Maloobchodní sezónně očištěné tržby v USA se propadly z prosincového meziměsíčního růstu o 1 procento na 0,4 procenta v lednu. Za slabším výkonem mohl být povánoční nákupní útlum a reálný růst trochu kazí i rostoucí inflace.
Přesto však američtí maloobchodníci dopadli lépe, než se očekávalo – konsensus analytiků oslovených agenturou Bloomberg byl na 0,1 procenta. Údaj za prosinec, který odráží předvánoční nákupy, byl revidován nahoru z 0,6 procenta.
Lepší, než analytici očekávali, byl i meziměsíční růst maloobchodních tržeb bez automobilů a pohonných hmot. Prodeje očištěné o automobily rostly o 0,8 procenta (konsensus byl 0,4 procenta) oproti 0,4 procenta v prosinci a bez automobilů a pohonných hmot byl růst tržeb na 0,7 procenta (odhad byl 0,3 procenta) oproti 0,1 procenta v předchozím období.
Američané tak v lednu podle agentury AP více utráceli v restauracích a v obchodních domech za oblečení, elektroniku a další spotřební zboží, zatímco prodeje automobilů spíše zaostaly za očekáváním. Stagnovaly prodeje internetových obchodů, kterým se dařilo hlavně před vánočními svátky.
Meziměsíční data ukazují, že nástup Trumpovy administrativy apetit amerických spotřebitelů nijak nepokazil – i když reálný růst tržeb může zhoršovat stoupající inflace. Ta byla v lednu meziměsíčně na úrovni 0,6 procenta, tedy na hodnotě dvakrát vyšší, než v prosinci a než se očekávalo.
Meziročně maloobchodní tržby vzrostly o 5,6 procenta, za což podle agentury AP může lepší situace na americkém trhu práce.