Prodej vozidel se spalovacím motorem (ICE) v Číně spadl v minulém roce na 26,821 milionů aut z maxima 28,102 milionů aut v roce 2017. Z části však tento propad vyrovnal větší odbyt elektromobilů (EV). Jejich prodej se zvedl z předloňských 777 tisíc na 1,26 milionu. Zajímavý je pohled na ropu, respektive na čínskou poptávku po pohonných hmotách. Z vrcholu 6,4 milionu barelů za den došlo v minulém roce k poklesu spotřeby pohonných hmot o 1,7 %.
Zajímavé je, že Mezinárodní agentura pro energii (IEA) předpovídala pro rok 2018 v Číně růst spotřeby pohonných hmot o 2,33 %. Pro tento rok jsou očekávání na +1,8 %. Je sice pravdou, že růst ekonomiky v Číně zpomaluje, ale očekávání byla vesměs naplněna. HDP sice loni rostlo nejpomaleji od roku 1990, avšak naplnilo tržní očekávání, což se o prodejích pohonných hmot nedá tvrdit.
Další číslo, které se nedaří predikovat, je růst prodejů EV. Při pohledu na graf níže je vidět, že v roce 2018 se očekával 3,44 % podíl prodejů EV na celkových prodejích. Realita je však rozdílná a prodej elektrických aut roste rychleji, než se očekávalo. Původní předpoklad počítal s dosažením jednoho milionu prodaných EV v minulém roce.

Níže je aktualizovaný graf včetně výhledu pro rok 2019 a 2020. Zde už je zahrnut i pokles celkové poptávky po automobilech. Propad se však dotýká pouze ICE, a ne již EV, jejichž odbyt bude navzdory obecně klesající poptávce po autech zrychlovat. Celkově se tak může rychleji zvedat jejich podíl na celkových prodejích a v roce 2020 již může dosahovat téměř 10 %. Původní předpoklad, který není ani rok starý, mířil ke skoro 7% cíli.
Při porovnání s Kalifornií má však Čína ještě co dohánět. Tamní prodeje EV na celkových prodejích totiž 10 % již dosahují.

Prozatím tedy nelze tvrdit, že ropu čekají vyloženě zlé časy, je ale dobré začít počítat s trendem, který v Číně nabírá na rychlosti (což naznačuje i graf výše). Tedy trend klesajících prodejů ICE aut a naopak růstu těch elektrických.
Při pohledu výše se jedná o náznak toho, že Čína se stává jedním z lídrů elektromobility, a je jen otázkou, kdo z toho bude nejvíce těžit. Zda tím vítězem mohou být výrobci elektrických aut, autobusů a dalších dopravních prostředků jako BYD, Geely Automobile Holdings, Great Wall Motors a nebo NIO, jehož akcie se po „divoké“ IPO ustálila mezi 6 až 7 USD za kus.