Každý měsíc čtvrtina světové populace zjišťuje na , jak se daří jejich kamarádům a přátelům. Největší světové síti na světě to ale zřejmě nestačí. Obdobného primátu chce teď dosáhnout i v korporátním světě – tentokrát za peníze.
Pomoci jí k tomu má nový nástroj Workplace by , určený ke komunikaci či sdílení dokumentů mezi pracovníky. Novou službu firma po dvouletém testování oficiálně zpřístupnila v pondělí, stejně jako podrobnosti o tom, kolik za ni hodlá účtovat. Měsíční poplatek bude v rozmezí od 1 USD do 3 USD za každého aktivního uživatele.
Je to poprvé, kdy budou služby za poplatek. Velká část výnosů firmy nyní pochází z reklamy. V nové službě, určené korporátnímu světu, získává největší sociální síť světa další zdroj příjmů.
Výše poplatku se má pohybovat podle toho, kolik pracovníků službu měsíčně využije. Částku 3 USD tak firma hodlá účtovat za každého z první tisícovky aktivních měsíčních uživatelů, částku 2 USD za každého z dalších 1 001 až 10 000 uživatelů a 1 USD za každého dalšího.
Nový nástroj pro vnitrofiremní chat není bleskem z čistého nebe. má na tomto poli další konkurenty, namátkou službu Yammer od nebo Jive od Jive . V odvětví vnitrofiremní korporátní komunikace je nováčkem. Pro řadu firem by ale mohl představovat vážnou hrozbu.
„Facebook všichni znají, takže přijetí bude opravdu rychlé,“ říká Christine Moormanová z Fuqua School of Business na americké Duke University.
Šíření novinky by ale nemuselo probíhat úplně hladce. by mohl narážet na obavy z menší produktivity zaměstnanců, ale i na pomalou adaptaci firem na nástroje sociálních médií. Zaměstnancům je často třeba zajistit speciální školení, aby mohli nový software využívat. Firemní sociální sítě přitom bývají v rukou technologicky zdatnějších jedinců, zatímco zhruba polovina zaměstnanců je podle některých názorů nepoužívá vůbec.
Novinku testovala v pilotní verzi na příklad společnost Telenor. Ta by za Workplace zaplatila v ostrém provozu měsíčně 46.000 USD, kdyby novinku využívalo každý měsíc všech jejích 35.000 zaměstnanců. To, kolik lidí službu doopravdy využívalo, nesdělil. Novinku ale podle něj využívá už zhruba tisícovka firem.
Vývoj akcií Facebooku (bíle) od začátku tohoto roku ve srování s vývojem indexu NASDAQ-100

Zdroj: WSJ, BBG