Dominantnímu hráči segmentu produkce elektrických aut, americké Motors Inc., roste rychle konkurence v podobě start-upů, které se zaměřují právě na výrobu elektromobilů. A stojí za nimi převážně čínské peníze. Zjistila to agentura Reuters. Hodně nahlas o sobě dává nyní vědět společnost Atieva, která oznámila, že uvede na trh prémiový elektrický sedan v roce 2018. Následovat mají dva modely luxusních crossoverů v letech 2020 – 2021.
Dva z největších akcionářů společnosti Atieva jsou ale čínské subjekty – jedním z nich je státem vlastněná společnost Beijing Auto a druhým její veřejně obchodovatelná dceřinná společnost - LeEco. Tu vlastní čínský podnikatel, zaměřující se na technologie, Jia Yueting. K dalším nejnovějším „tech“ společnostem, za kterými stojí čínský kapitál a které v USA hodlají působit v segmentu elektromobilů, patří Farady Future a NextEV.
Atieva: Chceme být rychlejší než Tesla
Atieva vykročila do konkurence nejen s Motors Inc., ale i s dalšími start-upy, které financují hlavně čínští investoři a které využívají zázemí technologických firem v americkém Silicon Valley. Atieva začala svůj život v roce 2007 v Kalifornii, kdy jí založili bývalí manažeři Motors Inc. a společnosti Oracle. Atieva k sobě časem přetáhla další odborníky z Motors Inc., včetně nynějšího technologického šéfa firmy Petera Rawlinsona.
Dva roky před spuštěním výroby svého modelu elektro auta nyní Atieva používá model automobilky Mercedes-Benz Vito k testování. Jeho hnacím ústrojím je pár vysoce výkonných elektromotorů, instalovány jsou lithium-iontové akumulátory, měniče a regulátory. Podle Petera Rawlinsona má vůz Atievy dosáhnout výkonu devíti set koňských sil na 5000 liber váhy a bude řízen pohonem všech čtyřech kol s názvem „Edna“. Podle technických propozic má vůz dosáhnout rychlosti z 0 na „sto“ za 3,1 sekundy, což je nyní o něco delší doba, než u Modelu S Tesla Motors Inc. Atieva chce ale do roku 2018, kdy má začít sériová výroba elektrovozidla, zvýšit akceleraci vozu tak, aby sto kilometrů za hodinu dosáhl za 2,7 vteřiny.
V segmentu elektro mobilů se konkurence přiostřuje
Sedan Atievy, který se vyvíjí pod kódovým označením Project Cosmos, vypadá jako futuristický následník modelu A7. Jeho světlomety jsou ultra-tenké, s tisíci světélky, inspirovanými mikro čočkami. Přístrojová deska vozu má třídílný rekonfigurační digitální displej, který lze ovládat hlasem nebo dotykem. Za výsledky stojí navýšení investic v řádu několika stovek milionů dolarů od investorů, mezi kterými je například Mitsui & Co Ltd, japonský obchodní obr, Venrock, společnost zaměřená na investice rizikového kapitálu a spojená s rodinou Rockefellerů.
O pozornost zákazníků ale chtějí bojovat i další technologické společnosti, které se zaměřují na produkci elektro aut. Tento týden oznámil AG, že představí model auta na elektrický pohon s dlouhým dojezdem na jedno nabití a má v plánu začít s prodeji před rokem 2020. tak chce předběhnout své německé rivaly AG a AG, kteří také prohlásili, že pracují na svých elektromobilech. Konkurenční Motors Inc. na žádost Reuters nekomentovala poslední dění, ale faktem je, že Elon Musk, generální ředitel firmy, nastínil minulý měsíc plány na spuštění výroby vysoko-objemového sedanu - Model 3 - v roce 2017.
Analytici připomínají, že akcie společnosti Motors Inc. zhodnotily díky aktivitám firmy a dominanci v segmentu elektrických aut, svou hodnotu o více než dvojnásobek za poslední tři roky, zatímco meziroční výkon jejich cenných papírů představuje 9 procentní propad.
Automobilka navíc bude muset čelit rychle rostoucímu počtu konkurentů. Atieva podle Dereka Jenkinse, konstrukčního viceprezidenta firmy, chce svou čínskou konkurenci porazit „Kalifornskou DNA" a svým „Kalifornským myšlením." Zatím může být ale Tesla i konkurence klidná – Jenkins totiž neupřesnil žádné detaily, zato navrhl poslední model Mazdy - MX-5 Miata roadster.