Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Krizová konkurenční výhoda Tesly a malý emisní zádrhel

Krizová konkurenční výhoda Tesly a malý emisní zádrhel

22.04.2020 18:43

Podle analytiků Credit Suisse může současná epi-ekonomická situace ve světě posílit konkurenční náskok Tesly před tradičními automobilkami. Podle Emissions Analytics jsou emise z pneumatik až tisíckrát horší než emise z výfuků automobilů. Podívejme se na to.

Epidemická konkurenční výhoda?

Na FTAlphaville před časem psali, že podle CS může současný ekonomický útlum nahrávat Tesle. Tradiční automobilky, které se snaží dohnat její náskok v elektromobilních technologiích, totiž musí nyní šetřit a držet si hotovost. Tudíž nemohou tolik investovat do výzkumu, vývoje a produkce elektromobilů. Ta je přitom zatím pro ně sama o sobě ztrátová. FTAlphaville ale tento závěr trochu rozporuje s tím, že tržní podíly Tesly v Evropě již začaly znatelně klesat. Což by mohlo znamenat, že konkurence Teslu již začala znatelně dohánět, a tudíž výše uvedené může být relevantní tak maximálně pro zbytek světa.

To, že jde o pohled ještě více odstínů, ale ukazuje třeba to, jak si vede potenciálně velký konkurent Tesly – Porsche. Jeho šéf se před časem vyjádřil v tom smyslu, že o Porsche Taycan mají velký zájem bývalí Teslaři. Na garáž.cz se ale můžeme nyní dočíst, že Taycan „je sice dospělé auto, ale v základu za tři miliony korun nabídne oproti konkurenci opravdu směšný dojezd“. Portál dodává:

„Když se podíváme na normovanou průměrnou spotřebu elektřiny, která činí 24,6 kWh na sto kilometrů, a přidáme kapacitu baterie 79,2 kWh, zjistíme, že teoretický dojezd je necelých 322 kilometrů. A jelikož akumulátor nejde továrně využít úplně naplno, dostáváme se pak dokonce pod hranici 300 kilometrů na jedno nabití" (více ve zmíněném článku). Podle tohoto by se tedy zase zdálo, že argumenty CS mají svou relevanci. Tedy že konkurence je stále znatelně za Teslou a současné, na hotovost a zdroje náročné dění dohánění Tesly zpomalí.

Další „ale“

Elektromobilita byla ještě před nástupem současných globálních tenzí jedním z pozorně sledovaných oblastí, kde se točily miliardy dolarů a vlny emocí a názorů. Já se nepovažují za odpůrce elektromobility, ale občas tu poukazuji třeba na to, že místo elektromobilů mohou v některých zemích jezdit spíše uhlomobily. A všimnout jsme si před časem mohli třeba také toho, že podle Emissions Analytics je „znečištění z pneumatik 1 000 krát horší než emise výfukových plynů“. Tj. znečištění související s prachovými částicemi.

Emissions Analytics poukazuje na to, že tento typ znečištění způsobený opotřebením pneumatik je na rozdíl od motorových emisí neregulovaný. Zvýšená popularita SUV, větších a těžších vozů než standardní vozidla, tento problém prohlubuje stejně, jako rostoucí prodej těžkých elektromobilů (!). Omezit problém prý může používání vysoce kvalitních pneumatik a snižování hmotnosti vozidel.

Emissions Analytics konkrétně tvrdí, že „u klasického rodinného hatchbacku na zcela nových, správně nahuštěných pneumatikách jsme zjistili, že vůz emitoval 5,8 gramu částic na kilometr. Ve srovnání s regulovanými mezními hodnotami emisí výfukových plynů 4,5 miligramů na kilometr je zcela neregulovaná emise opotřebení pneumatik vyšší o více než 1 000. Emise by mohly být ještě vyšší, kdyby vozidlo mělo podhuštěné pneumatiky, nebo povrchy vozovek použité pro test by byly drsnější, nebo by byly použité levné nekvalitní pneumatiky z rozpočtového rozsahu. Což jsou podmínky blížící se více reálnému světu“.

Pokud to dáme dohromady...

Je to takové neustále se vracející se téma: Ve snaze něco pořešit se vrháme nějakým směrem a posléze zjišťujeme, že nám možná uniká nějaká podstatná věc, vazba, která zase na naše „řešení“ vrhá trochu jiné světlo. Pokud jsou například (i) prachové emise z pneumatik minimálně tisíckrát vyšší než ty výfukové (viz výše uvedené) a pokud by citlivost těchto emisí na váhu vozidla překročila určitou hranici, nejde o detail*. A jiný nádech získává třeba i ona diskuse o elektrozávodech a náskoku Tesly.

