Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Až se zima elektromobilů zeptá…

Až se zima elektromobilů zeptá…

12.02.2019 18:11

Mají elektromobily výrazně jiný potenciál v zemích, jako je Itálie, či Španělsko na straně jedné a Švédsko či Kanada na straně druhé? Jinak řečeno, omezují tvrdé zimy výrazným způsobem dojezd elektromobilů a celkově to, co jsou schopny nabídnout? Když jsem tu před delším časem nad tímto tématem uvažoval, někteří čtenáři mě přesvědčovali o opaku. S tím, jaké mrazy přišly nedávno do velké části USA, se mimo jiné zvedl zájem i o toto téma.

CNBC před pár dny psala, že elektromobily jako Tesla Model 3, Chevrolet Bolt EV, Jaguar I-Pace či Nissan Leaf Plus mají za ideálních podmínek na jedno nabití dojezd 200 – 300 mil. Jenže „jak ukázala zimní bouře, chladné počasí má do tohoto ideálu daleko“. Americká společnost AAA, které testuje automobily a dělá na ně různé studie, pak konkrétně tvrdí, že pokud teplota klesne pod 20 stupňů Fahrenheita (necelých mínus sedm stupňů Celsia), průměrný dojezd u společností testovaných elektromobilů klesl o 41 %.

Ředitel AAA výsledky příslušné studie komentoval s tím, že dojezd kvůli nižším teplotám klesl výrazně více, než se čekalo, v některých případech o více než polovinu. CNBC přitom tvrdí, že tato studie „se zdá být první, která používá standardní, opakovatelnou metodologii“, díky které lze porovnávat efekt různých teplot na různé elektromobily.

Brannon dodává, že dopady teplot byly u různých vozů poměrně vyrovnané, testovány byly přitom BMW i3s, Chevrolet Bolt EV, Nissan Leaf, Tesla Model S a Volkswagen e-Golf. Jen aktivace vozu při mínus 7 stupních prý snižuje standardní dojezd asi o 12 %, a to bez zapnutého topení, o vyhřívaných sedadlech nemluvě. Příčina je prostá – lithiovým bateriím nejvíce vyhovuje teplota kolem 20 stupňů Celsia. Výrazně nižší teplota omezuje jejich kapacitu i rychlost dobíjení. Řidiči mohou tento efekt snížit tím, že budou své EV parkovat ve vytápěné garáži či dobíjet při každé možné příležitosti (některé vozy také část energie používají na ohřev baterií a omezují tím negativní dopad nízkých teplot).

Studie AAA prý také ukazuje, že bateriím neprospívá ani velké vedro, při cca 35 stupních Celsia klesl dojezd v průměru o 4 % (při vypnuté klimatizaci). Pokud byla klimatizace zapnuta, dojezd klesl v průměru o 17 %. Ale je tu ještě jedna důležitá poznámka: Tesla podle CNBC tato čísla rozporuje s tím, že na základě milionu mil najezděných zákazníky firmy s Modelem 3 si je jistá, že při mrazech neklesá dojezd ani zdaleka tolik, co tvrdí AAA. Takže jednoznačný závěr ohledně toho, co se stane, až se zima zeptá, minimálně u Tesly chybí.

Malá poznámka na závěr: Minulý týden jsme tu trochu zauvažovali nad tím, zda se elektromobily nestanou černou dírou ziskovosti automobilek. Konkurence v odvětví je již tak ostrá a pokud se podíváme, kolik firmy chtějí investovat do elektromobility, nezdá se, že by měla polevit. Naopak. Odvětví tak klesá šance dostat se ze stavu dlouhodobě nízké návratnosti kapitálu (ROIC). Pro představu: Ford má průměrný ROIC za posledních pět let na 4 %, VW na 3,7 %, Toyota na 6 %, Renault na 4,6 %, GM na 5 %, Kia na necelých 9 %, BMW na 5,6 %. Celkově jsou tedy čísla až na výjimky znatelně pod nákladem kapitálu.

Bývalý šéf Fiatu pak prý dokonce žertem prosil zákazníky, aby si nekupovali jejich elektromobil, protože na něm firma těžce prodělává. Pokud půjde o plošnější jev, pro investory a akcionáře některých automobilek by, s trochou nadsázky, nakonec byla dobrá zpráva, pokud by jejich elektromobily měly se zimou skutečně problémy, a to limitovalo poptávku po nich. Můžeme namítnout, že zejména u firem s produkcí neluxusních elektrovozů vše vyřeší úspory z rozsahu a přicházející velké objemy výroby. Nezapomínejme ale, že výše uvedená čísla ROIC se týkají produkce s již existujícími masivními úsporami z rozsahu - jejich efekt na marže a zisky je očividně slabší než efekt oné ostré konkurence. A je otázka, proč by tomu mělo být u elektromobilů jinak. Možná nakonec vše skončí vlnou fůzí a akvizic, ale na tu se už také čeká hodně dlouho.

