Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Řecko právě přestalo být dluhopisovým vyděděncem

Řecko právě přestalo být dluhopisovým vyděděncem

09.10.2019 12:57
Autor: Jana Knechtlová, Patria Finance

Řecký přerod z vyvrhele dluhopisových trhů v jednoho z členů evropského klubu se zápornými výnosy je právě u konce. Jedné z nejvíce zadlužených zemí v Evropě dnes investoři zaplatili za to, že jí na 13 týdnů půjčí svoje peníze. Řecko se tak stalo další zemí, která má prospěch ze záporných úrokových sazeb Evropské centrální banky.

Záporného výnosu dosáhly tříměsíční státní dluhopisy. Atény jich v dnešní aukci prodaly za 487,5 milionu EUR s výnosem -0,02 %. V předešlé aukci nesly tyto papíry výnos 0,095 %, uvedla dluhová agentura, kterou cituje web www.ekathimerini.com. Ukazatel bid-to-cover, který vyjadřuje zájem o cenné papíry, dosáhl 2,71 oproti 1,59 v předešlé aukci.

Negativní výnosy se objevují po celém světě, kde centrální banky snižují úrokové sazby a nakupují dluhopisy, aby podpořily ekonomiku. Z podobného vývoje těží Irsko, Itálie nebo Španělsko, což byli před lety další z hlavních protagonistů svízelné situace v evropském finančním, respektive bankovním sektoru.

Pro Řecko, které během dluhové krize přišlo o přístup na trhy s dluhem a bylo donuceno restrukturalizovat svoje závazky, to je dramatická přeměna.

Země se v roce 2010 ocitla na pokraji státního bankrotu a musela požádat mezinárodní věřitele o úvěrovou pomoc. Od té doby prošla třemi záchrannými programy, půjčky poskytnuté mezinárodními věřiteli však doprovázely přísné podmínky.

Řecká konzervativní vláda předpokládá, že ekonomika Řecka příští rok stoupne o 2,8 %. Mohla by tak splnit rozpočtové cíle, na kterých se dohodla s věřiteli, zatímco uvádí do praxe opatření na snížení daňové zátěže. Podle ministra financí Theodorose Skylakakise chystá daňové škrty ve výši 1,2 miliardy eur.

Návrh rozpočtu na příští rok dále uvádí, že letos řecké hospodářství vykáže růst o 2 %. Očekává také, že přebytek primárního rozpočtu příští rok dosáhne 3,6 % HDP, a o desetinu procenta tak přesáhne cíl stanovený záchranným programem, na němž se Atény dohodly s věřiteli.

Dluh Řecka v současnosti dosahuje zhruba 180 % HDP, což je nejvyšší úroveň v eurozóně.

Zdroje: ČTK, Bloomberg, http://www.ekathimerini.com

 
 

Čtěte více:

Volby v Řecku vyhrála opoziční Nová demokracie, v parlamentu bude mít absolutní většinu
08.07.2019 10:15
V předčasných parlamentních volbách v Řecku vyhrála opoziční konzervat...
Der Spiegel: Řecko si půjčuje levněji než USA
26.07.2019 9:38
Řecko si na volném trhu půjčuje tak levně jako ještě nikdy a dokonce l...
Bespoke: Jak to, že si Řekové půjčují levněji než Američané?
26.07.2019 13:20
Již v minulých týdnech se hned několik článků věnovalo tomu, že výnosy...
Řecko chce předčasně splatit část svých dluhů u MMF
16.09.2019 15:55
Řecko chce předčasně splatit 2,9 miliardy eur (75 miliard Kč) z téměř...
Schivardi: Skryté slabé místo periferie eurozóny
03.10.2019 11:01
Růst produktivity na jihu Evropy byl od poloviny devadesátých let znat...

