Mezi americkými luxusními značkami a obchodními domy to začíná pořádně skřípat. V posledních dnech zasadily módní domy Ralph Lauren, , nebo Kate Spade obchodním řetězcům Macy's či tvrdou ránu. Všechny čtyři americké stálice dostupného luxusu shodně oznámily záměr úplně se stáhnout nebo minimálně snížit zásoby v obchodních domech. Jako by nebo Macy’s neměly svých starostí dost, jejich vztah se zmíněnými značkami se zdá být přinejmenším nesnadný. Pokles srovnatelných tržeb Macy’s ve druhém čtvrtletí o 2,6 procenta představoval již šestý čtvrtletní propad v řadě.
Akcie Macy’s za poslední rok odepsaly 50 %

Tak jako to často u rozchodů bývá, i zmiňované značky ujistily během konferenčních hovorů po hospodářských výsledcích obchodní domy, že jim na tomto prodejním kanálu stále záleží. Neopomněly však na zpomalení poptávky po zboží v těchto řetězcích a nákupních centrech, kde sídlí, svalit většinu problematických oblastí ve výsledcích za druhý kvartál. Kupříkladu se stahuje z 25 procent lokalit, tedy zhruba 250 obchodních domů.
Prodeje luxusních amerických značek ve 2Q zpomalily

Jak velký problém by ale reálně pro Macy’s a spol. představovalo definitivní ukončení spolupráce ze strany kvartetu moderních luxusních značek od Korse po Laurena? Ze šesti největších řetězců obchodních domů v USA je těmto čtyřem značkám zdaleka nejvíce vystaven právě Macy’s. Každý rok od nich podle Bloombergu nakupuje zboží za zhruba 1,5 miliardy dolarů. Poté, co věci od značek nakoupí si přirozeně Macy’s při prodeji strhne přirážku, čímž si zvýší i zisk.
Tržby za rok 2015 a procento tržeb z obchodního domu Macy’s

Peníze, které Macy’s vydělá prodejem zboží čtyřky amerického luxusu, představují pouze zlomek příjmů obchodního domu. Za vztahem s Ralphem Luarenem a spol. se však skrývá z pohledu Macy’s daleko více. Pro zákazníky ze Spojených států, kteří nežijí ve velkých městech jako New York nebo L. A. totiž často právě Macy’s nebo představují jedinou možnost vidět naživo a osahat si pověstné kabelky za 400 dolarů. Právě ty se potom pro spotřebitele stávají velkým lákadlem, které táhne.
I když by někdo mohl snadno namítnout, že v době internetu je návštěva kamenného obchodu zcela bezpředmětná, průzkumy ukazují, že o čím dražší produkt se jedná, tím více si zákazníci chtějí osobně ověřit jeho kvalitu. Pokud si tedy Macy’s vztah s kvartetem luxusu bude chtít udržet a definitivnímu rozchodu se vyhnout, nezbyde obchodnímu domu nic jiného než se vydat cestou změn.
Pokud mají značky jako pocit, že v některých lokalitách se jim jednoduše vůbec nevyplatí své zboží prodávat, protože zákazníci vyhledávající lepší produkty tam již prakticky nenakupují, pak možná stojí za úvahu zamyslet se nad tím, zda se Macy’s provoz takových obchodních domů vůbec vyplatí. Macy’s již ve čtvrtek oznámila záměr uzavřít 100 prodejen, další ale budou dost možná muset následovat.
Kors nebo Lauren si zároveň snaží více chránit své postavení na poli dostupného luxusu a i proto si více hlídají zlevňování zboží. již obchodní domy nenechá, aby se jejich slevy a poukazy vztahovaly na zboží z dílny Kors, právě z toho důvodu, že takovéto akce nutí Korse k přenesení slev do vlastních butiků či online platformy. I Macy’s by tak měla zapřemýšlet nad jinými způsoby, jak přilákat zákazníky, než jen nekonečnými slevami. V opačném případě by se vztah Macy’s s Laurenem, Korsem, nebo Kate Spade mohl snadno zvrhnout z komplikovaného do úplného rozchodu.
Zdroj: BBG