Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Co by měli vědět všichni nadšenci i bojovníci proti Uberu

Co by měli vědět všichni nadšenci i bojovníci proti Uberu

09.10.2018 15:44
Autor: Redakce, Patria.cz

Na konferenci ve Stigler Center vyzdvihoval před dvěma lety tehdejší hlavní poradce společnosti Uber David Plouffe podnikatelský model této společnosti. A také jeho pozitivní dopady na životní prostředí. Sdílení vozů mělo totiž snížit dopravní zácpy ve městech a také míru znečištění. K tomu dodal, že města již snižují plánovaný počet míst na parkování na předměstích, protože sdílení aut snižuje celkovou poptávku po těchto místech. Jenže jak tvrdí Luigi Zingales z promarket.org, podobná tvrzení jaksi nenacházejí oporu ve skutečných datech.

John Barrios z University of Chicago a Yael Hochberg a Livia Yi z Rice University totiž tvrdí, že působení firem, jako je Uber, dopravní zácpy ve městech nesnižuje. A nejen to. Podle jejich názoru se kvůli nim dokonce zvyšuje počet nových aut o 3 % a roste počet vážných dopravních nehod. V USA odhadují tento efekt na 987 ztracených životů ročně. Jsou takové výsledky v souladu s intuicí? Na první pohled asi ne, protože většinou se například předpokládá, že levné služby Uberu a podobných společností budou motivovat lidi k tomu, aby nesedali za volant vlastního vozu s alkoholem v krvi. Jenže praxe tyto teorie nepotvrzuje.

Důvody pro popsaný růst počtu vážných dopravních nehod mohou být dvojí. Buď se na silnici dostává více špatných řidičů, nebo se zvyšuje hustota dopravy (nebo obojí). Kvalitu řidičů vědci zkoumat nemohli, ale hypotézu „více dopravy“ ano. Pokud by levné služby Uberu či Lyftu vedly například k opuštění hromadné veřejné dopravy, projevilo by se to v počtu ujetých kilometrů, spotřebě paliv, a podobně. A vědci skutečně zjistili, že k tomu dochází. Navíc se ukázalo, že počet vážných dopravních nehod se týká hlavně velkých měst, jako je New York, kde je dostupnost veřejné dopravy relativně dobrá. To pak „potvrzuje hypotézu, že dochází k přechodu z dopravy veřejné na sdílení aut“.

Barrios a jeho kolegové tvrdí, že s ohledem na počet mrtvých lze další šíření ekonomiky sdílení v této oblasti vysvětlit jen tím, že vznikla významná externalita. Zvýšené riziko úmrtí se totiž netýká jen těch, kteří využívají nových služeb, ale i chodců a jiných řidičů, kteří z nich ovšem žádný prospěch nemají. A podle vědců by Uber a Lyft také měly zveřejnit své databáze v případě, že jim skutečně jde o bezpečnost tak, jak tvrdí. Jen tak lze totiž ověřit, zda se kvůli jejich službám nezačalo na silnici pohybovat i více špatných řidičů. Bez takového kroku jsou jejich řeči o bezpečnosti „jen čirou propagandou“.

Zdroj: Promarket.org

 

Čtěte více:

Uber uspěl s odvoláním proti ztrátě londýnské licence
27.06.2018 8:35
Americká alternativní taxislužba Uber uspěla s odvoláním proti ztrátě ...
Uber snížil ve druhém čtvrtletí ztrátu na 891 milionů USD
16.08.2018 8:23
Americkému provozovateli alternativní taxislužby Uber klesla ve druhém...
Toyota investuje do Uberu 500 milionů dolarů
28.08.2018 8:27
Japonská automobilka Toyota Motor Corp. investuje 500 milionů USD (11...
Závod o investiční miliardy: Ve vedení Lyft, Uberu to může vyhovovat
03.10.2018 17:47
Společnosti Uber a Lyft soupeří již dlouho. Doposud byl jejich kolbišt...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
22.09.2025
8:28MakroMixér se sociologem Danielem Prokopem: Většina Čechů neví, jak daně fungují
21.09.2025
9:10Víkendář: Hodnota pravdy roste ve světě lží generovaných umělou inteligencí
20.09.2025
15:14Vytváří AI největší tlak na zaměstnanost u mladých lidí?
9:04Víkendář: Krugman o politice americké vlády a jejím dopadu na ekonomiku
19.09.2025
22:03Americké akcie mají za sebou silný týden  
17:46Akcie a peníze – americká a čínská verze
16:58Nové sankce EU proti Rusku: 118 lodí z ruské stínové flotily nebo banky
16:10Analytický radar: Colt sází na akvizice a míří k větší roli v obranném průmyslu
15:04Umělá inteligence a pracovní místa: „poslední“ slovo
14:30UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a.s.: Oznámení výplaty úrokového výnosu z hypotečních zástavních listů (XS2541314584)
13:27Dohoda s Nvidií neřeší hlavní problém Intelu: ztrátovou Foundry Services
12:15Český zahraniční dluh ve stoupl o 69,6 mld. na 5,36 bilionu Kč
11:55Perly týdne: Fed měl snížit sazby o 75 bazických bodů?
11:04KKCG Financing a.s.: Pololetní finanční zpráva k 30.6.2025
10:56Gartner: Globální výdaje na AI se letos vyšplhají na téměř 1,5 bilionu dolarů
10:49Výnosy stoupají, akcie v Evropě také. Na programu jednání Trump - Si  
9:01BoJ mění směr: Prodej ETF značí konec jedné éry japonské měnové politiky
8:58Rozbřesk: Jestřábí ČNB a slabý dolar = nadále silná koruna
8:57Šéf KHNP rezignoval. Byl pod tlakem kvůli kritizované smlouvě s Westinghouse
8:54Prezident KHNP rezignoval, Trump bude jednat se Si a snižování sazeb Fedem je více nejisté  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data