Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - rozhovor
Základem je správně zvolená ponožka: Jan Jendřejek vyrábí jedny z nejkvalitnějších ponožek v Česku

Základem je správně zvolená ponožka: Jan Jendřejek vyrábí jedny z nejkvalitnějších ponožek v Česku

14.08.2021 14:32
Autor: Redakce

Jan Jendřejek začal po škole pracovat v bývalé baťovské továrně v Krnově, jeho děda pracoval za první republiky v Tonaku a maminka odjakživa v textilním průmyslu. Není divu, že když začal podnikat, zvolil textil. Nejprve vybudoval obchodní firmu Elastex, následně koupil továrnu, která dnes nese značku Northman Outdoor a vyrábí jedny z nejkvalitnějších ponožek v Česku. Ty nejlepší musí být podle Jendřejka z merino vlny. Včetně těch do kanceláře. Další plány jsou jasné. Cílem je vybudovat z Northman Outdoor uznávanou značku u nás i ve světě.

Kdy jste začal s byznysem?

Jan Jendřejek (JJ): V roce 1998 v Krnově. Do té doby jsem dělal pro zdejší textilku a pak jsem se rozhodl, že chci začít podnikat na sebe. Že si vyzkouším, jestli obstojím jako podnikatel. Rozběhl jsem obchodní textilní firmu Elastex, která dodnes importuje do Česka a na Slovensko textilní vlákna a příze. Náš materiál najdete v ponožkách, punčocháčích, zdravotních aplikacích či tkaninách nebo úpletech. A zároveň je Elastex také matkou firmy Northman Outdoor, což je výrobce ponožek.

Jak jste se dostal k výrobě?

JJ: V předkrizovém období, roku 2008, začal mít problémy jeden náš zákazník tady v Bruntále – firma Batex Prima, která sama vyráběla. No a já si chtěl dokázat, že její byznys zachráním. Společnost s milionovými dluhy jsem koupil těsně před vypuknutím krize a ponechal v ní tým firemních srdcařů a technických odborníků na textilní výrobu ponožek. První, co jsme udělali, byla změna názvu na Northman Outdoor, aby byl jasný předěl nových pořádků.

Co Northman znamená?

JJ: Chtěli jsme působit trochu mezinárodně a Northman je v podstatě seveřan. My jsme tady na severu Moravy v podhůří Jeseníků, tak to dává smysl. Naším logem je panáček ztělesňující onoho seveřana, kterého vyplétáme na ponožky.

4

Co je ta velká změna, kterou teď Northman Outdoor prochází?

JJ: Northman se až do loňska specializoval na B2B byznys, tedy na dodávky jiným firmám. Nově vstupujeme na maloobchodní trh. Pořád ještě máme zákazníky, pro které vyrábíme pod jejich značkou, ale začali jsme postupně pronikat s naším brandem také mezi běžné spotřebitele. Vyrábíme firemní reklamní ponožky například pro Ikeu, pro policii, hasiče, České dráhy nebo různé nemocnice či ozbrojené složky v zahraničí. Ale udělali jsme e-shop a nové webové stránky a začali jsme se soustřeďovat také na koncové zákazníky. A na, řekněme, společenské ponožky, které můžete nosit do práce. Dosud jsme se totiž u B2C byznysu soustřeďovali hlavně na sportovní ponožky, ať už pro treking, cyklistiku, lyžování nebo běhání, a prodávali jsme je kromě vlastního e-shopu jen v síti Hudy sport.

Čím jsou vaše ponožky speciální?

JJ: Snažíme se, aby byly maximálně kvalitní a technologicky správné pro příležitost, kterou právě potřebujete. Nejde jen o různé materiály poskládané na různých místech ponožky, ale umíme si také vstupní materiál sami upravovat, sdružovat elastan Lycra s ostatními materiály a seskávat až šest různých přízí do sebe. Je to věda, i když se to možná na první pohled nezdá. Ponožky musí být ty správné, ať už jdete do práce nebo na pětidenní trek.

Jak tedy vyrobit ponožku na pětidenní pochod?

JJ: Základ na chození je dobrý materiál, což je merino vlna. Pak ponožku zónujeme. Tam, kde je nejvíce namáhaná, ji vyztužujeme froté vazbou. Máme stroje, které zónování nebo připlétání dalších nití umí plést a zaplétat s naprostou přesností. Ponožky lze zesílit také dalšími syntetickými vlákny, která mají nízký otěr ve tření. Naproti tomu například bavlna způsobuje vysoké tření, neodvádí vlhko a pak si snadno uděláte puchýř. V místech, kde potřebuje ponožka odvětrat, se udělá mřížka. Stažení v nártu nebo nad kotníkem zase uděláte elastickou bandáží. Ponožky z vlny vám pak vydrží na nohou klidně týden, aniž by zapáchaly. Naší specialitou je plně automatizované řetízkování špicí očko na očko, tak aby šev špice netlačil na prsty.

