Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Až se zima elektromobilů zeptá…

Až se zima elektromobilů zeptá…

12.2.2019 18:11

Mají elektromobily výrazně jiný potenciál v zemích, jako je Itálie, či Španělsko na straně jedné a Švédsko či Kanada na straně druhé? Jinak řečeno, omezují tvrdé zimy výrazným způsobem dojezd elektromobilů a celkově to, co jsou schopny nabídnout? Když jsem tu před delším časem nad tímto tématem uvažoval, někteří čtenáři mě přesvědčovali o opaku. S tím, jaké mrazy přišly nedávno do velké části USA, se mimo jiné zvedl zájem i o toto téma.

CNBC před pár dny psala, že elektromobily jako Tesla Model 3, Chevrolet Bolt EV, Jaguar I-Pace či Nissan Leaf Plus mají za ideálních podmínek na jedno nabití dojezd 200 – 300 mil. Jenže „jak ukázala zimní bouře, chladné počasí má do tohoto ideálu daleko“. Americká společnost AAA, které testuje automobily a dělá na ně různé studie, pak konkrétně tvrdí, že pokud teplota klesne pod 20 stupňů Fahrenheita (necelých mínus sedm stupňů Celsia), průměrný dojezd u společností testovaných elektromobilů klesl o 41 %.

Ředitel AAA výsledky příslušné studie komentoval s tím, že dojezd kvůli nižším teplotám klesl výrazně více, než se čekalo, v některých případech o více než polovinu. CNBC přitom tvrdí, že tato studie „se zdá být první, která používá standardní, opakovatelnou metodologii“, díky které lze porovnávat efekt různých teplot na různé elektromobily.

Brannon dodává, že dopady teplot byly u různých vozů poměrně vyrovnané, testovány byly přitom BMW i3s, Chevrolet Bolt EV, Nissan Leaf, Tesla Model S a Volkswagen e-Golf. Jen aktivace vozu při mínus 7 stupních prý snižuje standardní dojezd asi o 12 %, a to bez zapnutého topení, o vyhřívaných sedadlech nemluvě. Příčina je prostá – lithiovým bateriím nejvíce vyhovuje teplota kolem 20 stupňů Celsia. Výrazně nižší teplota omezuje jejich kapacitu i rychlost dobíjení. Řidiči mohou tento efekt snížit tím, že budou své EV parkovat ve vytápěné garáži či dobíjet při každé možné příležitosti (některé vozy také část energie používají na ohřev baterií a omezují tím negativní dopad nízkých teplot).

Studie AAA prý také ukazuje, že bateriím neprospívá ani velké vedro, při cca 35 stupních Celsia klesl dojezd v průměru o 4 % (při vypnuté klimatizaci). Pokud byla klimatizace zapnuta, dojezd klesl v průměru o 17 %. Ale je tu ještě jedna důležitá poznámka: Tesla podle CNBC tato čísla rozporuje s tím, že na základě milionu mil najezděných zákazníky firmy s Modelem 3 si je jistá, že při mrazech neklesá dojezd ani zdaleka tolik, co tvrdí AAA. Takže jednoznačný závěr ohledně toho, co se stane, až se zima zeptá, minimálně u Tesly chybí.

Malá poznámka na závěr: Minulý týden jsme tu trochu zauvažovali nad tím, zda se elektromobily nestanou černou dírou ziskovosti automobilek. Konkurence v odvětví je již tak ostrá a pokud se podíváme, kolik firmy chtějí investovat do elektromobility, nezdá se, že by měla polevit. Naopak. Odvětví tak klesá šance dostat se ze stavu dlouhodobě nízké návratnosti kapitálu (ROIC). Pro představu: Ford má průměrný ROIC za posledních pět let na 4 %, VW na 3,7 %, Toyota na 6 %, Renault na 4,6 %, GM na 5 %, Kia na necelých 9 %, BMW na 5,6 %. Celkově jsou tedy čísla až na výjimky znatelně pod nákladem kapitálu.

Bývalý šéf Fiatu pak prý dokonce žertem prosil zákazníky, aby si nekupovali jejich elektromobil, protože na něm firma těžce prodělává. Pokud půjde o plošnější jev, pro investory a akcionáře některých automobilek by, s trochou nadsázky, nakonec byla dobrá zpráva, pokud by jejich elektromobily měly se zimou skutečně problémy, a to limitovalo poptávku po nich. Můžeme namítnout, že zejména u firem s produkcí neluxusních elektrovozů vše vyřeší úspory z rozsahu a přicházející velké objemy výroby. Nezapomínejme ale, že výše uvedená čísla ROIC se týkají produkce s již existujícími masivními úsporami z rozsahu - jejich efekt na marže a zisky je očividně slabší než efekt oné ostré konkurence. A je otázka, proč by tomu mělo být u elektromobilů jinak. Možná nakonec vše skončí vlnou fůzí a akvizic, ale na tu se už také čeká hodně dlouho.

