Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Víkendář: Čína má nový energetický projekt a může s ním změnit svět

Víkendář: Čína má nový energetický projekt a může s ním změnit svět

05.01.2019 8:08
Autor: Redakce, Patria.cz

Podle odhadů Peking v posledních deseti letech vynaložil na rozvoj elektromobility asi 58,8 miliardy dolarů. Tyto dotace tak pomohly vytvořit největší trh s elektromobily na světě a zemi zajistily dominantní pozici ve výrobě baterií. Stejně tak se čínská vláda snaží podporovat využití solárních elektráren a Financial Times tvrdí, že „nyní chce to samé učinit u palivových článků“. Ty by spolu s elektromobily mohly snížit uhlíkové emise a podle FT by mohly najít uplatnění zejména u větších vozidel, jako jsou autobusy a kamiony, a také u lodí a letadel.

„Pokud se podíváme, co Čína udělala v solární a větrné energii a u baterií, pak je zřejmé, že dotace sem přitáhly hodně kapitálu a firem. Čína se tak v těchto oblastech dostala na vedoucí pozice a my očekáváme, že k něčemu podobnému dojde u palivových článků,“ řekl pro FT Randy MacEwen, který stojí v čele jednoho z největších výrobců článků na světě, společnosti Ballard Power. FT ale varují, že pro Čínu může jít o nákladnou hru, protože nakonec musí být palivové články schopny konkurovat dalším technologiím i bez dotací a například šéf společnosti Tesla Elon Musk tvrdí, že články a využití vodíku představují mimořádně hloupý nápad.

Síla čínské dotační mašinérie je podle FT dobře patrná v Šenzenu, kde téměř polovinu taxíků představují elektromobily vyráběné společností BYD, za kterou stojí i Buffettova Berkshire Hathaway. Elektrický pohon tu mají rovněž autobusy a v celé Číně by se dokonce měla letos prodat téměř polovina všech na světě vyrobených elektromobilů a hybridů. Čínská společnost CATL se již stala největším světovým výrobcem baterií a dostala se před LG Chem i Panasonic. Stala se dodavatelem baterií takových společností jako BMW či Daimler a oznámila, že továrnu hodlá postavit i v Německu.

Ještě před pěti lety Čína přitom v oblasti elektromobility zaostávala a v podobné pozici je nyní u palivových článků. Phil Caldwell z britské společnosti Ceres Power, která vyrábí články, tvrdí, že v Evropě se o nich hodně mluví, ale čínská vláda již činí konkrétní kroky. „Mohou vytvořit celý trh a poptávku, díky které se postupně sníží výrobní náklady,“ říká Caldwell, jehož firma se spojila s čínskou Weichai Power. Benny Oeyen, který dříve působil v General Motors, k tomu dodává, že palivové články mohou být řešením energetických a emisních problémů lidstva a již nejsou pouhým konceptem z powerpointových prezentací.

Podle FT mají palivové články z čínského hlediska hned několik výhod. Mohou snížit závislost země na fosilních palivech a vzácných kovech. Na rozdíl od baterií, k jejichž výrobě je třeba kobaltu, lithia, niklu a platiny, potřebují pouze platinu, jejíž nabídka je dostatečná. Paul Gait ze společnosti Bernstein dokonce tvrdí, že v Jižní Africe je „dost platiny na elektrifikaci všech aut na světě“. A podle FT má Čína nyní kvůli investicím do obnovitelných zdrojů k dispozici velký objem kapacit na výrobu elektrické energie. Těmi se dnes dokonce plýtvá, protože některé solární a větrné elektrárny nelze efektivně propojit se sítí. Země tak ale díky nim může levně vyrábět vodík elektrolýzou z vody, což je v jiných případech méně efektivní proces než jeho výroba z metanu či fosilních paliv.

Palivové články budou však každopádně čelit ostré konkurenci elektromobilů a baterií čistě proto, že do nich stále proudí obrovské dotace. A nejde jen o to, že články musí tyto technologie dohnat, ale o to, že je musí dohnat, zatímco ony se řítí dopředu vysokou rychlostí. Skeptici tvrdí, že vše může nakonec skončit stejně jako u elektromobilů, u nichž čínská vláda mohutně podporuje jejich výrobu bez toho, aby měla přesnou představu o velikosti poptávky po nich. V zemi je tak podle Financial Times přes 100 výrobců těchto vozů. Optimisté na to ovšem reagují s tím, že pokud se podaří dosáhnout kritického objemu výroby, palivové články budou levnější než baterie a tato technologie nakonec zvítězí.

Zdroj: FT

 

Čtěte více:

EU se prý chystá podpořit výrobu baterií miliardami eur
15.10.2018 9:39
Evropská unie hodlá povolit státní podporu výzkumu elektrických bateri...
Přichází velká uhelná rotace, někde by měly být elektromobily snad zakázány
19.10.2018 17:41
Nedávno jsme tu trochu uvažovali nad atraktivitou německých energetik ...
Kde vůbec dávají elektromobily smysl a proč?
29.10.2018 17:43
V současné době už se zdá, že směrem k elektromobilitě nás na straně k...
Tah EU na strategické suroviny. Nastane v Evropě boom lithia?
22.11.2018 6:11
Ve své snaze vyvinout v Evropě strategický hodnotový řetězec pro výrob...
Víkendář: Edison, Musk a Tesla za deset let v náručí Amazonu
15.12.2018 7:08
Když Elon Musk v srpnu letošního roku napsal na Twitter, že zvažuje st...
Trump má dalšího nepřítele: elektromobily
28.12.2018 16:15
Larry Kudlow jako jeden z hlavních ekonomických poradců amerického pre...

Váš názor
  • Zdraví
    07.01.2019 7:57

    v Číně si potrpí na zdraví, Taichi na ulicích, důchodci na hlavní třídě Shanghaje, synci a dcerky, nenechají svoje rodiče, cvičit ve smogu věčně, oni musí rodiče uctívat, to je přeci systém nebeského království, tedy císařství s požehnáním nebes a Buddhy, jim nejde o peníze, oni jistě již vědí, co udělají za 10 let s baterie, a Vás fakt nenapadá ... takovej jednoduchej trik :-), vždy je to v každém druhém filmu, jak ...
    rob
  • Forest Musk
    05.01.2019 11:41

    Kdyz Musk rekne ze je neco hloupe je to urcite genialni vize jako vzdy .. vzpominate na hlasku "Stupid is as stupid does. — Pro hlupáka každý hloupý."? .. vas Forest Gump. nebo spis Forest Musk?
    eple
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Gap Inc/The (10/19 Q3)
Intuit Inc (10/19 Q1, Aft-mkt)
Macy's Inc (10/19 Q3, Bef-mkt)
Seadrill Ltd (09/19 Q3)
thyssenkrupp AG (09/19 Q4)
13:15Baxter International Inc (09/19 Q3)
14:30USA - Index filadelfského Fedu
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
16:00USA - Prodeje starších domů