Většina lidí se domnívá, že úspěšného podnikatele dělá nějaký výjimečný nápad. Je tomu tak, protože pokud máte začít s něčím novým, musíte takový nápad skutečně dostat. Musíte nabízet něco, co lidé potřebují, chtějí a co můžete vyrábět ve větším měřítku. Z rozhovorů s řadou podnikatelů, kteří se pohybují v oblasti internetu a softwarového poradenství, ale vyplývá, že stejně tak důležitá je schopnost přeměnit nápad do životaschopné firmy. Bez takové schopnosti jste předem odsouzeni k neúspěchu a týká se to zejména těch, kteří o věcech radši přemýšlí, než aby činili konkrétní kroky.
Jeden vlastník softwarové společnosti mi například vyprávěl o svých obavách při prodeji. Měl rád proces vývoje produktu a také ho bavilo hovořit o něm s klienty, protože skutečně věřil v jeho hodnotu. Když jej měl ale opravdu prodat, ztuhl, začal koktat a v mnoha případech o prodeji nakonec ani nezačal hovořit. Jiný ředitel malé konzultační společnosti měl zase problémy hovořit o své firmě na konferencích a podobných událostech, protože byl velmi ostýchavý. Jiný ředitel měl problémy se získáváním zaměstnanců pro svou malou internetovou společnost. I když pevně věřil v její budoucnost, věděl také, že má jen malou zásobu hotovosti a tudíž se může stát, že brzy skončí.
Jak se z těch, kteří radši přemýšlí, stanou ti, kteří věci dotáhnou do konce? V první řadě musí pochopit, jakým výzvám čelí. O našich slabostech a nedostatcích přemýšlíme jen neradi, ale musíme to udělat. Všichni úspěšní podnikatelé, se kterými jsem hovořil, tak učinili. Dalším krokem je držet se jasně své mise a cílů. To poskytuje motivaci a dává sílu pro překonání překážek. Například Maran Nelsonová, která stojí v čele společnosti Clara Labs, říká, že sílu na to, aby šla za svou zónu bezpečí, jí dává právě přesvědčení, že dělá správnou věc: „Když jsem získávala kapitál, tou nejdůležitější věcí pro mě bylo přesvědčení, že tak činím pro dobrý účel.“
Poslední rada zní: Najděte svůj vlastní způsob jednání. Neexistuje univerzální cesta a strategie. Pokud například potřebujete investory, ale neradi si říkáte o peníze, můžete s sebou na jednání brát kolegu, který vám dodá důvěru a pomůže s jednáním. Nebo si těsně před začátkem jednání připomeňte, proč to všechno děláte. Najděte si vlastní způsob, jak zvládat těžké situace, který je jednoduchý a který vám pomůže zůstat sami sebou. Jak bylo zmíněno, pro většinu lidí znamená úspěšné podnikání nějaký výjimečný nápad. Ve většině případů je ale úspěch dosažen tím, že máme odvahu, jdeme mimo svou zónu komfortu a děláme věci, o kterých jsme si nikdy dříve nemysleli, že jsme schopni je učinit.
Autorem je Andy Molinsky z Brandeis International Business School.
Zdroj: Harvard Business Review