Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Boj končí, SUV zvítězila a z Porsche už je úplně jiná firma

Boj končí, SUV zvítězila a z Porsche už je úplně jiná firma

29.03.2017 6:48
Autor: Redakce, Patria.cz

Odpor byl marný. Ochránci životního prostředí i komici sice už dlouhá léta bojují s rostoucím počtem SUV, ale nyní se ukazuje, že tyto vyšší a nafouknuté protiklady tradičních automobilů vítězí. V Austrálii minulý měsíc prodeje SUV převýšily prodeje tradičních vozů. V USA je obrázek podobný, SUV se nad zbytek trhu dostaly jak v prosinci, tak v lednu. A pokud se domníváte, že tento jev je omezen pouze na vyspělé země, mýlíte se. V Číně se prodeje SUV během minulého roku zvedly o 45 % a podle očekávání by měly převýšit prodeje tradičních osobních vozů už v tomto roce.

Když automobilka Porsche přišla v roce 2002 s modelem SUV Cayenne, puristé na to reagovali podobně, jako když Bob Dylan začal hrát na elektrickou kytaru. Nyní je z Porsche firma, která je sice stále považována za výrobce sportovních vozů, ale fakticky je něčím úplně jiným. Stal se z ní totiž výrobce SUV. Následující obrázek shrnuje celkové prodeje vozů Porsche a jejich rozdělení na sportovní vozy a vozy SUV (Macan a Cayenne). Ty postupně získávají na váze a v roce 2015 už představují naprostou většinu prodaných vozů:

Překlad 

Za růstem popularity SUV může stát řada faktorů. Podle jedné teorie si řidiči cení zejména prostoru, který nabízí a kvůli kterému jimi nahradili tradiční rodinné vozy. Podle jiné je rozhodující větší výška sedadel a vnímaná větší bezpečnost SUV. K tomu se mohou přidávat klesající provozní náklady. Na všem bude asi něco pravdy a bylo by chybou považovat celou věc za vítězství lidí, kteří se nestarají o životní prostředí, nad milovníky vozů Prius.

Prodejci SUV těží i z utahování emisních norem. Ty je donutily ke snižování spotřeby paliva, které poté vedlo ke zvýšení zájmu o tyto vozy. Donald Trump nyní navrhuje uvolnění uvedených norem, ale američtí výrobci by měli mít na paměti, že v Pekingu, Bruselu či Tokiu mají své vlastní představy o snižování emisí. Američané by tak mohli ztratit kontakt s vývojem ve světě. Úspěch SUV je přitom dobrým důkazem toho, že regulovaný kapitalismus funguje.

Autor: David Fickling

(Zdroj: Bloomberg Gadfly)
 

 

 

Čtěte více:

Summary - Gap Inc zvýšil výhled čistého zisku na akcii, Fiat Chrysler Automobiles jistě naplní cíle na rok 2018
06.01.2017 17:31
USA: Gap Inc. Špatné výsledky nákupní sezony se neprojevily u každ...
Evropský automobilový trh na maximu
17.01.2017 9:55
Tři roky pokračující růst evropského automobilového trhu přinesl v roc...
Na automobilky doléhá velká riziková trojka
08.02.2017 19:31
Na počátku týdne jsem zde poukazoval na to, že nová americká vláda má ...
Z automobilek se stávají polobanky. Vyvolají finanční krizi?
01.03.2017 11:39
Automobilky čekají pravděpodobně velké změny v jejich produktovém port...
Kam kráčíš, automobilový segmente? Vstříc dalším fúzím a akvizicím
07.03.2017 11:55
Světový automobilový průmysl stojí na své osudové křižovatce. Během p...
Spatří světlo světa autogigant VW-FCA Group? Možné to je…
08.03.2017 14:16
Konsolidace světového automobilového průmyslu nabírá otáčky. Jen někol...
Česká automobilová velmoc posiluje
15.03.2017 9:32
Po krátké oddechové přestávce, kterou si průmysl vybral v prosinci, j...
Evropa obchodují u 15měsíčních maxim. Tullow Oil -15 %, klesají automobilky
17.03.2017 11:06
Evropské akciové trhy se v závěru týdne pohybují smíšené a zůstávají ...
Čínský vlastník Volva: Učte se od nás, umíme dělat auto byznys
22.03.2017 14:36
Sázka čínské Geely Automobile Holdings Ltd, vlastníka švédského Volva ...

Váš názor
  •  
    30.03.2017 11:41

    Myslím si , že zvyšovanie záujmu o SUV súvisí aj so starnutím populácie a dosahovaním vyššieho priemerného veku aj u ekonomicky činného obyvateľstva. Pre starších ľudí je SUV výhodnejšie pre ľahšie nastupovanie, väčší prehľad na ceste a aj väčšiu bezpečnosť. SUV sú cenovo na rovnakej úrovni ako ostatné typy automobilov.
    Petrík
Aktuální komentáře
28.05.2025
17:24Americko – evropská akciová rotace a přínosy umělé inteligence pro obě ekonomiky
16:55Akciově trhy mírně ztrácí, čeká se na Nvidii a zápis z Fedu  
16:09Nvidia dnes reportuje čísla za první kvartál. Co od očekávat?
14:20Firma Shein podle zdrojů mění plány, chce vstoupit na burzu v Hongkongu
13:37Novým šéfem automobilové skupiny Stellantis se stane Antonio Filosa
12:40Grantham: Umělá inteligence je dobrá myšlenka. Právě proto na ní vzniká bublina
11:49Nebankovní firmy letos poskytly 77 miliard Kč, meziročně o 14 pct více
11:49RMS Mezzanine, a.s.: Vnitřní informace
11:38Akcie v lehké defenzivě. Nervozita na dluhopisech se vrací a večer reportuje Nvidia  
11:24EU se blíží k cílům v oblasti klimatu a energetiky pro rok 2030, uvedla EK
11:23M2C si jde na pražskou burzu pro až 240 milionů korun. Český lídr v péči o nemovitosti sází na technologie a globální expanzi
10:59V Německu v květnu ubylo lidí bez práce, nezaměstnanost klesla na 6,2 procenta
9:43Sněmovna přiřkla ČNB větší pravomoce, týká se to bank, komoditních derivátů i informací o fondech
9:25Bloomberg: Japonsko po 34 letech přišlo o pozici největšího věřitele na světě
9:17Rozbřesk: Japonské puzzle: slabé aukce “brnkají” trhům na nervy
8:37Akciové trhy dnes zahájí po rally na Wall Street nevýrazně. Centrem pozornosti Trumpova obchodní politika a výsledky Nvidie  
6:20Bank of America vybírá tři favority pro růst
27.05.2025
22:00Trump odstartoval mohoutnou rally na Wall Street; Tesla +7 %  
18:00Proč internetové nadšení zvedalo evropské akcie a AI tak nečiní?
17:29Tvrdá bitva technologických gigantů o každý zlomek pozornosti

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:30USA - HDP, q/q a
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.