Čínská vláda chce zrušit omezení ve vlastnictví podílů v domácích firmách pro zahraniční výrobce automobilů. Ti zatím mohou vlastnit prostřednictvím společných podniků s čínským partnerem určený podíl. Zahraniční automobilky tuto praxi označují jako protěžování státních podniků, které od zahraniční konkurence získají know-how a poté začnou budovat vlastní značky.
Vyrábět v Číně znamená vytvořit společný podnik
Dosud platila v Číně praxe, která zahraničním výrobcům automobilů říkala, pokud chtěli v Číně založit výrobní závod, že tak mohou učinit jen prostřednictvím společných podniků s domácími společnostmi. Agentura Bloomberg uvedla, že kvůli tomu například Motor Co. spolupracuje s Changan Group, Hyundai Motor Co. zase kooperuje s BAIC Group a Nissan Motor Co. zase se společností, založenou ve Wuhanu, v centrální provincii Chu-pej. Pro společnost Motors Inc. v Číně se zase výrobní základnou stala Šanghaj.
Xu Shaoshi, předseda Národní komise pro rozvoj a reformy, řekl, že čínská vláda proto uvažuje o zrušení 50procentního „stropu“ ve vlastnických podílech společných firem u příležitosti akce Světového ekonomického fóra v Tianjinu. Vytváření společných podniků se v Číně uskutečňuje od roku 1994. Zastánci této strategie říkají, že zahraniční automobilky budou moci po uvolnění pravidel lépe ovládat svá aktiva na největším světovém automobilovém trhu, a to včetně Li Shufa, vlastníka automobilky Volvo Cars, prostřednictvím mateřské Zhejiang Geely Holding Group Co. Podle něj musí být podpora hospodářské soutěže v zájmu spotřebitelů. Naopak kritikem uvolňování pravidel v automobilovém segmentu je čínská Asociace výrobců automobilů, která v roce 2014 varovala, že čínské značky mohou být doslova „zabity v kolébce", pokud zahraniční automobilky získají více nezávislosti nad jejich domácími obchodními partnery.
Roste poptávka po levnějších SUV
A i když podle agentury Bloomberg čínští automobiloví výrobci zvýšili za rok 2015 svůj podíl v domácích prodejích osobních vozidel, a to poprvé za posledních pět let, není mezi top 10 nejprodávanějšími auty v Číně, podle deníku China Daily, ani jeden z čínské produkce. A například automobilka prodává v Číně více vozů, než v kterékoli jiné zemi. Důvodem růstu podílu čínských producentů aut je ale podle ekonomů stoupající poptávka po levnějších sportovních užitkových vozidlech (SUV). Zatímco objem dodávek celého oboru k říjnu 2015 rostl v devíti z posledních 10 měsíců po snížení daně na nákupy aut s menšími motory, stav automobilových zásob zůstával podle dat China Automobile Dealer Association nad hodnotou, která je považována v Číně za „zdravou“ po dobu devíti po sobě jdoucích měsíců.
Agentura Bloomberg soudí, že i přes avizované ohlášení změn, není pro zahraniční automobilky dobré radovat se. Odpor ke změnám nejen od místních automobilek je totiž enormní. Současné nastavení pravidel totiž skvěle funguje pro jednotlivé čínské společnosti v segmentu automobilů, ale je to špatné řešení pro celý čínský průmysl. Ochrana pravidly pro venture společnosti totiž nenutí místní podniky vyvíjet vlastní modely, které lidé skutečně chtějí nakupovat. Mohou jen těžit z cizího know-how zahraničních partnerů.
Čína má druhý největší deficit mezi vývozem a dovozem aut mezi zeměmi WTO
Zdroj: WTO, Bloomberg