Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Co by měli vědět všichni nadšenci i bojovníci proti Uberu

Co by měli vědět všichni nadšenci i bojovníci proti Uberu

09.10.2018 15:44
Autor: Redakce, Patria.cz

Na konferenci ve Stigler Center vyzdvihoval před dvěma lety tehdejší hlavní poradce společnosti Uber David Plouffe podnikatelský model této společnosti. A také jeho pozitivní dopady na životní prostředí. Sdílení vozů mělo totiž snížit dopravní zácpy ve městech a také míru znečištění. K tomu dodal, že města již snižují plánovaný počet míst na parkování na předměstích, protože sdílení aut snižuje celkovou poptávku po těchto místech. Jenže jak tvrdí Luigi Zingales z promarket.org, podobná tvrzení jaksi nenacházejí oporu ve skutečných datech.

John Barrios z University of Chicago a Yael Hochberg a Livia Yi z Rice University totiž tvrdí, že působení firem, jako je Uber, dopravní zácpy ve městech nesnižuje. A nejen to. Podle jejich názoru se kvůli nim dokonce zvyšuje počet nových aut o 3 % a roste počet vážných dopravních nehod. V USA odhadují tento efekt na 987 ztracených životů ročně. Jsou takové výsledky v souladu s intuicí? Na první pohled asi ne, protože většinou se například předpokládá, že levné služby Uberu a podobných společností budou motivovat lidi k tomu, aby nesedali za volant vlastního vozu s alkoholem v krvi. Jenže praxe tyto teorie nepotvrzuje.

Důvody pro popsaný růst počtu vážných dopravních nehod mohou být dvojí. Buď se na silnici dostává více špatných řidičů, nebo se zvyšuje hustota dopravy (nebo obojí). Kvalitu řidičů vědci zkoumat nemohli, ale hypotézu „více dopravy“ ano. Pokud by levné služby Uberu či Lyftu vedly například k opuštění hromadné veřejné dopravy, projevilo by se to v počtu ujetých kilometrů, spotřebě paliv, a podobně. A vědci skutečně zjistili, že k tomu dochází. Navíc se ukázalo, že počet vážných dopravních nehod se týká hlavně velkých měst, jako je New York, kde je dostupnost veřejné dopravy relativně dobrá. To pak „potvrzuje hypotézu, že dochází k přechodu z dopravy veřejné na sdílení aut“.

Barrios a jeho kolegové tvrdí, že s ohledem na počet mrtvých lze další šíření ekonomiky sdílení v této oblasti vysvětlit jen tím, že vznikla významná externalita. Zvýšené riziko úmrtí se totiž netýká jen těch, kteří využívají nových služeb, ale i chodců a jiných řidičů, kteří z nich ovšem žádný prospěch nemají. A podle vědců by Uber a Lyft také měly zveřejnit své databáze v případě, že jim skutečně jde o bezpečnost tak, jak tvrdí. Jen tak lze totiž ověřit, zda se kvůli jejich službám nezačalo na silnici pohybovat i více špatných řidičů. Bez takového kroku jsou jejich řeči o bezpečnosti „jen čirou propagandou“.

Zdroj: Promarket.org

 

Čtěte více:

Uber uspěl s odvoláním proti ztrátě londýnské licence
27.06.2018 8:35
Americká alternativní taxislužba Uber uspěla s odvoláním proti ztrátě ...
Uber snížil ve druhém čtvrtletí ztrátu na 891 milionů USD
16.08.2018 8:23
Americkému provozovateli alternativní taxislužby Uber klesla ve druhém...
Toyota investuje do Uberu 500 milionů dolarů
28.08.2018 8:27
Japonská automobilka Toyota Motor Corp. investuje 500 milionů USD (11...
Závod o investiční miliardy: Ve vedení Lyft, Uberu to může vyhovovat
03.10.2018 17:47
Společnosti Uber a Lyft soupeří již dlouho. Doposud byl jejich kolbišt...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
05.05.2025
13:07Týdenní výhled: Fed sazby nezmění, ČNB nejspíš ano. Z našich tipů reportují AMD, PLTR, UBER nebo MELI  
12:32Evropské akcie začínají týden smíšeně. Zlato se opět zvedá  
11:50ČEB, a.s.: Informace o výplatě výnosu s rozhodným dnem 4. května 2025
11:39Legendární investor Warren Buffett míří do penze. Nahradí ho Greg Abel
11:32Květnová důvěra investorů se v eurozóně zotavila po dubnových obavách o dopadech cel
11:22Hledá se nový šéf Tesly? Změnil by výrazně atraktivitu akcií?
10:38Výrobce bezpilotních letadel Primoco UAV SE oznámil výsledek prvního čtvrtletí. Čeká vytěžení certifikace dle standardů NATO do hospodaření
10:12NUPEH CZ s.r.o.: Výroční zpráva za rok 2024
9:36Erste převezme kontrolní podíl v třetí největší polské bance. Kvůli financování zruší zpětný odkup akcií v objemu 700 mil. EUR
9:10Rozbřesk: Proč se akcie vrací na úrovně před “dnem osvobození” a je to udržitelné?
9:0694letý Warren Buffett odejde do důchodu. Jeho nástupcem má být Greg Abel
8:50Trumpovy celní hrátky pokračují, Buffett odchází na odpočinek a ČEZ na volebním programu politiků  
6:29Co čeká kapitálové trhy v příštích deseti letech podle Amundi?
04.05.2025
14:44Co dělat, když se dlouhodobé dluhopisy chovají jako akcie? Postřehy Fidelity
8:31Víkendář: Prudký růst ziskovosti evropských bank jako důsledek protiinflační politiky ECB
03.05.2025
14:37PIMCO: Přichází změna investičního paradigmatu, posun k novému ale bude trvat dlouho
8:21Víkendář: Podle nové studie hrála politika ECB při snižování inflace jen podružnou roli
02.05.2025
17:20Evropa směřuje k rovnováze, USA se budou letos (opět) spoléhat na spotřebitele?
16:48TikTok dostal v EU pokutu 530 milionů eur za nedostatky při ochraně dat
16:19S&P 500 stoupá a přesně po měsíci maže ztráty z cel  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Berkshire Hathaway Inc (03/25 Q1)
ON Semiconductor Corp (03/25 Q1, Bef-mkt)
Palantir Technologies Inc (03/25 Q1, Aft-mkt)
Tyson Foods Inc (03/25 Q2, Bef-mkt)
Vertex Pharmaceuticals Inc (03/25 Q1, Aft-mkt)
16:00USA - Index ISM ve službách
22:05Ford Motor Co (03/25 Q1)
22:05Mattel Inc (03/25 Q1)
22:15Clorox Co/The (03/25 Q3)