Německý výrobce sportovního oblečení a obuvi Adidas vykázal za loňský rok rekordní zisk a tržby. Očištěný čistý zisk se zvýšil o 41 procent na 1,019 miliardy eur a tržby o 14 procent na 19,3 miliardy eur. Další růst čeká firma i v letošním roce.
Hospodaření firmy podpořily nižší náklady, vyšší ceny a sportovní události, jako fotbalové mistrovství Evropy a olympijské hry. Dobře si vedla hlavní značka Adidas. Podle Jána Hladkého, analytika Patria Finance, ikona sportovního oblečení podala v předchozím čtvrtletí dobrý výkon. „Po odečtení měnových výkyvů rostly tržby meziročně o 14 procent na 4,7 miliardy eur, tedy víceméně v linii tržního konsensu,“ řekl Ján Hladký.
Dobrá čísla z celého světa
V tomto případě je však podle něj důležitý fakt, že dobrá čísla přišla ze všech hlavních regionů – západní Evropa rostla 12% tempem, Severní Amerika dokonce 29% a Čína rychlostí 25 % (všechno mimo měnové vlivy a v meziročním srovnání). Mezi značkami samozřejmě opět táhla podle Jána Hladkého Adidas (+18 % YoY ex-FX) s Reebok v dalekém závěsu (+2,5 % YoY ex-FX). Tržby z adidas Golf a CCM Hockey se znova prudce propadly, nicméně jejich vliv je zanedbatelný a adidas je v procesu jejich divestice.
Provozní zisk se loni zvýšil o 41 procent na 1,5 miliardy eur. Adidas zvýší dividendu na dvě eura za akcii z 1,6 eura v předchozím roce. Nový ředitel Kasper Rosted, který se ujal funkce v říjnu, současně zvýšil cíl tržeb a zisku a oznámil, že firma plánuje zvýšit prodej přes internet, zjednodušit některé procesy a pokračovat ve vysokých investicích na důležitém americkém trhu. Příjmy bez zahrnutí vliv změn směnných kurzů se podle nového cíle mají zvyšovat mezi lety 2015 a 2020 v průměru o deset až 12 procent, doposud firma čekala růst v průměru nejvýše o devět procent. Čistý zisk má stoupnout o 20 až 22 procent místo dosavadních 15 procent.
V letošním roce Adidas očekává růst tržeb bez vlivu změn směnných kurzů o 11 až 13 procent. Čistý zisk má stopnout o 18 až 20 procenta. Hrubá marže se ve sledovaném čtvrtletí podle Jána Hladkého zvýšila meziročně o 150 bps na 48,8 % s tržní predikcí usazenou na úrovni 48 %. Výsledný provozní zisk se nakonec přehoupl do černých čísel na 23 mil. EUR (4Q15: -24 mil. EUR), nicméně se tak jeho marže ve čtvrtém kvartálu pořád potácí v okolí nuly. Předpoklad trhů udával -9 mil. EUR.
„Investory určitě potěšil výhled na další roky,“ uvedl Ján Hladký. Podle něj totiž management předpokládá pro rok 2017 11 – 13% nárůst tržeb (ex-FX) a prostřednictvím nižších provozních výdajů (opex) zvýšení provozní marže o 60 – 80 bps na cca 8,4 %. Pro srovnání, za celý rok 2016 posílily tržby o 18,5 % a provozní marže o 140 bps. Dlouhodobý výhled předpokládá v roce 2020 10 – 12% roční růst tržeb (ex-FX) a 20 – 22% růst čistého zisku.
Firma je ve výhledech optimistická
„Z našeho pohledu hodnotíme výsledky pozitivně, zejména co se týče mohutného tempa růstu na rozvinutých trzích jako Severní Amerika nebo západní Evropa, kde mají jiní prodejci značné problémy. Ještě důležitější je pak výhled na roky 2017 a 2020, který sice prozrazuje určité zpomalování růstu tržeb, nicméně by si měl nadále držet solidní tempo. K tomu si je dobré ještě přičíst fakt, že z historického hlediska adidas svůj výhled většinou dodrží. Akcie v návaznosti na oznámení reagují skokovým růstem o 7 %,“ uzavřel Ján Hladký.