Tím určitě nechci vybízet k cynismu, pasivitě, mávání nad vším rukou a podobně (a u elektromobilů jde samozřejmě o jedno z více relevantních témat). Reakce na podobné jevy může ale obecně být asi dvojí: Buď se budeme ještě více snažit nacházet „správná“ řešení na té samé úrovni, na kterých vznikl problém (více informací, více analýz, více diskusí, a tudíž sporů...). Nebo se budeme více zabývat tím, co vystihl třeba Albert Einstein, když říkal, že žádný problém nelze vyřešit na té úrovni, na které vznikl. Mimochodem, doba nás tímto směrem tlačí více, než kdy jindy.


*Předpokládejme, že průměrná váha elektromobilů je 1 800 kg. A průměrná váha benzín/nafta mobilů 1 400 kg. Jde pak o to, zda oněch 400 kg dodatečné váhy zvýší prachové emise z pneumatik elektromobilu natolik, že to eliminuje jeho celkovou „jednotkovou“ výfukovou emisní výhodu. S ohledem na výše uvedená čísla tedy vychází, že emisní výhoda motorově čistého slunečnomobilu u těchto částic padá ve chvíli, kdy oněch 400 kg zvedne „pneumatikové“ emise o méně než desetinu procenta.

 

Čtěte více:

Ford vykázal za 4Q ztrátu 1,7 mld. USD, náklady rostou, tržby klesají
05.02.2020 10:45
Druhá největší americká automobilka Ford Motor v loňském čtvrtém čtvrt...
Šéf Tesly chce využít prudký růst akcií a získat další dvě miliardy dolarů. Překvapuje nejméně část investorů...
14.02.2020 8:26
Výrobce elektrických aut Tesla plánuje prodat další akcie za dvě milia...
Obrat Elona Muska: Další kapitál nedává smysl. Prodej akcií je tu po 767 dolarech
14.02.2020 16:22
Americký výrobce elektromobilů Tesla získá prodejem akcií více než dvě...
Víkendář: VW a jeho americká katastrofa
15.03.2020 9:03
Za dieselový skandál Volkswagen v USA draze zaplatil. Musel mimo jiné ...
Tesla v prvním čtvrtletí zvýšila prodej o 40 procent
03.04.2020 9:46
Výrobce elektrických vozů Tesla na začátku roku výrazně zvýšil prodej,...

Váš názor
  • Konkurence
    28.04.2020 12:08

    To je nějaký nový model podnikání? Tesla má obrovské dluhy a produkuje ztrátové výrobky, tak je v pohodě a nemusí vůbec šetřit? Tomu nerozumím. To můžou dělat přece všechny automobilky (tento "jako business").
    pmx
  •  
    23.04.2020 9:26

    Hm. Emise prachové částice z pneumatik? A co emise z brzdového obložení? Ty jsou naopak u EV minimální. Tedy netuším poměr mezi emisemi z pneu a brzdné soustavy. Taky jsou někde četl, že zejména u rozjezdů automobilů se spalovacími motory je elektronika protiprokluzu pomalá a dochází k větším otěrům než u EV?? Tedy celkově je vzláštní, jak protichůdné výzkumy se objevují ( možná kdo je platí ). Ale už jsem objevili opačný článek, kde se tvrdí, že pneu vydrží déle na elektrickém autě než na spalovací i přes větší váhu, právě z důvodů rychlejší elektroniky a kontroly trakce celé soustavy. ???
    Skladník
    • Re: Pšoukající krávy už netáhnou?
      21.05.2020 7:45

      Není pravda, že emise z brzdového obložení jsou u EV minimální. EV sice umí rekuperovat, ale brzdy používá také, ty opět brzdí o cca 20-30% větší hmotnost... Pozitivní rozdíl tam bude, ale netvrdil bych, že jsou minimální (proč by potom např. výše uvedeny Taycan měl obří karbon-keramické brzdy, když by je nepotřeboval...).
      DTrn
  • Pšoukající krávy už netáhnou?
    22.04.2020 22:16

    To s těmi pneumatikami je naprostá blbost. Pneumatika u normálního osobního auta váží max. 10 kg. Mění se po minimálně 10 tisících kilometrech. To bych bral za dolní hodnotu, jestli s tím nejezdí Jeremy Clarkson. Pak si to vydělte asi 100. A jdeme počítat. Použijeme fyzikální klasiku zachování hmotnosti. 5,8 g na kilometr/4 pneumatiky*10 000 kilometrů*1000 převod na kg=14,5 kg. Tj. Ta pneumatika by musela být nejenom sjetá, ale musela by se rovnou celá vypařit. Prostě blbost. Co tam je dále? Co takhle podrážky bot? Nebo dětské hračky! Víte, kolik takové kostičky lega zabijí ledních medvědů? Nevíte, co? :)
    Ten, který tančí s papoušky
    • Re: Pšoukající krávy už netáhnou?
      22.04.2020 22:16

