Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Co by měli vědět všichni nadšenci i bojovníci proti Uberu

Co by měli vědět všichni nadšenci i bojovníci proti Uberu

09.10.2018 15:44
Autor: Redakce, Patria.cz

Na konferenci ve Stigler Center vyzdvihoval před dvěma lety tehdejší hlavní poradce společnosti Uber David Plouffe podnikatelský model této společnosti. A také jeho pozitivní dopady na životní prostředí. Sdílení vozů mělo totiž snížit dopravní zácpy ve městech a také míru znečištění. K tomu dodal, že města již snižují plánovaný počet míst na parkování na předměstích, protože sdílení aut snižuje celkovou poptávku po těchto místech. Jenže jak tvrdí Luigi Zingales z promarket.org, podobná tvrzení jaksi nenacházejí oporu ve skutečných datech.

John Barrios z University of Chicago a Yael Hochberg a Livia Yi z Rice University totiž tvrdí, že působení firem, jako je Uber, dopravní zácpy ve městech nesnižuje. A nejen to. Podle jejich názoru se kvůli nim dokonce zvyšuje počet nových aut o 3 % a roste počet vážných dopravních nehod. V USA odhadují tento efekt na 987 ztracených životů ročně. Jsou takové výsledky v souladu s intuicí? Na první pohled asi ne, protože většinou se například předpokládá, že levné služby Uberu a podobných společností budou motivovat lidi k tomu, aby nesedali za volant vlastního vozu s alkoholem v krvi. Jenže praxe tyto teorie nepotvrzuje.

Důvody pro popsaný růst počtu vážných dopravních nehod mohou být dvojí. Buď se na silnici dostává více špatných řidičů, nebo se zvyšuje hustota dopravy (nebo obojí). Kvalitu řidičů vědci zkoumat nemohli, ale hypotézu „více dopravy“ ano. Pokud by levné služby Uberu či Lyftu vedly například k opuštění hromadné veřejné dopravy, projevilo by se to v počtu ujetých kilometrů, spotřebě paliv, a podobně. A vědci skutečně zjistili, že k tomu dochází. Navíc se ukázalo, že počet vážných dopravních nehod se týká hlavně velkých měst, jako je New York, kde je dostupnost veřejné dopravy relativně dobrá. To pak „potvrzuje hypotézu, že dochází k přechodu z dopravy veřejné na sdílení aut“.

Barrios a jeho kolegové tvrdí, že s ohledem na počet mrtvých lze další šíření ekonomiky sdílení v této oblasti vysvětlit jen tím, že vznikla významná externalita. Zvýšené riziko úmrtí se totiž netýká jen těch, kteří využívají nových služeb, ale i chodců a jiných řidičů, kteří z nich ovšem žádný prospěch nemají. A podle vědců by Uber a Lyft také měly zveřejnit své databáze v případě, že jim skutečně jde o bezpečnost tak, jak tvrdí. Jen tak lze totiž ověřit, zda se kvůli jejich službám nezačalo na silnici pohybovat i více špatných řidičů. Bez takového kroku jsou jejich řeči o bezpečnosti „jen čirou propagandou“.

Zdroj: Promarket.org

 

Čtěte více:

Uber uspěl s odvoláním proti ztrátě londýnské licence
27.06.2018 8:35
Americká alternativní taxislužba Uber uspěla s odvoláním proti ztrátě ...
Uber snížil ve druhém čtvrtletí ztrátu na 891 milionů USD
16.08.2018 8:23
Americkému provozovateli alternativní taxislužby Uber klesla ve druhém...
Toyota investuje do Uberu 500 milionů dolarů
28.08.2018 8:27
Japonská automobilka Toyota Motor Corp. investuje 500 milionů USD (11...
Závod o investiční miliardy: Ve vedení Lyft, Uberu to může vyhovovat
03.10.2018 17:47
Společnosti Uber a Lyft soupeří již dlouho. Doposud byl jejich kolbišt...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
04.04.2020
15:22Alexander: Mají roušky smysl?
9:45Víkendář: Kdo by měl nyní pracovat a kdo ne
03.04.2020
22:25Závěr týdne v USA ve znamení dalších poklesů, Tesla +5,6 %
17:45Akcie ZOOM kvůli obavám z koronaviru vystřelily jako raketa. Má to ale háček
17:34Hodnota roušky na 7 600 korunách a nejlepší investice v historii lidstva
17:23Klidný závěr týdne se začíná trochu kazit. Data dnes byla "zajímavá"  
16:38Prodej aut v březnu klesl o 36 procent na 13.685 vozů
16:25Natixis: Přichází fragmentace globální ekonomiky i financí
15:06Vláda USA chce pomoct malým firmám úvěry za 350 miliard dolarů
14:57Propad americké zaměstnanosti - rekord odolal, ale pěkné číslo to není  
13:19Perly týdne: Google test na virus, horní hranice nezaměstnanosti a my rozděleni chalupařením
11:21Akcie středoevropských bank: Patria kvůli nejistotě mění doporučení  
11:20Morgan Stanley: Ekonomika USA letos klesne nejvíce od roku 1946
11:13Ropné nadšení opadlo. Zvládnou trhy další špatná data?  
10:29Podnikatelská aktivita v eurozóně je na minimu za dobu měření
9:46Tesla v prvním čtvrtletí zvýšila prodej o 40 procent
9:38ADB: Náklady pandemie mohou svět přijít až na 4,1 bilionu USD
9:18Rozbřesk: Cena ropy raketově vystřelila. Končí cenová válka?
8:50Evropské burzy mohou otevřít mírným poklesem, ropa ztrácí část zisků  
8:22Středoevropské měny by mohly mít nejhorší rány utržené koronavirem za sebou

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data