Největší jihokorejské automobilky Hyundai Motor a Kia Motors zaznamenaly velké ztráty v prodaných autech na čínském trhu. Statistiky ukazují, že v březnu meziročně obě značky utrpěly výrazný pokles prodejů, a to až o 52 procent. Všichni ale věří, že nejde o vážnější problém.
Podle agentury Reuters, která citovala zdroje, jenž si nepřály být jmenovány, jihokorejské společnosti Hyundai Motor Co a Kia Motors Corp čelí v Číně nepříznivému osudu. Nejen, že prudce snížily výrobu vozidel v Číně, ale potýkají se i s politickým napětím a konkurencí. Zdroje říkají, že Kia Motors omezila počet výrobních směn ve svých čínských továrnách a stejně postupovala i značka Hyundai.
Kia i Hyundai čelí ztrátám
V oficiální reakci, kterou nakonec agentura Reuters získala, se uvádí, že automobilky tímto krokem přizpůsobují provoz ve svých zařízeních aktuálnímu tržnímu postavení a věří, že omezení nepotrvá dlouho. Oslovení analytici ovšem konstatovali, že omezení výroby o jednu, či dokonce dvě směny, může být pro automobilky „drastické“ a že jde o „vzácný krok“. Denní výkon produkce se tak může snížit až o polovinu. Dopady jsou tak zřejmé – kromě snížení výnosů a potažmo zisku, se omezení výroby podepíše i na omezení spolupráce s dodavateli, a to nejen v Jižní Koreji, ale hlavně v Číně.
Faktem ale je, že obě korejské značky utrpěly vážné šrámy v prodejnosti aut i ve Spojených státech amerických. Tam zaznamenaly jihokorejské automobilky nedobré výsledky, když značka Hyundai Motor vykázala v březnu meziroční snížení prodejů o 8 procent a Kia Motors se propadla v prodejích o 15 procent. A i když americký trh s auty klesl v březnu meziročně v prodejích o 2 procenta, silné snížení tržních podílů v Číně je citelnější. Prodeje Hyundai Motor's China totiž klesly o 44 procent, zatímco prodeje Kia, které se se sítí prodejců v Číně dostala dokonce do sporů, propadly o 68 procent.
Co vadí Číně na korejských automobilkách?
Negativní výsledky přišly i přesto, že obě korejské značky představily vloni řadu nových modelů a Hyundai dokonce spustil výrobu v novém čínském zařízení během roku 2016. Otázka tedy zní: Proč to všechno? Vysvětlení je prý dvojí: Jednak velmi rychle roste čínská automobilová konkurence, která snižuje postavení obou automobilek v zemi, ale hlavně – Čína se na Jižní Koreu zlobí. Za vším tedy hledej, laskaví čtenáři politiku. Číňané vyčítají svým sousedům, že nasazení systému protiraketové obrany, který pochází z USA, je namířen proti nim a odmítají vysvětlení Jižní Koreje, že chce jen bránit své území před agresivním severním sousedem.
A jak dlouho to potrvá? Reuters citovala názor, že obě korejské značky by se měly připravit na všechno. „Protikorejský sentiment může v Číně trvat dlouho, jako v podobném příkladu s Japonskem z roku 2012. Tehdy kvůli sporům o území trval odpor vůči všemu japonskému celý rok,“ konstatovala agentura Reuters. Akcie obou společností zatím kvůli tomu ztrácejí: Hyundai Motor téměř o 2 procenta a Kia Motors o 1,4 procenta.