Snap Inc – prudký pokles ceny ve světle zpomalujícího růstu uživatelské báze
Investory netrpělivě očekávané výsledky hospodaření za 1. čtvrtletí roku 2017 americké technologické společnosti Snap nepřinesly dobré zprávy. První data po uvedení firemních akcií na trh v březnu tohoto roku totiž ukázaly pomalý růst počtu uživatelů a byly pro trhy značným zklamáním. Akcie firmy, která provozuje populární mobilní aplikaci Snapchat, po středeční zprávě ztratily takřka všechny zisky dosažené od svého březnového vstupu na burzu.
Tržby rostou, zisky Snapu ale klesají
„Majitel chatovací služby Snapchat zaknihoval tržby ve výši 150 milionů dolarů, což značí téměř 300procentní nárůst proti stejnému období předešlého roku. Ukazatel EBITDA však nabral opačný směr a meziročně se propadl o 100 procent na -190 milionů dolarů,“ konstatoval Ján Hladký, analytik Patria Finance. Čistá ztráta dosáhla 200 milionů USD, nebudeme-li počítat 2 mld. USD dodatečných nákladů na primární emisi, která proběhla před několika měsíci.
Podle Jána Hladkého se čísla sice zdají být špatná, avšak u společnosti v růstovém stadiu jakou je Snap Inc, jsou pochopitelná. „Mnohem větším problémem je zpomalující růst uživatelské základny,“ doplnil Ján Hladký. Počet denních aktivních uživatelů (daily active users) se zvedl meziročně jen o 36 % na 166 milionů. „Porovnejme si to s meziročním 48procentním nárůstem z čtvrtého kvartálu loňského roku a až meziročním 63procentním nárůstem z třetího kvartálu,“ upozornil Hladký. Dalším problémem jsou podle něj průměrné tržby na uživatele (ARPU), které v tomto kvartálu vyskočily o meziročně o 180 % na 0,9 USD. Stejný ukazatel přitom rostl ve čtvrtém kvartálu loňského roku 240% meziročním tempem a ve třetím kvartálu až 370 %.
Firma musí zabrat, vysokou valuaci akcií nebude snadné udržet
Akcie firmy se po zprávě o výsledcích hospodaření propadly o 23 procent a z tržní hodnoty Snapu to ubralo asi šest miliard dolarů. Kurz titulu klesl na 17,66 USD za akcii a těsně se přiblížil březnové emisní ceně 17 dolarů. Ale i tak Snap bude muset podle Jána Hladkého dokázat, že si svoji relativně vysokou valuaci zaslouží. „Prudký propad následující první uveřejnění výsledků není ve světě chatovacích služeb ničím výjimečným – akcie spadly o 11 procent a Twitteru dokonce o 24 procent,“ upřesnil Ján Hladký.
Emise akcií Snap byla největším vstupem technologické firmy na veřejný trh od debutu v roce 2012 a nejočekávanější emisí od burzovního vstupu Twitteru v roce 2013. Snapchat zahájil činnost v roce 2012 jako aplikace umožňující uživatelům posílat fotografie, které po několika sekundách z přístroje zmizí. Firma se od té doby stala i tvůrcem mediálních obsahů podobně jako další velké internetové společnosti; loni na podzim se pak začala označovat i za výrobce fotoaparátů a přejmenovala se na Snap Inc.