PAŘÍŽ/PRAHA 15. září (ČTK) - Bankrot, který vyhlásily letecké
společnosti Delta a Northwest Airlines, nijak neovlivní cestující
Českých aerolinií, které jsou spolu s oběma americkými dopravci
členy aliance SkyTeam. ČTK to řekl prezident ČSA Jaroslav Tvrdík
s tím, že opatření, která zavedli oba dopravci, se nedotknou ani
sítě dopravců SkyTeamu. Situace amerických společností neovlivní
ani dalšího velkého člena aliance, Air France.
ČSA věří, že vyhlášenou restrukturalizací dojde k ozdravení
obou aliančních partnerů. "Podle našich informací pokračují obě
společnosti v normálním provozu i po dobu restrukturalizačního
procesu," řekla mluvčí ČSA Jitka Novotná.
ČSA nabízejí svým klientům letenky na alianční síti, tedy i
letenky Delty a Northwestu především po USA. Vzhledem k tomu, že
dopravci zatím normálně zajišťují provoz, neměla by se nynější
situace nijak dotknout lidí, kteří plánují letět do USA s ČSA a
dál po Americe cestovat s Deltou a Northwestem.
Delta bude i v režimu bankrotové ochrany pokračovat v
normálním provozu a zůstane nadále členem aliance, uvedla Air
France. Všechny dohody mezi oběma leteckými společnostmi
zůstávají v platnosti.
Air France se domnívá, že Delta se díky svému rozhodnutí nyní
bude moci lépe vyrovnat se svými finančními problémy a přitom
pokračovat ve změnách. "Air France je přesvědčena, že Delta
učinila správné rozhodnutí a že si udrží pozici přední letecké
společnosti v USA a celosvětově," citovala agentura Reuters
prohlášení.
SkyTeam vznikl v roce 2000. Kromě Delty, Air France-KLM a ČSA
jsou jejími členy aerolinie Northwest Airlines, které ve středu
také požádaly o ochranu před věřiteli, dále Korean Air a
AeroMexico. Připojit by se k alianci měly také španělská Air
Europa, panamské Copa Airlines, Kenya Airways a rumunský Tarom. V
rámci aliance mají účastníci propojené letové řády a prodeje
letenek a společné programy pro časté zákazníky.
Třetí největší americké aerolinie Delta Air Lines požádaly ve
středu o soudní ochranu před věřiteli podle kapitoly 11
amerického zákona o bankrotech kvůli vysokému dluhu, drahému
palivu a konkurenci nízkonákladových přepravců. Následně se pod
ochranu před věřiteli uchýlila letecká společnost Northwest
Airlines, která je čtyřkou na americkém trhu.
Soudní ochrana podle kapitoly 11 firmu osvobozuje od nutnosti
splácet úvěry, aniž by za to byla vystavena žalobám věřitelů.
Společnost tak může využít získané peníze k dalšímu provozu a
restrukturalizaci. Soud, jehož souhlasu podléhají všechna závažná
rozhodnutí managementu, může nařídit i snížení mezd a změny v
majetkové struktuře aerolinií.