Váš názor
  • Poptávka
    09.10.2019 14:09

    nabízím svůj účet na který vezmu 1 mld EUR, za rok vrátím na 1000% 0,98 komu v ECB mám zavolat ? :o)
    Mike
    • Re: Poptávka
      09.10.2019 14:46

      Pokud je úrok -0,02% tak musíte vrátit 0,9998 mld EUR, to co píšete byste vrátil méně o 2 % a ne o 0,02%. I tak bych to bral. Jenže naše soukromé dluhopisy by ze svých natištěných peněz ECB nekoupila. :)
      T.Z.
      •  
        09.10.2019 18:08

        když píše že vrátí 0,98, tak z toho logicky plyne, že myslí 2%. O žádných 0,02% nevidím v příspěvku ani zmínku ;-)
        lump
    • Re: Poptávka
      09.10.2019 14:27

      Zavolej v ECB komu chceš. Její bankéři se budou předhánět a stát týden frontu před tvým domem, jako se kdysi stálo na Favorita. Nicméně Rusnok a spol. tam může být dříve. Z ulice Na Příkopě to má jistě blíže.
      logaro
  • Krásný příklad toho,
    09.10.2019 13:21

    jak je trh s aktivy mohutně deformovaný konáním centrálních bank. No, odpovězte si sami. Kolik z Vás by půjčilo vlastní peníze člověku, jež je po uši zadlužen a navíc by jste mu vnutili bonus, že si peníze vezme! Takto nějak vypadá v praxi nezávislost a nulová odpovědnost centrálních bankéřů. Začínám mít dojem, že škodí ještě více, než neodvolatelní politici.
    logaro
    • Re: Krásný příklad toho,
      09.10.2019 13:49

      Mě spíš zaráží ta rostoucí produktivita práce a výkonnost řecké ekonomiky. To jako mám věřit tomu, že krize naučila řeky pracovat ????
      Poldinka
      • Poldinka
        09.10.2019 13:55

        Pasivní příjem láká nejen Řeky. Někteří se tím dokonce chlubí i ve zdejších diskusích.
        logaro
        • Re: Poldinka
          09.10.2019 14:34

          Na pasivních příjmech je něco špatně, jo učitelskej? Asi třídně, ne?
          STX
          • STX
            09.10.2019 14:56

            Dokonce i "tisk" peněz centrálních bank je možno považovat za jejich pasivní příjem.
            logaro
          • STX
            09.10.2019 14:43

            Morálně jistě .Protože umožňují nepracovat a sát hodnoty, jež vytvořil jiný. Nezapomeň, že do pasivních příjmů je nutno počítat např. dotace, dávky, podpory....
            logaro
            • Re: STX
              09.10.2019 15:22

              Co to meleš? Zrovna ty tady budeš kázat něco o morálce... :o)))) Pokud někdo poctivě vydělané peníze investuje do nemovitostí nebo do akcií apod. tak na tom není nic nemorálního. By mě fakt zajímalo z čeho žiješ, když zjevně nikde nepracuješ. Pasivní příjem to zřejmě nebude, když je to podle tebe nemorální.... :o)))))))))))))
              Lišák
              • Lišák
                10.10.2019 6:38

                To je pohled jednoho typu akcionáře. Avšak z pohledu firmy existují dva typy akcionářů. A to ten první, o kterém se zmiňuješ a akcionář zaměstnanec, jež je pro firmu přínosem a posouvá ji vpřed. Je přece morální rozdíl mezi pouhým čerpačem peněžních dávek a aktivním účastníkem tvorby hodnot.
                logaro
                • Re: Lišák
                  10.10.2019 14:19

                  Ti komanči Tě vymyli. Nejdříve firma dostane od akcionáře peníze a pak se dělí o zisk vytvořený i z peněz akcionáře
                  Velkamedvědice
                  • VM
                    10.10.2019 14:31

                    Od kdy akcionáři posílají peníze firmám?
                    logaro
                    • Re:
                      10.10.2019 14:38

                      Nastuduj si nějakou učebnici o a.s., bohatě bude stačit z 1. ročníku střední školy. Když zakládáš a.s., musíš donést nějaký vklad, ať už finanční, nebo třeba nemovitost, stroje. To jsou ty první peníze které akcionář donese. Malinká část těchto akciových společností se potom obchoduje na burze, kde dochází ke změně akcionářů. Ale pořád kupuješ jakoby ten vklad prvních akcionářů, v čase zhodnocený nebo i znehodnocený...
                      qwer
                      • qwer
                        10.10.2019 14:43

