Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Stále jim nedochází, proč se řítí do propasti

Stále jim nedochází, proč se řítí do propasti

18.12.2017 12:59
Autor: Redakce, Patria.cz

Maloobchodní řetězce jsou na frontové linii enormních změn, které přinášejí posuny v chování spotřebitelů. Pokud někdo tvrdí, že jde jen o přesun tržeb od kamenných obchodů k těm internetovým, pak celou situaci hrubě zjednodušuje. Online nákupy jsou sice pohodlné, nabízejí obrovský výběr a nízké ceny, ale v americké ekonomice stále představují jen asi 10 %. Podle známého investora Barryho Ritholtze je proto třeba vnímat řadu dalších revolučních změn.

Dochází k výměně generací, mění se způsob nakupování, ale i to, co lidé ve vyspělých ekonomikách nakupují. Je tu příliš mnoho prodejců, mzdy rostou pomalu a to zhoršuje ekonomickou situaci střední třídy. Ta následně omezuje nákupy zejména u zboží dlouhodobé spotřeby. 

Až donedávna pak byla rozhodující spotřebitelskou silou generace babyboomu. Lidé, kteří se narodili po druhé světové válce, měli obrovský vliv na rozvoj maloobchodu, a to od diskontních řetězců přes specialisty až po obrovské supermarkety. Jenže nákupní boom této generace je za námi. Má již totiž své domy, auta a velká část z nich odchází do důchodu. Těžiště jejich nákupů se bude přesouvat směrem ke zdravotní péči a cestování. 

Novými retailovými králi se stávají mileniáni, i když jejich podíl na celkové populaci je nižší, než byl podíl generace babyboomu během jejího největšího rozkvětu. Maloobchod podle všeho stále neví, jak tuto novou generaci oslovit a jak s ní pracovat. Zdá se například, že klade větší váhu na zážitky než na prostý materialismus. V tom jim hodně asistují nové technologie. Proč například sbírat CD a DVD, když lze všechno stáhnout z internetu? Proč kupovat automobil, platit garáž a pojištění, když lze využívat Uber a Lyft?

Obrovské supermarkety jsou ikonou amerického maloobchodu, ale nyní jim nepomohou pouhé změny barev a vybavení. Stále totiž spoléhají na starý model, kdy lidé sedli do auta, přijeli, strávili nakupováním pár hodin a pak se vrátili domů. Mladá generace se ale tomuto „sportu“ nevěnuje, na nakupovací terapii není zvědavá. 

„Ve čtvrti, kde žiji, jsou změny jasně patrné. Pryč jsou obchody s hračkami či butiky. Místo nich jsou nabízeny zážitky jako jóga, tanec, masáže, karate či salóny krásy. A nejde o nijak ojedinělý jev, trend je zřejmý: Pryč od prodeje fyzického zboží směrem ke službám,“ píše Ritholtz. A dodává: „Bylo by tedy skutečně příliš zjednodušené vinit ze všech problémů tradičního maloobchodu Amazon a další online obchody. Širší pohled ukazuje obrovské změny v chování spotřebitelů a kamenné obchody na ně reagují příliš pomalu. Čím dříve to pochopí, tím lépe pro ně.“ 

Zdroj: Bloomberg


 
 

Čtěte více:

Elektrická sprcha pro ropné býky
17.12.2017 16:42
Může poptávka po ropě růst i po roce 2040 v případě, že dojde k rychlé...
Francii hrozí dluhová krize, stačí k ní sebenaplňující se proroctví
18.12.2017 7:09
Francie vykazuje vysoké zadlužení veřejného sektoru, sektoru korporátn...
Víkendář: Pochybná ekonomika Hvězdných válek
17.12.2017 7:26
S příchodem dalšího dílu Hvězdných válek do kin se opět probírá, jaké ...
Jen biozemědělství lidstvo v roce 2050 neuživí
16.12.2017 15:15
Petter Malchett s kolegy ve své vědecké práci odhaluje problematiku bi...
Bitcoin, bustcoin, happiness
15.12.2017 18:11
Kryptoměny jsou v současné době velmi populární téma, které přitahuje ...

Váš názor
  • Změna je součást planety
    19.12.2017 8:46

    Kdysi jsem se díval na videa jak mladí USA staví v divočině z hlíny chalupu. Nějak se to stalo a samička se dostala do těžkého stavu. A místo pestřejší dějové linky v natáčení a prožitku byl konec. Mladí vzali čáru do města. Ono je to sranda se zažitky když nemusíte, ale nakonec pohodlí a mít věci víc pod kontrolou zvítězí.
    Ford
Aktuální komentáře
25.05.2025
14:59Fidelity: Investoři do ETF reagují na celní konflikt odklonem od USA
8:13Víkendář: Reklamu jen tak nepoznáme?
24.05.2025
14:33Fidelity International: Jak mohou neutrální akciové strategie využít sílu volatility
8:10Víkendář: Svět, kde předvídatelnost je slabostí a cla jsou nejkrásnějším slovem ve slovníku
23.05.2025
22:03Americké trhy krvácí po hrozbách cel vůči EU a Applu  
17:44Traders Talk: Trump rozbouřil trhy, Colt potěšil výsledky a UnitedHealth v problémech
17:17PwC: Prodej elektromobilů v 1. čtvrtletí stoupl o 42 procent na 2,7 milionu
15:57Jednání s EU podle Trumpa nikam nevedou, chce clo 50 procent. Akcie klesají
15:49Půjde to k normálu bez cenového šoku?
14:26Pivo s Patrií ve Zlíně - s analytikem a makléřem o trzích i novinkách ve světě investic
13:03Perly týdne: Googlu a Applu se změnily časy
13:01Italská banka UniCredit soudně napadne podmínky převzetí konkurenční Banco BPM
11:00M2C míří na burzu: Český lídr v péči o nemovitosti sází na technologie a globální expanzi
10:30Tlak na dluhopisy polevil a ulevilo se i akciím  
10:13Do Česka dorazily první dodávky nového jaderného paliva od Westinghouse
8:56Německo hlásí růst HDP o 0,4 pct, ale celoroční stagnace zůstává ve hře
8:46Rozbřesk: Zhoršená nálada v eurozóně. Ale z jiného důvodu, než byste čekali
8:45Erste a VIG dnes naposledy s dividendou, růst HDP v Německu a další várka celního napětí mezi USA a EU  
22.05.2025
22:01Zámořské akcie se stabilizují, nárůstům vévodí Advanced Auto Parts  
17:20Výjimečný celý svět

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data