Američtí žalobci doporučují, aby ministerstvo spravedlnosti podalo trestní obvinění na výrobce letadel . Ministerstvo totiž uvedlo, že firma porušila dohodu související se dvěma smrtelnými nehodami letadel 737 MAX, což ale firma popírá. V neděli o tom informovala agentura Reuters a další média. se odmítl k záležitosti vyjádřit, ministerstvo bezprostředně komentář neposkytlo.
Doporučení není konečným rozhodnutím, podrobnosti o případném trestním jednání nebyly v neděli známy. Ministerstvo má čas do 7. července, aby se vyjádřilo, zda s Boeingem skutečně zahájí trestní řízení.
"Rozhodnutí, které přijde, je naprosto zásadní," řekl Ed Pearson, který je výkonným ředitelem Nadace pro bezpečnost letectví a bývalým vysokým manažerem společnosti . "S těmi letadly jsou potíže, vidíme u nich problémy," pokračoval Pearson. "Mluvím o letadlech 737 MAX a 787, odráží se v tom způsob řízení," dodal.
S letadly 737 MAX jsou spojeny dvě fatální nehody, jedna se stala v roce 2018 v Indonésii, druhá v roce 2019 v Etiopii - celkem při nich zahynulo 346 lidí. Příbuzní obětí před několika dny naléhali na státní zástupce, aby pro požadovali pokutu 25 miliard dolarů (580 miliard Kč) a zahájili trestní stíhání.

Boeing se podle dohody s americkými žalobci z roku 2021 zavázal v rámci vyrovnání zaplatit 2,5 miliardy dolarů, zatímco žalobci souhlasili s tím, že se po třech letech obrátí na soud, aby firma nemusela čelit trestnímu řízení. Letos v květnu ale ministerstvo spravedlnosti uvedlo, že tuto smlouvu porušil. Firmě se podle ministerstva nepodařilo navrhnout, prosadit a také vymáhat program dodržování stanovených postupů a etiky. Jeho smyslem je zabraňovat a také odhalovat porušování amerických zákonů na potírání podvodů. Smlouva přitom firmu chránila před podáním trestního oznámení na konspiraci s cílem spáchat podvod.
Generální ředitel Dave Calhoun čelil minulý týden dotazům amerických senátorů. Mimo jiné jim řekl, že se firma poučila z minulých chyb a že funguje i proces, který má informátorům, takzvaným whistleblowerům, umožnit hlásit nekalé praktiky v podniku. Zákonodárci šéfovi přesto vyčetli, že pro nápravu podnikové kultury neudělal dost.
V rámci nynějšího vyšetřování informátoři z v dubnu americkému Senátu sdělili, že modely 737 MAX, 787 Dreamliner a 777 měly vážné výrobní problémy. se naposledy dostal do centra pozornosti letos v lednu, kdy se letadlu společnosti Alaska Airlines za letu utrhla část trupu, která zaslepuje otvor pro případný další nouzový východ. S dírou v trupu pak letadlo přistálo.