                        Jenže Tomáš Baťa na jehož myšlenky se odvolávám byl jediným majitelem. https://www.pozitivnisvet.cz/co-znamena-v-batovskem-pojeti-ucast-na-zisku/
                        logaro
                        • Re:
                          10.10.2019 15:03

                          No a co že byl jediným majitelem? Akcionář může být klidně jen jeden. To nic nemění na faktu, že firma nevzniká velkým třeskem, ale tím, že do začátku musíš něco vložit. Ať už peníze, nemovitosti, stoje, know how, svoji vlastní práci. Ale to se na VUMLu neučilo...
                          qwer
                          • qwer
                            10.10.2019 15:23

                            Cituji: "Byla to akciová společnost, ale 100% akcií měl šéf. Tak tomu bylo za Tomáše a Jana, bratrů Baťových. Tak to má být. Osobním vedením a osobní odpovědností za vše, je nejlepší metoda vedení podniku". Konec citátu. Vidíš např. na situaci v ČEZu, kde je tisíc akcionářů (možná víc), ale pouze jeden s odpovědností. 999 jich má pouze nataženou dlaň bez odpovědnosti.
                            logaro
                        • Re: qwer
                          10.10.2019 14:51

                          Prostě seš bkb a žádný odkaz na tom nic nezmeni
                          Velkamedvědice
                          • VM
                            10.10.2019 14:56

                            Na to nemohu reagovat. Protože stejně jako včera tak i dnes jde z tvé strany o osobní napadání z důvodu rozdílnosti názorů.
                            logaro
                            • Re: VM
                              10.10.2019 15:03

                              Lžeš. Nenívto z důvidu, co uvádíš, ale proto, že když práskneš kravinu, neuznáš to a maskuješ změnou tématu. A to trapny pastování cizích myšlenek je děsné. V dúchodu si objevil Baťu, hurá.. Jen kritizuješ a brečíš a sám se nedokázal než žít z rozpočtu... Nikdy sem od Tebe nečetl nic pozitivního. A v historii máš vesměs stejný hokej jak vět#ina Okamurovců
                              Velkamedvědice
                              • VM
                                10.10.2019 15:09

                                Baťu nikdo neobjevil. Nicméně se snad shodneme na tom, že Tomáš Baťa může být i po desítkách let etalonem prosperity firmy a spokojenosti zaměstnanců.
                                logaro
                              •  
                                10.10.2019 15:07

                                https://www.seznamzpravy.cz/clanek/pane-okamuro-doucim-vas-dejiny-nabidl-se-historik-80282#utm_content=freshnews&utm_term=Dou%C4%8D%C3%ADm%20v%C3%A1s%20historii%20spd&utm_medium=hint&utm_source=m.search.seznam.cz
                                Velkamedvědice
                • Re: logaro
                  10.10.2019 10:28

                  Aby vůbec mohl existovat ten akcionář zaměstnanec, musí nejdříve přijít ten "zlý" akcionář investor, který tam donese peníze. Bez něho taky akcionář zaměstnanec může sedět na úřadu práce. Ale možná pro někoho dost složité pochopit...
                  qwer
              •  
                09.10.2019 16:02

                Ten blábola to nikdy nepochopí, že lze v aktivní části života část příjmů neprožrat, ale investovat. Říká se tomu odložená spotřeba a je to jeden ze znaků střední třídy. Což učitelskej rozhodně není...
                STX
                • STX
                  09.10.2019 16:15

                  Ano, o tom prožírání povídej těm zadluženým zemím, firmám a jednotlivcům. O filozofii Bati něco zde https://www.pozitivnisvet.cz/co-znamena-v-batovskem-pojeti-ucast-na-zisku/
                  logaro
              • Lišák
                09.10.2019 15:50

                Tak já mám blízko k filozofii Tomáše Bati. Ten preferoval myšlenku, že na zisku firmy mají profitovat rovněž zaměstnanci. Připadají mně docela logické zaměstnanecké akcie. V tomto případě není možno tvrdit, že jde o pasivní příjem.
                logaro
                • Re:
                  10.10.2019 10:30

                  Vždyť už to tak v podstatě funguje. Zatím teda jen u odborářských bossů...
                  qwer
                • Re: Lišák
                  09.10.2019 16:47

