Obchodní domy v USA čelí obrovským problémům. Poslední dobou se stejným směrem vydává i Velká Británie. I tam se totiž začíná projevovat toxická kombinace dvou faktorů: Zákazníci se přesouvají k internetovým obchodům. A ženy přestávají bavit neustálé nákupy nových šatů. V USA se tak uzavírají stovky obchodů a v Británii se začíná dít to samé. Trpí tím , John Lewis, House of Fraser i a tyto firmy musí zároveň čelit celé armádě diskontních řetězců, v jejichž čele stojí Primark, píše Andrea Felsted pro Bloomberg.
Britské obchodní domy se snaží reagovat i tím, že namísto nákupů nabízejí zážitky. Nečelí zatím takovému tlaku jako jejich protějšky v USA, které mají mnohem větší síť obchodů. I v Británii ale pravděpodobně bude muset dojít k omezení počtu obchodů. Některé společnosti už s tím začaly, ale jde jen o začátek. Například se k tomu snaží přeměnit z běžného obchodu na místo „společenských nákupů“. Ve zkratce by to mělo znamenat, že tam přijdete koupit rtěnku a novou halenku, dáte si s kamarády večeři a celé to dáte na nějakou sociální síť.
Problém spočívá pouze v tom, že něco podobného už zkouší John Lewis či House of Fraser. Tam si dokonce můžete zacvičit i jógu. Jinak řečeno, snaha nabízet zážitky je v pořádku, ale dnes už jde o intenzivně využívanou strategii. Podobné je to se snahou nabízet více kosmetiky. Touto cestou se vydaly americké obchodní domy a jejich výsledky jsou zatím smíšené. Klíčem nové strategie by měl být samotný základ podnikání obchodních domů – musí prostě přesvědčit zákazníky, aby u nich utráceli více, a to zejména za oblečení.
Zdá se to být jako těžký úkol, nesplnitelný ale není. Řetězec J. Sainsbury dokázal během posledních tří let zvýšit svůj podíl na trhu s prodejem oblečení tím, že nabízel přesně ten styl, který zákazníci požadovali, a to za dostupné ceny. A pokračování v tom, co obchody dělají už dlouhou dobu, je jistě jednodušší než výlety do neprobádaných oblastí. A i kdyby se ukázalo, že nové strategie fungují, bude muset přijít zmíněné omezování počtu obchodů. Jen jeden řetězec se v tomto může lišit, protože je v hodně dobrém stavu: John Lewis. I ten má v některých segmentech příliš vysoké náklady, ale v nákupních centrech je o něj stále velký zájem. Zkušenost z USA ukazuje, že omezení počtu obchodů musí být skutečně razantní a je pravděpodobné, že hrátky se „společenskými nákupy“ na tom mnoho nezmění. Bude se zavírat.