Americká cla na automobily z EU by poškodila růst zemí střední a východní Evropy. Nejvíce zasaženy by byly Maďarsko s Českem, do menší míry také Polsko a Rumunsko, tvrdí v nejnovější analytické zprávě americká banka .
Automobilovému sektoru jsou podle banky silně vystaveny ekonomiky střední i východní Evropy, které fungují většinou jako přímí nebo nepřímí dodavatelé německých výrobců aut.
“Maďarsko I nadále vyčnívá jako stát střední a východní Evropy, který na americká cla na vývoz aut z Evropské unie doplatil nejvíce,” napsali podle Bloombergu analytici Pasquale Diana a Georgi Deyanov. “Nicméně přesun na mezinárodní dodavatelské řetězce znamená, že další malé otevřené ekonomiky – jako Česká republika – moc nezaostávají kvůli svým intenzivním obchodním vazbám,” napsali také.
Banka dále odhaduje, že zvýšení amerického tarifu o 22,5 procentního bodu by srazilo růst maďarské ekonomiky o 0,25 bodu. Česko by prý zůstalo nedaleko.
"Odhadujeme, že růst v České republice by byl zasažen záporně o 0,23 bodu," uvedl Deyanov v e-mailu na dotaz Patria.cz.
Polsko by bylo zasaženo méně, protože jeho závislost na zahraničním obchodu není taková. V tomto případě by se tempo polského hospodářského růstu snížilo vlivem sankcí o 0,15 bodu, odhaduje banka.
Ekonom Vídeňského institutu pro mezinárodní hospodářské studie Robert Stehrer loni vypočítal, že přímá a nepřímá přidaná hodnota díky vývozu aut do USA se v Maďarsku, na Slovensku, v České republice a Rakousku pohybuje v rozmezí 0,5 procenta až 0,9 procenta hrubého domácího produktu. To však sotva může být přesný výpočet, protože není k dispozici dostatek údajů o neustále se měnícím stavu hodnotových řetězců automobilového průmyslu, upozornila agentura Bloomberg. V případě komponentů se totiž mění geografické rozložení dodavatelů podle toho, jak se mění výroba modelů v jednotlivých závodech či prodejní strategie výrobců.
Zdroj: Bloomberg