Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Budou samoříditelná auta rozhodovat, kdo zemře?

Budou samoříditelná auta rozhodovat, kdo zemře?

30.10.2015 14:00
Autor: Redakce, Patria.cz

V oblasti automobilových technologií jsou horkým tématem auta, která jsou schopna řídit sama sebe. A i běžné vozy jsou dnes vybaveny různými kontrolními nástroji, parkovacími programy a dokonce rovněž systémy automatického předjíždění. Není tedy žádným překvapením, že výrobci už uvažují o autech, která by převzala řízení z rukou řidičů úplně. Ta by měla být bezpečnější, čistší a úspornější než běžné vozy. Ale dokonale bezpečná nebudou nikdy.

Když se začneme bavit o bezpečnosti, objeví se některé hodně problematické otázky. Jak by měla být samoříditelná auta naprogramována pro případ nehody? Měla by minimalizovat ztráty na životech, i kdyby to znamenalo usmrcení osob převážených v autě? Nebo by je měla naopak chránit bez ohledu na konkrétní situaci? Nebo by si měla auta nějak vybírat? Odpovědi na tyto etické otázky jsou důležité, protože mohou významným způsobem ovlivnit, jak bude nová technologie přijata celou společností. Koupili byste si vy auto, které je naprogramováno k tomu, aby obětovalo své pasažéry?

Může v této situaci pomoci věda? Jean-Francois Bonnefon z Toulouse School of Economics k tomu říká, že žádná správná odpověď neexistuje a rozhodující roli bude hrát právě postoj celé veřejnosti. Se svými kolegy se tedy pokusil tyto postoje zjistit a použil experiment, v jehož rámci lidé řešili etická dilemata. Měli si představit, že v blízké budoucnosti budou vlastnit auto, které je schopno řídit samo sebe. Pak dojde k tomu, že jeden den pojede tento vůz přímo proti skupině deseti lidí, kteří přecházejí přes vozovku. Vůz není možné včas zastavit, ale jeho jízdu lze nasměrovat namísto do skupiny lidí do postranní zdi. Tento náraz by ale zabil převáženou osobu. Otázka zní, co by mělo auto udělat?

Jestliže se budeme snažit o minimalizaci ztrát na životech, smrt jednoho člověka je z tohoto pohledu lepší než smrt deseti. Pokud by ale auta byla naprogramována tímto způsobem, mohlo by dojít k tomu, že je bude kupovat méně lidí a namísto toho si pořídí tradiční vozy, které ale způsobují více dopravních nehod. Bonnefon předkládal podobná dilemata několika stovkám zaměstnanců společnosti Amazon. V zadání se měnil například počet chodců, které bylo možno zachránit, nebo to, zda situace byla posuzována z pohledu vlastníka auta či nezávislé osoby.

Výsledky studie jsou zajímavé a zároveň se daly očekávat. Obecně totiž můžeme říci, že lidé preferují technologii, která by minimalizovala ztráty na životech. Problém je jen v tom, že takto většinou uvažujeme o vozech jiných lidí, ale ne co se týče vozu našeho. Jinak řečeno, lidé preferují vozy, které obětují jejich vlastníka, ale pouze v případě, že jím nejsou oni sami.

Bonnefon zdůrazňuje, že jde pouze o první výsledky, celkový obraz bude pravděpodobně složitější. Dosavadní testy totiž nepracovaly s faktory, jako je nejistota či vina za to, co se stalo. K uvedeným otázkám pak můžeme přidat dilemata týkající se života dětí. A ptát se můžeme i na následující: Pokud budou výrobci nabízet rozdílné algoritmy chování a majitel si vědomě vybere jeden z nich, bude to on, kdo ponese vinu za důsledky tohoto výběru? Bonnefon tvrdí, že tato dilemata nelze v současné situaci ignorovat. „Hodláme dát milionům vozů autonomii a algoritmy týkající se morálního jednání musíme brát vážněji než kdy předtím,“ říká vědec.

Zdroj: MIT Technology Review


Čtěte více:

Čistý zisk pivovaru AB InBev prudce klesl navzdory růstu prodeje
30.10.2015 9:41
Čistý zisk největšího světového pivovaru Anheuser-Busch InBev se ve tř...
BoJ: vyčkáváme, ale nikdo nesmí pochybovat o tom, že jsme připraveni okamžitě jednat
30.10.2015 10:11
Dnes na konci asijské seance proběhla tisková konference šéfa Bank of ...

Váš názor
  •  
    30.10.2015 14:20

    Díky za tento článek - jsem zvědavý, jak se bude tato problematika rozvíjet.
    TeslaTrader
    •  
      30.10.2015 14:40

      Řešení je poměrně jednoduché. Dát lidem vybrat, zda bude auto chránit za každou cenu osádku, či lidi okolo. Akorát u aut, co za každou cenu chrání posádku nastavit algoritmus tak, aby ji takto chránil též pomalejší a opatrnější jízdou pro případ, kdyby autu upadlo kolo za jízdy, elektroniku vyřadil elektromagnetický puls atp. Většina nebude pomalejší auto chtít.
      ..
Aktuální komentáře
18.6.2018
11:04Týdenní výhled: OPEC a spor USA s Čínou zahýbou s cenami ropy, důležité výsledky ohlásí FedEx a Micron  
10:58Čína útočí na americkou ropu, co odpoví Trump? Trhy začínají týden s obavami  
10:53Růst britské ekonomiky je nejslabší od roku 2009, odhaduje komora
10:31Čínská cla na americkou ropu zasáhnou obchod za miliardu měsíčně
10:13Praha se probouzí pomalu, v Evropě se daří bankám a telekomunikacím  
9:46Coworking je druhým nejhodnotnějším sektorem světa. WeWork před Airbnb či SpaceX
9:40Nad některými otázkami zápisu změn do obchodního rejstříku
9:18PEGAS NONWOVENS a.s.- oznamuje výsledky valné hromady
9:11Rozbřesk: OPEC+ rozhodne o ropě, euro dál tíží ECB. Co turecké volby?
8:53Výhrůžky USA-Čína budí obavy, evropské burzy asi otevřou poklesem  
8:28Hlupáci staví zdi, komentují čínská média americká cla
5:56Čína má v rukávu energetické eso a hodlá jej plně využít
17.6.2018
15:29Má pořádání fotbalového mistrovství ekonomický smysl?
8:38Víkendář: Elon Musk a umění vysávat vládní peníze
16.6.2018
14:31Nová technologie může odepsat elektromobily a řešit problém s emisemi
7:39Víkendář: Z Evropy se stává Trumpův otloukánek, měla by se postavit na vlastní nohy
15.6.2018
22:03Wall Street ze strachu z nových cel zakončila týden v rudé barvě
18:15Avast vstupuje do indexu pražské burzy PX. Rebalance podrobně  
18:13Investujte do HUB VENTURES. Do světového fenoménu coworkingu
18:01Akcie Erste a CETV si drobně pomohou v regionálním indexu, naopak u ČEZ  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
9:00CZ - PPI, y/y