 

Čtěte více:

Trump má dalšího nepřítele: elektromobily
28.12.2018 16:15
Larry Kudlow jako jeden z hlavních ekonomických poradců amerického pre...
Víkendář: Čína má nový energetický projekt a může s ním změnit svět
05.01.2019 8:08
Podle odhadů Peking v posledních deseti letech vynaložil na rozvoj ele...
Blýská se ropě na horší časy? Pohled na vývoj prodeje elektromobilů v Číně
28.01.2019 15:45
Prodej vozidel se spalovacím motorem (ICE) v Číně spadl v minulém roce...
Tesla se pomalu začíná rozjíždět, růžová zahrada to ale ještě není (komentář analytika)
31.01.2019 16:43
Společnost, jejíž vize elektromobilů spustila revoluci automobilového ...
Elektromobily se již brzy mohou stát černou dírou ziskovosti celého odvětví
04.02.2019 10:57
Společnost Tesla sice nedokázala ve čtvrtém čtvrtletí minulého roku ge...

Váš názor
  •  
    12.02.2019 21:00

    Kdyby se autor obtěžoval si něco víc zjistit tak by věděl že normální vlastníci EV (narozdíl od břídilů z AAA) auta (včetně bateria) nechávají v zimě/horku vyhřát/ochladit před odjezdem - kdy jsou napojené na zásuvku a tudíž jim tato počáteční zátěž nesnižuje dojezd. Udržování rozumných teplot totiž na dojezd nemá zdaleka takový vliv jako počáteční topení/chlazení celého auta včetně baterie která váží sama o sobě pár set kilo...
    Rebel44
    •  
      13.02.2019 10:54

      Což moc na uživatelském komfortu nepřidá. Něco jako roztápět kotel u vehiklu na páru. A to ještě jen u aut které to řízení teplot mají. Tedy mají klimatizované akumulátory. Pokud je nemají tak se auto přepne do režimu omezeného výkonu dokud se teplota nedostane do rozumných hodnot.
      HenryFord
      •  
        13.02.2019 14:22

        Vzdálené ovládání klimatizace apod. má i Leaf (kterej považuju ze EV low-end) Zapnout mobilní aplikaci a 2x kliknout fakt není zrovna námaha - u ICE (pokud to má) by to člověk dělal stějně pokud ho nechce mít promrzlé když do něj nastoupí.
        Rebel44
    •  
      12.02.2019 22:01

      jistě každý současný, nemluvě o možných budoucích, majitel elektrovozu má doma nabíjecí stanici, už vidím tu spleť prodlužek na sídlišti :-)
      sid_cz
      •  
        13.02.2019 14:26

        V Norsku to zvládaj bez velkého dramatu, takže tady to o X let později taky zvládneme (nainstalovat L2 nabíječky na parkovištích je jednoduché).
        Rebel44
Aktuální komentáře
21.04.2019
16:23Shiller: Co by druhé Trumpovo vítězství přineslo akciím
8:49Víkendář: Spojené státy propadají nebezpečným falešným nadějím
20.04.2019
16:20Jak osvobodit alžírskou ekonomiku
8:42Víkendář: Nová slovenská prezidentka je „skutečnou populistkou“ a to je dobře
19.04.2019
15:42Nakonec možná budeme řešit, zda je monetární politika dost zelená
8:11Fed se intenzivně připravuje na další útlum, ECB je pozadu
18.04.2019
22:04Americké akcie takřka na historickém maximu
17:56Ministr spravedlnosti Kněžínek oznámil odchod, střídá ho Benešová
17:33Tohle je dobrá dlouhodobá investice...
17:27Solidní americké tržby podpořily dolar, euro potopily indexy aktivity
17:27Summary: Pokles příjmů Morgan Stanley a lepší výhled Schlumbergeru
16:32Jakub Brukner: Jak poznat, zda je akcie levná nebo drahá
15:31Státní dluh ve čtvrtletí stoupl o 109,6 miliardy 1,732 bilionu Kč
14:50Perly týdne: Těžce předražený Uber, optimističtí američtí milionáři a u nás bez diskuse o jádru
13:28WindEurope: Investice do větrné energie přesáhnou v Evropě v roce 2021 100 miliard eur
13:26AVAST: Očekáváme směr k dalším úspěchům (komentář analytika)  
12:51Nejsme sociální síť ani vyhledávač, vzkazuje trhu Pinterest
12:41Babiš: Národní investiční plán je interní materiál, poslancům jej neposkytnu. 17 tisíc projektů, 3,5 bilionu korun
11:42Přehled (ne)obchodování na trzích přes Velikonoce 2019
11:09Nejbídnější ekonomiku světa má Venezuela, ČR letos v top 10

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data