2

Kde všude prodáváte?

JJ: V únoru jsme rozjeli vlastní e-shop a obchodní stránky a v retailu jsme jako značka Northman Outdoor zatím jen v Hudy sportu. Vlastní obchody teď nemáme. Ale rozjíždíme druhou životní etapu naší firmy a značky, což je hodně práce mého syna. Cílem je dostat se do obchodních center a kamenných obchodů. Pravděpodobně budeme u partnerů, kteří mají vlastní obchody. Můžeme prodávat u obuvníků, potravinářů či oděvníků. Ponožky jsou vždy doplněk.

Jak vypadá technicky dokonalá ponožka do kanceláře?

JJ: Jsem zastáncem vlny i v kancelářích. Vlna dýchá, žije, absorbuje tělesnou vlhkost až do 30 procent své objemové hmotnosti. A pak ji zase pouští. Navíc bakterie nasáté vlhkostí zabíjí, proto vlněné ponožky nezapáchají, i když je máte na noze několik dní. V zimě hřeje, v létě umí chladit, pokud je tedy ponožka tenká. Vezměte si, že ovce se ani v létě nepřehřívají. Vlna prostě dorovnává klima. Ale je třeba si také říci, že merino vlna je asi trojnásobně dražší oproti bavlně.

Jak to bude s vašimi ponožkami a s vlastní značkou dál?

JJ: Jsem v byznysu opatrný, chci jít postupnou cestou. Rád říkám, že mi nic v životě neuteče. Co mě má potkat, to mě potká, a co nemá, tak to nedohoním. Takže nejdeme nějakou masivní marketingovou kampaní, ale spíše krok za krokem, klasický organický růst. A postupně chceme k ponožkám přidat další pletařinu. Záměr je funkční prádlo, čepice, rukavice a trička. Časem ale může být náš brand synonymem pro celé kolekce sportovního oblečení. To je naše dlouhodobá vize. Pro nás není prioritou vydělávat co nejvíc peněz, pro nás je cílem přinášet na trh zboží, které lidé budou mít rádi a budou chtít si ho znovu a znovu kupovat.

3


Čtěte více:

Cesta za dokonalým zvukem: Jiří Pavelka vyrábí audiokabely i za 450 tisíc korun
07.08.2021 14:34
Jiří Pavelka, zakladatel firmy Orchestra Instruments s.r.o., pochází z...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
20.10.2025
13:02Ponorková divize Thyssenkruppu se oddělila a vyplula na burzu, akcie prudce vzrostly
12:01Vstup do nového týdne je pozitivní, Francii ale kazí den horší rating  
11:58Investice do DIP nabírají na tempu. Letos podle AKAT překoná 200 tisíc smluv
11:46BNP Paribas (-10 procent) může čelit až miliardovým nárokům kvůli její roli v genocidě v Súdánu
11:44Cloud od Amazonu měl výpadek. Nefungovala řada webů a aplikací
10:33Kering snižuje zadlužení, kosmetickou divizi prodá L´Oréalu za 4 miliardy eur
10:13Bilionová AI bublina? Investoři se neshodnou na budoucnosti této technologie
10:05Růst čínské ekonomiky byl ve třetím čtvrtletí nejpomalejší za rok
8:48Výkup ČEZ jako strategická priorita, snížený rating Francie a prodej kosmetiky Keringu do L'Orealu  
8:44Rozbřesk: O zalezlých švábech, výpadcích amerických dat a nižším ratingu Francie
6:09Kdy vstoupí OpenAI jako největší neobchodovaná firma na akciový trh?
19.10.2025
15:36Růst poptávky po energiích v čele s datacentry zajistí, že fosilní paliva budou ještě dlouho dominovat, předpovídá McKinsey
8:57Víkendář: AI, technofeudalismus a už ne tak dobrá rada pro studium
18.10.2025
14:51Datacentra žízní po vodě. To je problém pro třetinu Evropy
8:52Víkendář: Pokaždé si lidé říkali, že pracovní místa budou zničena novými technologiemi…
17.10.2025
22:02Wall Street rostla poté, co Trump mírnil svůj postoj vůči Číně  
17:36Ztráta zodpovědnosti je na dluhopisech vidět. Jak je na tom Čína?
16:33Státní dluh na novém rekordu, vzrostl na 3,518 bilionu Kč
16:00VIG kupuje německou pojišťovnu Nürnberger za 1,38 miliardy eur
15:20Ozempic za 150 dolarů místo tisíce? Trumpova slova rozkolísala farmaceutický trh

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
4:00Čína - HDP, y/y
4:00Čína - Maloobchodní tržby, y/y
4:00Čína - Průmyslová výroba, y/y