                  Jo, to by byla paráda ... kdyby se tohle stalo se zaměstnaneckými akciemi ve firmách pravidlem. Stejně jako třeba příspěvek na penzijko, kterej kdyby nebyl, tak ten systém zkolabuje pro nedostatek účastníků. Trvala to sakra dlouho a stát musel zlepšováním výhod hodně podmazávat, aby to firmy začaly plošně dělat ... ale nakonec to dopadlo. V případě zaměstnaneckých akcií by to nemělo být tak složité. Považuji to za docela solidní motivační nástroj pro udržení zaměstnanců na napjatém pracovním trhu a rozumným firmám by mělo pomalu začít docházet, že to hezky funguje.
                  Poldinka
                  • Poldinka
                    09.10.2019 17:01

                    Zaměstnanec akcionář a akcionář, který firmu viděl firmu pouze na fotce je z hlediska přínosu pro firmu sakra rozdíl.
                    logaro
Aktuální komentáře
22.10.2019
8:33UniCredit zvažuje, jak se zbavit pověsti italské banky
5:58Boone: Monetární politika sama nestačí, firmy brzdí špatná infrastruktura
21.10.2019
22:00Wall Street zahujeje týden růstem. Apple opět na rekordu
17:46Nové ekonomické myšlenky potřebujeme jako sůl. Ale z trochu jiné roviny
17:05Evropa roste na vyšší pravděpodobnosti dohody o brexitu, v Praze zářil Avast  
16:59Hlasování v Británii se odkládá, tržní optimismus však podporují zprávy z USA  
16:55Byty v Česku ve druhém čtvrtletí zdražily o desetinu na 60 700 Kč/m2
16:35Čisté příjmy Evropanů jsou letos vyšší o 3,5 procenta
15:22McKinsey: Každé třetí bance hrozí zánik. Proč?
14:22IEA čeká silný růst výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů
14:00Pictet: Klesá riziko recese, valuace mohou jít nahoru
12:30Týdenní výhled: Brexit – buď dohoda, nebo odložení. Výsledková sezóna v plném proudu, od bank přebírají žezlo IT a průmysl  
11:28Lehce pozitivní vstup do nového týdne. Riziko divokého brexitu kleslo  
10:55Carney: Investice se nyní mohou zvednout, Británie může táhnout globální ekonomiku z útlumu
10:19Havlíček: Bez nových zdrojů nebude mít Česko kde brát elektřinu
9:40FT: Huawei připouští, že ho poškozují americké sankce
9:15Rozbřesk: Čekají nás klíčové brexitové dny, libra nervózně vyčkává
8:57Odklad dohody o brexitu a pokrok v jednáních USA-Čína. Burzy mohou otevřít lehce v plusu  
8:53Křetínského CMI koupila čtyřprocentní podíl v ProSiebenSat.1
8:31MMF: Obchodní spory oslabují ekonomiku, je třeba reformovat WTO

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Biogen Inc (09/19 Q3, Bef-mkt)
Harley-Davidson Inc (09/19 Q3, Bef-mkt)
Hasbro Inc (09/19 Q3, Bef-mkt)
Kimberly-Clark Corp (09/19 Q3, Bef-mkt)
Kuehne + Nagel International AG (09/19 Q3)
Lockheed Martin Corp (09/19 Q3, Bef-mkt)
McDonald's Corp (09/19 Q3, Bef-mkt)
NextEra Energy Inc (09/19 Q3, Bef-mkt)
Novartis AG (09/19 Q3)
Procter & Gamble Co/The (09/19 Q1, Bef-mkt)
Snap Inc (09/19 Q3, Aft-mkt)
Texas Instruments Inc (09/19 Q3, Aft-mkt)
UBS Group AG (09/19 Q3, Bef-mkt)
United Technologies Corp (09/19 Q3, Aft-mkt)
7:15Randstad NV (09/19 Q3)
8:00Husqvarna AB (09/19 Q3)
12:00Centene Corp (09/19 Q3)
13:00United Parcel Service Inc (09/19 Q3)
14:00HU - Jednání MNB, základní sazba
16:00USA - Prodeje starších domů
22:10Chipotle Mexican Grill Inc (09/19 Q3)
22:10Whirlpool Corp (09/19 Q3)