ale dokonale bezpečná nebudou nikdy.

Když se začneme bavit o bezpečnosti, objeví se některé hodně problematické otázky. Jak by měla být samoříditelná auta naprogramována pro případ nehody? Měla by minimalizovat ztráty na životech, i kdyby to znamenalo usmrcení osob převážených v autě? Nebo by je měla naopak chránit bez ohledu na konkrétní situaci? Nebo by si měla auta nějak vybírat? Odpovědi na tyto etické otázky jsou důležité, protože mohou významným způsobem ovlivnit, jak bude nová technologie přijata celou společností. Koupili byste si vy auto, které je naprogramováno k tomu, aby obětovalo své pasažéry?

Může v této situaci pomoci věda? Jean-Francois Bonnefon z Toulouse School of Economics k tomu říká, že žádná správná odpověď neexistuje a rozhodující roli bude hrát právě postoj celé veřejnosti. Se svými kolegy se tedy pokusil tyto postoje zjistit a použil experiment, v jehož rámci lidé řešili etická dilemata. Měli si představit, že v blízké budoucnosti budou vlastnit auto, které je schopno řídit samo sebe. Pak dojde k tomu, že jeden den pojede tento vůz přímo proti skupině deseti lidí, kteří přecházejí přes vozovku. Vůz není možné včas zastavit, ale jeho jízdu lze nasměrovat namísto do skupiny lidí do postranní zdi. Tento náraz by ale zabil převáženou osobu. Otázka zní, co by mělo auto udělat?

Jestliže se budeme snažit o minimalizaci ztrát na životech, smrt jednoho člověka je z tohoto pohledu lepší než smrt deseti. Pokud by ale auta byla naprogramována tímto způsobem, mohlo by dojít k tomu, že je bude kupovat méně lidí a namísto toho si pořídí tradiční vozy, které ale způsobují více dopravních nehod. Bonnefon předkládal podobná dilemata několika stovkám zaměstnanců společnosti Amazon. V zadání se měnil například počet chodců, které bylo možno zachránit, nebo to, zda situace byla posuzována z pohledu vlastníka auta či nezávislé osoby.

Výsledky studie jsou zajímavé a zároveň se daly očekávat. Obecně totiž můžeme říci, že lidé preferují technologii, která by minimalizovala ztráty na životech. Problém je jen v tom, že takto většinou uvažujeme o vozech jiných lidí, ale ne co se týče vozu našeho. Jinak řečeno, lidé preferují vozy, které obětují jejich vlastníka, ale pouze v případě, že jím nejsou oni sami.

Bonnefon zdůrazňuje, že jde pouze o první výsledky, celkový obraz bude pravděpodobně složitější. Dosavadní testy totiž nepracovaly s faktory, jako je nejistota či vina za to, co se stalo. K uvedeným otázkám pak můžeme přidat dilemata týkající se života dětí. A ptát se můžeme i na následující: Pokud budou výrobci nabízet rozdílné algoritmy chování a majitel si vědomě vybere jeden z nich, bude to on, kdo ponese vinu za důsledky tohoto výběru? Bonnefon tvrdí, že tato dilemata nelze v současné situaci ignorovat. „Hodláme dát milionům vozů autonomii a algoritmy týkající se morálního jednání musíme brát vážněji než kdy předtím,“ říká vědec.

Zdroj: MIT Technology Review


Čtěte více:

Čistý zisk pivovaru AB InBev prudce klesl navzdory růstu prodeje
30.10.2015 9:41
Čistý zisk největšího světového pivovaru Anheuser-Busch InBev se ve tř...
BoJ: vyčkáváme, ale nikdo nesmí pochybovat o tom, že jsme připraveni okamžitě jednat
30.10.2015 10:11
Dnes na konci asijské seance proběhla tisková konference šéfa Bank of ...

Váš názor
  •  
    30.10.2015 14:20

    Díky za tento článek - jsem zvědavý, jak se bude tato problematika rozvíjet.
    TeslaTrader
    •  
      30.10.2015 14:40

      Řešení je poměrně jednoduché. Dát lidem vybrat, zda bude auto chránit za každou cenu osádku, či lidi okolo. Akorát u aut, co za každou cenu chrání posádku nastavit algoritmus tak, aby ji takto chránil též pomalejší a opatrnější jízdou pro případ, kdyby autu upadlo kolo za jízdy, elektroniku vyřadil elektromagnetický puls atp. Většina nebude pomalejší auto chtít.
      ..
Aktuální komentáře
13.11.2018
18:15Megalomanství a pak bolestivé hledání akciového dna
17:20Na trzích převládá nervozita, Bayer pozitivní reakci na výsledky neudržel  
17:09ČEZ, a.s. - Oznamuje stanovení ceny emise dluhopisu
16:59Poptávka po telefonech vrcholí a Apple má plán. Co jeho dodavatelé?
16:37Úterý na trzích: Mírné zotavení akcií, body pro euro proti dolaru  
16:08Brexit vyřeší dohoda na poslední chvíli. Německo, Francie i Belgie ji potřebují, tvrdí Euler Hermes
15:25Největší producent uranu vstupuje na burzu, akcie má v Londýně a v Astaně
14:52Blog ČNB: Na horší časy je potřeba se připravovat v těch lepších
14:34Dozorčí rada ČEZ prověří opční program firmy, uvedl její předseda
14:21Home Depot se blýskl 30% růstem zisku, ještě více ale potěšil výhled (komentář analytika)  
13:52OPEC varuje před nadbytkem ropy na trzích v příštím roce
13:25Kauza Čapí hnízdo a Babišův syn: Opoziční strany žádají nedůvěru vládě, ČSSD výměnu premiéra?
11:51Nálada německých investorů zůstává nízká, rychlé zotavení se nečeká
11:16Povýsledková Kofola naděje na dnešního tahouna pražské burzy neplní  
10:57Běžný účet v září s nečekaně vysokým schodkem 3 mld Kč
10:49Od hospodářské krize k třetí světové válce
10:29Trhy se snaží korigovat včerejšek, Trump poslal ropu opět dolů  
9:20IEA: Poptávku po ropě ohrožují elektromobily a čistší paliva
9:14Rozbřesk: Akcie pod palbou, Apple táhne trh dolů. Co trh řekne na středeční čínská čísla?
9:00ČEB, a.s. - Informace o splacení emise v rámci ECP

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
Advance Auto Parts Inc (09/18 Q3, Bef-mkt)
Bayer AG (09/18 Q3)
Tyson Foods Inc (09/18 Q4, Bef-mkt)
Vodafone Group PLC (09/18 Q2)
7:00Innogy SE (09/18 Q3)
10:00CZ - Běžný účet, mld. Kč
10:30UK - Průměrná týdenní mzda za 3M, y/y
11:00DE - Index očekávání ZEW
15:00Home Depot Inc/The (10/18 Q3)