Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Boj končí, SUV zvítězila a z Porsche už je úplně jiná firma

Boj končí, SUV zvítězila a z Porsche už je úplně jiná firma

29.03.2017 6:48
Autor: Redakce, Patria.cz

Odpor byl marný. Ochránci životního prostředí i komici sice už dlouhá léta bojují s rostoucím počtem SUV, ale nyní se ukazuje, že tyto vyšší a nafouknuté protiklady tradičních automobilů vítězí. V Austrálii minulý měsíc prodeje SUV převýšily prodeje tradičních vozů. V USA je obrázek podobný, SUV se nad zbytek trhu dostaly jak v prosinci, tak v lednu. A pokud se domníváte, že tento jev je omezen pouze na vyspělé země, mýlíte se. V Číně se prodeje SUV během minulého roku zvedly o 45 % a podle očekávání by měly převýšit prodeje tradičních osobních vozů už v tomto roce.

Když automobilka Porsche přišla v roce 2002 s modelem SUV Cayenne, puristé na to reagovali podobně, jako když Bob Dylan začal hrát na elektrickou kytaru. Nyní je z Porsche firma, která je sice stále považována za výrobce sportovních vozů, ale fakticky je něčím úplně jiným. Stal se z ní totiž výrobce SUV. Následující obrázek shrnuje celkové prodeje vozů Porsche a jejich rozdělení na sportovní vozy a vozy SUV (Macan a Cayenne). Ty postupně získávají na váze a v roce 2015 už představují naprostou většinu prodaných vozů:

Překlad 

Za růstem popularity SUV může stát řada faktorů. Podle jedné teorie si řidiči cení zejména prostoru, který nabízí a kvůli kterému jimi nahradili tradiční rodinné vozy. Podle jiné je rozhodující větší výška sedadel a vnímaná větší bezpečnost SUV. K tomu se mohou přidávat klesající provozní náklady. Na všem bude asi něco pravdy a bylo by chybou považovat celou věc za vítězství lidí, kteří se nestarají o životní prostředí, nad milovníky vozů Prius.

Prodejci SUV těží i z utahování emisních norem. Ty je donutily ke snižování spotřeby paliva, které poté vedlo ke zvýšení zájmu o tyto vozy. Donald Trump nyní navrhuje uvolnění uvedených norem, ale američtí výrobci by měli mít na paměti, že v Pekingu, Bruselu či Tokiu mají své vlastní představy o snižování emisí. Američané by tak mohli ztratit kontakt s vývojem ve světě. Úspěch SUV je přitom dobrým důkazem toho, že regulovaný kapitalismus funguje.

Autor: David Fickling

(Zdroj: Bloomberg Gadfly)
 

 

 

Čtěte více:

Summary - Gap Inc zvýšil výhled čistého zisku na akcii, Fiat Chrysler Automobiles jistě naplní cíle na rok 2018
06.01.2017 17:31
USA: Gap Inc. Špatné výsledky nákupní sezony se neprojevily u každ...
Evropský automobilový trh na maximu
17.01.2017 9:55
Tři roky pokračující růst evropského automobilového trhu přinesl v roc...
Na automobilky doléhá velká riziková trojka
08.02.2017 19:31
Na počátku týdne jsem zde poukazoval na to, že nová americká vláda má ...
Z automobilek se stávají polobanky. Vyvolají finanční krizi?
01.03.2017 11:39
Automobilky čekají pravděpodobně velké změny v jejich produktovém port...
Kam kráčíš, automobilový segmente? Vstříc dalším fúzím a akvizicím
07.03.2017 11:55
Světový automobilový průmysl stojí na své osudové křižovatce. Během p...
Spatří světlo světa autogigant VW-FCA Group? Možné to je…
08.03.2017 14:16
Konsolidace světového automobilového průmyslu nabírá otáčky. Jen někol...
Česká automobilová velmoc posiluje
15.03.2017 9:32
Po krátké oddechové přestávce, kterou si průmysl vybral v prosinci, j...
Evropa obchodují u 15měsíčních maxim. Tullow Oil -15 %, klesají automobilky
17.03.2017 11:06
Evropské akciové trhy se v závěru týdne pohybují smíšené a zůstávají ...
Čínský vlastník Volva: Učte se od nás, umíme dělat auto byznys
22.03.2017 14:36
Sázka čínské Geely Automobile Holdings Ltd, vlastníka švédského Volva ...

Váš názor
  •  
    30.03.2017 11:41

    Myslím si , že zvyšovanie záujmu o SUV súvisí aj so starnutím populácie a dosahovaním vyššieho priemerného veku aj u ekonomicky činného obyvateľstva. Pre starších ľudí je SUV výhodnejšie pre ľahšie nastupovanie, väčší prehľad na ceste a aj väčšiu bezpečnosť. SUV sú cenovo na rovnakej úrovni ako ostatné typy automobilov.
    Petrík
Aktuální komentáře
22.09.2025
17:24Strategický krok Allwyn do USA: V řádu miliard dolarů získá kontrolu nad PrizePicks a vstoupí do světa DFS
15:49Technická analýza S&P 500: Býčí trh ještě nemusí být u konce  
15:35Snaha odnaučit AI lhát může vést k lepšímu skrývání lží, ukázal výzkum OpenAI
14:31Raiffeisenbank a.s.: Výplata úrokového výnosu dluhopisů
13:57Pfizer se dohodl na převzetí výrobce léků proti obezitě Metsera
13:14Týdenní výhled: Sazby ČNB by měly zůstat delší dobu stabilní  
12:07Nejbohatší Francouz Arnault ostře kritizuje návrh daně pro nejbohatší
11:56Akcie začátkem týdne ztrácejí, zatímco investoři se znovu obracejí ke zlatu  
10:44Odklad elektromobilů a zhoršený výhled posílají akcie Porsche a VW dolů o více než šest procent
9:32Rozbřesk: Ceny masa určí, jak rychle bude odeznívat potravinová inflace
8:52Futures ukazují v úvodu nového týdne opatrnost, ČNB zřejmě ve středu sazby nezmění  
8:28MakroMixér se sociologem Danielem Prokopem: Většina Čechů neví, jak daně fungují
21.09.2025
9:10Víkendář: Hodnota pravdy roste ve světě lží generovaných umělou inteligencí
20.09.2025
15:14Vytváří AI největší tlak na zaměstnanost u mladých lidí?
9:04Víkendář: Krugman o politice americké vlády a jejím dopadu na ekonomiku
19.09.2025
22:03Americké akcie mají za sebou silný týden  
17:46Akcie a peníze – americká a čínská verze
16:58Nové sankce EU proti Rusku: 118 lodí z ruské stínové flotily nebo banky
16:10Analytický radar: Colt sází na akvizice a míří k větší roli v obranném průmyslu
15:04Umělá inteligence a pracovní místa: „poslední“ slovo

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data