Mají elektromobily výrazně jiný potenciál v zemích, jako je Itálie, či Španělsko na straně jedné a Švédsko či Kanada na straně druhé? Jinak řečeno, omezují tvrdé zimy výrazným způsobem dojezd elektromobilů a celkově to, co jsou schopny nabídnout? Když jsem tu před delším časem nad tímto tématem uvažoval, někteří čtenáři mě přesvědčovali o opaku. S tím, jaké mrazy přišly nedávno do velké části USA, se mimo jiné zvedl zájem i o toto téma.
CNBC před pár dny psala, že elektromobily jako Model 3, Chevrolet Bolt EV, Jaguar I-Pace či Nissan Leaf Plus mají za ideálních podmínek na jedno nabití dojezd 200 – 300 mil. Jenže „jak ukázala zimní bouře, chladné počasí má do tohoto ideálu daleko“. Americká společnost AAA, které testuje automobily a dělá na ně různé studie, pak konkrétně tvrdí, že pokud teplota klesne pod 20 stupňů Fahrenheita (necelých mínus sedm stupňů Celsia), průměrný dojezd u společností testovaných elektromobilů klesl o 41 %.
Ředitel AAA výsledky příslušné studie komentoval s tím, že dojezd kvůli nižším teplotám klesl výrazně více, než se čekalo, v některých případech o více než polovinu. CNBC přitom tvrdí, že tato studie „se zdá být první, která používá standardní, opakovatelnou metodologii“, díky které lze porovnávat efekt různých teplot na různé elektromobily.
Brannon dodává, že dopady teplot byly u různých vozů poměrně vyrovnané, testovány byly přitom i3s, Chevrolet Bolt EV, Nissan Leaf, Model S a e-Golf. Jen aktivace vozu při mínus 7 stupních prý snižuje standardní dojezd asi o 12 %, a to bez zapnutého topení, o vyhřívaných sedadlech nemluvě. Příčina je prostá – lithiovým bateriím nejvíce vyhovuje teplota kolem 20 stupňů Celsia. Výrazně nižší teplota omezuje jejich kapacitu i rychlost dobíjení. Řidiči mohou tento efekt snížit tím, že budou své EV parkovat ve vytápěné garáži či dobíjet při každé možné příležitosti (některé vozy také část energie používají na ohřev baterií a omezují tím negativní dopad nízkých teplot).
Studie AAA prý také ukazuje, že bateriím neprospívá ani velké vedro, při cca 35 stupních Celsia klesl dojezd v průměru o 4 % (při vypnuté klimatizaci). Pokud byla klimatizace zapnuta, dojezd klesl v průměru o 17 %. Ale je tu ještě jedna důležitá poznámka: podle CNBC tato čísla rozporuje s tím, že na základě milionu mil najezděných zákazníky firmy s Modelem 3 si je jistá, že při mrazech neklesá dojezd ani zdaleka tolik, co tvrdí AAA. Takže jednoznačný závěr ohledně toho, co se stane, až se zima zeptá, minimálně u Tesly chybí.
Malá poznámka na závěr: Minulý týden jsme tu trochu zauvažovali nad tím, zda se elektromobily nestanou černou dírou ziskovosti automobilek. Konkurence v odvětví je již tak ostrá a pokud se podíváme, kolik firmy chtějí investovat do elektromobility, nezdá se, že by měla polevit. Naopak. Odvětví tak klesá šance dostat se ze stavu dlouhodobě nízké návratnosti kapitálu (ROIC). Pro představu: má průměrný ROIC za posledních pět let na 4 %, na 3,7 %, na 6 %, na 4,6 %, na 5 %, Kia na necelých 9 %, na 5,6 %. Celkově jsou tedy čísla až na výjimky znatelně pod nákladem kapitálu.
Bývalý šéf Fiatu pak prý dokonce žertem prosil zákazníky, aby si nekupovali jejich elektromobil, protože na něm firma těžce prodělává. Pokud půjde o plošnější jev, pro investory a akcionáře některých automobilek by, s trochou nadsázky, nakonec byla dobrá zpráva, pokud by jejich elektromobily měly se zimou skutečně problémy, a to limitovalo poptávku po nich. Můžeme namítnout, že zejména u firem s produkcí neluxusních elektrovozů vše vyřeší úspory z rozsahu a přicházející velké objemy výroby. Nezapomínejme ale, že výše uvedená čísla ROIC se týkají produkce s již existujícími masivními úsporami z rozsahu - jejich efekt na marže a zisky je očividně slabší než efekt oné ostré konkurence. A je otázka, proč by tomu mělo být u elektromobilů jinak. Možná nakonec vše skončí vlnou fůzí a akvizic, ale na tu se už také čeká hodně dlouho.