 

Čtěte více:

Trump má dalšího nepřítele: elektromobily
28.12.2018 16:15
Larry Kudlow jako jeden z hlavních ekonomických poradců amerického pre...
Víkendář: Čína má nový energetický projekt a může s ním změnit svět
5.1.2019 8:08
Podle odhadů Peking v posledních deseti letech vynaložil na rozvoj ele...
Blýská se ropě na horší časy? Pohled na vývoj prodeje elektromobilů v Číně
28.1.2019 15:45
Prodej vozidel se spalovacím motorem (ICE) v Číně spadl v minulém roce...
Tesla se pomalu začíná rozjíždět, růžová zahrada to ale ještě není (komentář analytika)
31.1.2019 16:43
Společnost, jejíž vize elektromobilů spustila revoluci automobilového ...
Elektromobily se již brzy mohou stát černou dírou ziskovosti celého odvětví
4.2.2019 10:57
Společnost Tesla sice nedokázala ve čtvrtém čtvrtletí minulého roku ge...

Váš názor
  • Baterie
    13.2.2019 14:44

    A co takhle test s tří či pětiletými bateriemi? Snad výrobci elektromobilů nepočítají s tím, že jejich majitelé budou měnit akumulátory každý rok, aby získali zpět 100% jejich kapacity.....
    medvedvsechnosned
  •  
    12.2.2019 21:00

    Kdyby se autor obtěžoval si něco víc zjistit tak by věděl že normální vlastníci EV (narozdíl od břídilů z AAA) auta (včetně bateria) nechávají v zimě/horku vyhřát/ochladit před odjezdem - kdy jsou napojené na zásuvku a tudíž jim tato počáteční zátěž nesnižuje dojezd. Udržování rozumných teplot totiž na dojezd nemá zdaleka takový vliv jako počáteční topení/chlazení celého auta včetně baterie která váží sama o sobě pár set kilo...
    Rebel44
    •  
      13.2.2019 10:54

      Což moc na uživatelském komfortu nepřidá. Něco jako roztápět kotel u vehiklu na páru. A to ještě jen u aut které to řízení teplot mají. Tedy mají klimatizované akumulátory. Pokud je nemají tak se auto přepne do režimu omezeného výkonu dokud se teplota nedostane do rozumných hodnot.
      HenryFord
      •  
        13.2.2019 14:22

        Vzdálené ovládání klimatizace apod. má i Leaf (kterej považuju ze EV low-end) Zapnout mobilní aplikaci a 2x kliknout fakt není zrovna námaha - u ICE (pokud to má) by to člověk dělal stějně pokud ho nechce mít promrzlé když do něj nastoupí.
        Rebel44
    •  
      12.2.2019 22:01

      jistě každý současný, nemluvě o možných budoucích, majitel elektrovozu má doma nabíjecí stanici, už vidím tu spleť prodlužek na sídlišti :-)
      sid_cz
      •  
        13.2.2019 14:26

        V Norsku to zvládaj bez velkého dramatu, takže tady to o X let později taky zvládneme (nainstalovat L2 nabíječky na parkovištích je jednoduché).
        Rebel44
Aktuální komentáře
17.2.2019
10:35Víkendář: Tenze mezi Francií a Itálii eskalují, evropská rodina moc harmonická není
16.2.2019
16:25Islámská revoluce čtyřicetiletá
12:58Socialisti miléniálové: Nová levicová doktrína
8:08Víkendář: Brexit jako pomsta za Thatcherovou a šílenost, která musí brzy skončit
15.2.2019
22:01Dow Jones i Nasdaq mají za sebou osmý růstový týden v řadě
18:12Trh a hlavně technologie s energetikou mají být pod negativním ziskovým tlakem, valuace už si své odpracovaly
17:58Summary: Divize brambůrků prozšířila provozní marži Pepsico
17:41ECB dnes pomohla akciím bankovního sektoru  
17:29Trump vyhlásí stav nouze, aby mohl postavit hraniční zeď s Mexikem
17:15Optimistický závěr týdne podpořil Trump. Akcie navyšují zisky  
17:12Jak rychle vlastně roste čínská ekonomika? Těžko říct...
16:21Coeuré: ECB by mohla podpořit ekonomiku levnými úvěry pro banky
15:36Nástupkyně Merkelové AKK: Musíme se postavit nefér praktikám Číny, integrace jen pomalu
14:41PepsiCo ve čtvrtletí v zisku, za celý rok ale čeká propad
13:13Perly týdne: Flirtování s recesí, šílená poptávka po Tesle a ČR skrytě mířící řeckým směrem
12:13Výhled na rok 2020 posílá akcie Nvidie nahoru  
11:15ČEZ, a.s. - Oznámení o výplatě úrokového výnosu
10:13Koruna dostává další pozitivní impuls z ekonomiky. Hlavní trhy zatím bez jasného směru  
10:09ČNB: Neřízený brexit by oslabil korunu a vynutil si zvýšení sazeb
9:53AP: Trump dnes oznámí financování zdi za osm miliard dolarů

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data