Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Obchod se vším, který ale není jediný

Obchod se vším, který ale není jediný

20.05.2020 12:27
Autor: Redakce, Patria.cz

Pro Amazon.com to může vypadat jako dokonalá krize. E-commerce roste, zatím sektor kamenného retailu se zhroutil a kdysi honosné obchody obchází přízrak bankrotů. Leč není tomu tak, píše Austin Carr pro Bloomberg Technology. Firma, která mohla zdaleka nejvíce těžit s boomu internetového nakupování, ztrácí půdu na úkor svých rivalů. Co se tedy nedaří?

Propuknutí pandemie COVID-19 znamenalo pro řadu neinternetových maloobchodních kanálů dočasné uzavření, nebo přinejlepším zápolení se slaboučkou poptávkou. Z toho plynoucí příval nákupů přes internet ale zahltil sklady Amazonu, takže internetová konkurence měla prostor k tomu, aby využila pro firmu neobvyklé zásobovací krize a opožděných dodávek.

Dařilo se novější aplikaci pro nákup potravin Instacart, ale také starším hráčům na trhu jako Target Corp. A Walmart.

Když Amazon před 15 lety přišel s předplacenou službou Prime, bylo jeho cílem nejenom přetáhnout zákazníky z tradičního retailu, ale zajistit jim i tak dokonalý zážitek, aby se už nevrátili. Členům Primě generální ředitel Jeff Bezos nabídl výrazné slevy, nevyčerpatelný výběr a dodání do dvou dnů. „Skutečně to bylo o tom, jak změnit mentalitu lidí, aby nenakupovali nikde jinde,“ řekl Bloombergu bývalý šéf objednávkových systémů Amazonu Vijay Ravindran.

A fungovalo to. Z Amazonu se v následujících letech stala jedna z nejhodnotnějších firem světa, která si vyrobila mraky loajálních zákazníků – do letošního roku čítala služba Prime 150 milionů předplatitelů. Kamenné obchody po celých USA se rychle vrhaly do online prodeje, aby dokázaly držet tempo. Proč by u nich ale lidé nakupovali, když si platí 119 USD ročně za privilegium nakupovat na Amazonu?

Během pandemie nicméně logistické impérium Amazonu, známé dosud svou spolehlivostí, zaškobrtlo. A milionům lidí to připomnělo, že na světě jsou i jiné obchody a že některé už Amazon z hlediska efektivity dokonce dohnaly.

Třeba Walmart, kterému tržby z online prodeje vyrostly v prvním čtvrtletí nahoru až o 74 %, jak v úterý poukázal analytik Patrie Ján Hladký (Bloomberg ještě tato čísla k dispozici neměl).

V případě společnosti Target (během přípravy tohoto článku ještě svoje kvartální výsledky nereportovala) stouply internetové prodeje minulý měsíc o 275 %. Obě firmy také zúžily propast mezi jimi a Amazonem, pokud jde o průměrnou dobu dovážky, tvrdí analytici třetích stran.

Prvenství Amazonu ale v ohrožení není. Tržní podíl má pořád dramaticky větší než všichni ostatní internetoví prodejci v USA. Od začátku pandemie přijala 175.000 lidí. A minulý týden sdělila Bloomberg News, že její obvyklé jedno- a dvoudenní dodací lhůty se zase brzy vrátí, což pravděpodobně pomůže zmírnit frustraci předplatitelů.

Vrátí se tedy klienti Prime do Amazonu? Nebo Walmart či Target seberou Bezosovi svými pickupy ještě nějakou část tržního podílu v e-commerce?

Jedna prognóza říká, že budoucí vývoj bychom mohli již dnes pozorovat v Číně, která za sebou nechává svoje vlastní omezení daná koronavirovou pandemií. Druhý největší internetový prodejce v zemi JD.com vykázal příjem za první čtvrtletí vyšší o 21 %. Způsob, jakým se jí podařilo ustát koronavirové překážky, z ní dělá stále životaschopnější alternativu vůči svému většímu úhlavnímu rivalovi Alibaba Group Holdings. A JD očekává, že její zisky se do budoucna znásobí. Pro příští čtvrtletí si firma maluje až 30% růst tržeb.

„JD.com dokázala zůstat plně v provozu po celou epidemii COVID-19,“ uvedl v prohlášení zakladatel Richard Liu. Silný růst uživatelů během prvního čtvrtletí podle něj odráží narůstající spoléhání se zákazníků na JD.com, že budou oporou ve všech aspektech jejich života, uvedl také.

Podle Bloombergu to naznačuje, že je možné konkurovat velkým hráčům. To, co je aktuálně nejlepší informací pro firmy jako JD, Target nebo Walmart, je nejlepší zprávou i pro stálice typu Alibaby a Amazonu: Svět e-commerce se zvětšuje, podotýká také Carr.

Výkonnost akcií Amazon.com za posledních 5 let:

amazon Alibaba e-commerce

Zdroj: Bloomberg, Patria.cz

 

Čtěte více:

Budoucnost Amazonu, Walmartu a jedna valuační zajímavost
04.03.2020 17:58
Akciový trh a firmy na něm jsou takovou obrovskou knihovnou neustále s...
Jakub Brukner: Technologický sektor bude mít navrch, s ropou opatrně
22.04.2020 17:14
Trhy jsou nadále vysoce volatilní a podle makléře Patria Finance Jakub...
Amazon a Walmart v době pandemie
29.04.2020 17:37
Americké akcie v indexu SPX jsou za poslední tři měsíce více než 10 % ...
Amazonu výrazně vzrostly tržby, zisk ale klesl
01.05.2020 9:11
Americký internetový obchod Amazon v prvním čtvrtletí zvýšil čisté tr...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Royal Mail PLC (12/18 Q3)
3:45Čína - PMI v průmyslu
9:30CZ - PMI v průmyslu
9:55DE - PMI v průmyslu
10:00EMU - PMI v průmyslu
10:30UK - PMI v průmyslu
16:00USA - Index ISM v průmyslu
16:00USA - Výdaje ve stavebnictví, m/m