Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Čína chce víc konkurence v automobilovém segmentu. Mění vlastnická omezení

Čína chce víc konkurence v automobilovém segmentu. Mění vlastnická omezení

30.06.2016 13:01
Autor: Pavel Daniel

Čínská vláda chce zrušit omezení ve vlastnictví podílů v domácích firmách pro zahraniční výrobce automobilů. Ti zatím mohou vlastnit prostřednictvím společných podniků s čínským partnerem určený podíl. Zahraniční automobilky tuto praxi označují jako protěžování státních podniků, které od zahraniční konkurence získají know-how a poté začnou budovat vlastní značky.

Vyrábět v Číně znamená vytvořit společný podnik

Dosud platila v Číně praxe, která zahraničním výrobcům automobilů říkala, pokud chtěli v Číně založit výrobní závod, že tak mohou učinit jen prostřednictvím společných podniků s domácími společnostmi. Agentura Bloomberg uvedla, že kvůli tomu například Ford Motor Co. spolupracuje s Changan Group, Hyundai Motor Co. zase kooperuje s BAIC Group a Nissan Motor Co. zase se společností, založenou ve Wuhanu, v centrální provincii Chu-pej. Pro společnost Tesla Motors Inc. v Číně se zase výrobní základnou stala Šanghaj.

Xu Shaoshi, předseda Národní komise pro rozvoj a reformy, řekl, že čínská vláda proto uvažuje o zrušení 50procentního „stropu“ ve vlastnických podílech společných firem u příležitosti akce Světového ekonomického fóra v Tianjinu. Vytváření společných podniků se v Číně uskutečňuje od roku 1994. Zastánci této strategie říkají, že zahraniční automobilky budou moci po uvolnění pravidel lépe ovládat svá aktiva na největším světovém automobilovém trhu, a to včetně Li Shufa, vlastníka automobilky Volvo Cars, prostřednictvím mateřské Zhejiang Geely Holding Group Co. Podle něj musí být podpora hospodářské soutěže v zájmu spotřebitelů. Naopak kritikem uvolňování pravidel v automobilovém segmentu je čínská Asociace výrobců automobilů, která v roce 2014 varovala, že čínské značky mohou být doslova „zabity v kolébce", pokud zahraniční automobilky získají více nezávislosti nad jejich domácími obchodními partnery.

Roste poptávka po levnějších SUV

A i když podle agentury Bloomberg čínští automobiloví výrobci zvýšili za rok 2015 svůj podíl v domácích prodejích osobních vozidel, a to poprvé za posledních pět let, není mezi top 10 nejprodávanějšími auty v Číně, podle deníku China Daily, ani jeden z čínské produkce. A například automobilka Volkswagen prodává v Číně více vozů, než v kterékoli jiné zemi. Důvodem růstu podílu čínských producentů aut je ale podle ekonomů stoupající poptávka po levnějších sportovních užitkových vozidlech (SUV). Zatímco objem dodávek celého oboru k říjnu 2015 rostl v devíti z posledních 10 měsíců po snížení daně na nákupy aut s menšími motory, stav automobilových zásob zůstával podle dat China Automobile Dealer Association nad hodnotou, která je považována v Číně za „zdravou“ po dobu devíti po sobě jdoucích měsíců.

Agentura Bloomberg soudí, že i přes avizované ohlášení změn, není pro zahraniční automobilky dobré radovat se. Odpor ke změnám nejen od místních automobilek je totiž enormní. Současné nastavení pravidel totiž skvěle funguje pro jednotlivé čínské společnosti v segmentu automobilů, ale je to špatné řešení pro celý čínský průmysl. Ochrana pravidly pro venture společnosti totiž nenutí místní podniky vyvíjet vlastní modely, které lidé skutečně chtějí nakupovat. Mohou jen těžit z cizího know-how zahraničních partnerů.

Čína má druhý největší deficit mezi vývozem a dovozem aut mezi zeměmi WTO

Čína 

Zdroj: WTO, Bloomberg


Čtěte více:

Centrální banky uklidňovaly nervozitu na trzích. Na brexit ale jejich intervence stačit nemusejí
29.06.2016 12:45
Po odhlasování vystoupení Velké Británie z Evropské unie voliči v refe...
Libře se stále daří, strach z divokého rozchodu tlumen nadějí na podporu centrálních bank
29.06.2016 10:43
Japonci stupňují varování, ale jen si z toho nic nedělá a lehce posilu...
Budoucnost Evropy po Brexitu: EU a la carte
29.06.2016 12:00
Současný vývoj kolem Brexitu a debata probíhající v dalších členských ...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
19.04.2024
6:03Evercore: Hlavním příběhem je mimořádná odolnost ekonomiky
18.04.2024
22:02S&P 500 poklesl popáté v řadě; investoři čekají na Netflix  
17:45Růst cen akcií a cena za riziko
17:23DJIA dnes v čele a ECB se od Fedu neodpoutá  
15:59Deloitte: Cena nájemného v prvním čtvrtletí vzrostla o procento na 295 Kč/m2
15:48Jak na DIP? A na čem čeští investoři letos nejvíce vydělali? Zjistěte na webináři Patrie v úterý 23. dubna od 16:00
15:20Lee: I kdyby sazby šly letos dolů jen jednou, pro akcie by to stále bylo dobré prostředí
12:56Vasle: Rozdílná měnová politika ECB a Fedu má své limity
11:52Výhled TSMC překonal odhady díky podpoře poptávky po AI čipech
11:36Akcie se zvedají. Jak pevnou oporu dodají firmy?  
9:54Ifo: Německé firmy letos plánují snižování investic
9:05Rozbřesk: Zachrání Super-Mario (znovu) Evropu?
8:45EU nebude formálně vyšetřovat investici Microsoftu do OpenAI
8:30Evropa čelí podle guvernéra BoE menší inflační hrozbě než USA, Microsoft se vyhne vyšetřování kvůli akvizici Open AI a futures jsou zelené  
6:40Fidelity International: Německá medvědí data jsou příznivá pro německé státní dluhopisy
17.04.2024
22:01Zámořské akciové indexy nedokázaly zvrátit úvodní pokles  
18:46Martin Uher: Rozruch na dluhopisech, české banky a zranitelné USA
17:32Wall Street mezi výsledky a sazbami dál klesá  
17:14Jednoduchý scénář: Inflace neklesá, Fed nesnižuje, inflace klesá, Fed snižuje
16:01Tesla žádá akcionáře o obnovení odměn pro Muska, v Indii chce investovat až 3 mld. dolarů

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data