      Má tam být /1000 na kg. Ale do kalkulačky jsem to dal správně, nebojte.
      Ten, který tančí s papoušky
      •  
        23.04.2020 11:04

        Máš pravdu, tohle jim nevychází. Odpovídalo by to tak o řád míň...
        qwer
  • Emise pneumatik nesedi
    22.04.2020 21:01

    Zadrhel je predevsim v metodice mereni a mereni samotnych emisi pneumatik bezneho rodinneho hatchbacku od EA... Fyzikalne neni mozne, aby 4 pneu, ktere bezne jako nove vydrzi prumerne 40-45 000 km a kazda sama vazi 8,5 kg (195/65 R15 priklad u meho VW Golf VI), tj. ciste pneu celkem 34 kg, emituji emise 5,8 g/km, jednoduse proto, ze pokud mirne zjednodusim a uvazim, ze vsechny tyto emise jsou primo z oteru gum, gumy by museli by zcela opotrebovane az na kord prumerne po 34 000/5,8=5862 km...coz je evidentne velky nesmysl, i kdyby zanedbani nejakych prachovych emisi z pohybu pneu nebylo celkove zanedbatelne...ta chyba mereni/metodiky pneu emisi musi byt tak cca 10x vetsi, tj.posunout desetinou carku na hodnotu okolo 0,58 g/km.
    horakx
    • Re: Emise pneumatik nesedi
      21.05.2020 7:38

      Do rovnice emisí z "pneumatik" je totiž nejspíš nutno započítat také ty způsobené opotřebením vozovky, které nejsou zanedbatelné a hmotnost vozidla na ně má samozřejmě vliv.
      DTrn
    • Re: Emise pneumatik nesedi
      22.04.2020 22:16

      Když vezmeš nejlevnější čínský gumy, dáš je na hot hatch a řekneš závodníkovi na okruhu a´t to pořádně osolí dostaneš výsledek jako v té studii (přesně tak to proběhlo). S realitou to nemá nic společného. Nehledě na to, že se vůbec neřeší velikost částic, v tomto konkrétním případě mohly mít ty kusy gumy i několik centimetrů.
      ..
      •  
        22.04.2020 22:24

        Jak píšu hore. Dejte to testovat Jeremyho Clarksona.
        Ten, který tančí s papoušky
        •  
          28.04.2020 12:23

          Zřejmě počítají i emise gumárny.
          přizdívka
Aktuální komentáře
03.06.2020
5:28FT: Střední Evropa se obává dopadů útlumu německé ekonomiky
02.06.2020
22:06Wall Street zakončila v plusu, dařilo se ropným titulům
17:58Doba exotických valuací
17:29Summary: Německá pomoc pro Lufthansu a automobilky  
17:17Eurodolar sahá po 1,1200 a další výrazné zisky pro korunu. Praha nejvýš od začátku koronakrize  
16:41Skupině PPF stoupl loni čistý zisk o 16 procent na 26,7 mld. Kč
16:16Franklin Templeton: EU přináší komplexní fiskální záchranný balíček
16:12Komise chce desetinásobně navýšit společný zdravotní a krizový fond
14:50Stará ekonomika ztrácí svoje místo v hlavních indexech
12:38Avast si už myslí na místo v benchmarku, podpořila jej karanténa
11:53Pozvánka na webinář: ETF. Jak je využít ve svém portfoliu
11:15Bloomberg: Sázka na čínské spotřebitele se obrací proti nejbohatšímu Čechovi
10:33Petr Dufek: Ekonomiku táhly dolů slabé investice
10:02Euro přerušilo postup, akciím se daří dál. Zprávy náladu nekazí  
9:12Rozbřesk: Česko s historicky nejvyšším deficitem rozpočtu, středoevropské měny před zasedáním ECB dále posilují
9:12Česká ekonomika klesla méně, než ukázala první data
8:48Sev.en Energy získala těžební společnost Blackhawk Mining z USA
8:47Evropské burzy mohou otevřít růstem. Přijdou zpřesněná data z české ekonomiky  
8:25Další uvolnění zahrne akce do 500 lidí a plnější divadla
8:17Trump dle zdrojů nemá na výběr v případě obchodní dohody s Čínou

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
8:00Wizz Air Holdings Plc (03/20 Q4)
13:00Campbell Soup Co (04/20 Q3)
14:15USA - Změna zaměstnanosti (ADP)
16:00USA - Index ISM v nevýrobním sektoru
16:00USA - Průmyslové objednávky, m/m