Komentář doplněn a rozšířen
Výsledky Zentivy byly lepší než očekávání na všech úrovních, a to díky vyšším tržbám. Celkové tržby meziročně vzrostly o 13,1 % taženy silným růstem v kategorii léčiv (+12,9 % meziročně) a 12,1% meziročnímu růstu po vyloučení jednorázového vlivu 71 mil. Kč spojených s prodejem know-how na Slovensku z důvodu nařízení antimonopolního úřadu. V souladu se strategií Zentivy vzrostly tržby z prodeje značkových přípravků o 14,1 % y/y. Podíl tržeb patnácti nejprodávanějších značkových farmaceutik na celkových tržbách vzrostl na 38 % z původních 30 %. Tento trend vnímáme pozitivně, neboť značkové farmaceutické přípravky obvykle poskytují vyšší marži.
Tržby na hlavních prodejních trzích Zentivy, v ČR a na Slovensku, se vyvíjely v souladu s vývojem celého trhu; tj. v ČR nárůst o 10,3 % a na Slovensku pokles o 2,5 % meziročně. Tržby v ČR byly podpořeny především tržbami z léčiv na předpis. Tržby na Slovensku byly ovlivněny negativním dopadem zdravotní reformy ke konci roku 2003, nicméně podle managementu se situace na Slovensku stabilizuje. Dopad zdravotní reformy byl částečně kompenzován i restrukturalizací portfolia Zentivy, a to zaměřením se na propagaci nových značek. Tržby v Polsku a Rusku zaznamenaly silný růst o 153 % meziročně, resp. 56,7 % meziročně, což je v souladu s našimi projekcemi. Tržby z API (aktivní látky) klesly meziročně o 31,8 %, což odráží zvýšenou výrobu API pro vlastní použití. Hrubá marže Zentivy zůstala nadále silná (+61,7 %), nicmémě mírně pod naším odhadem (+62,6 %). Hrubý zisk byl pozitivně ovlivněn modernizací sortimentu, zvýšenými tržbami z výrobků poskytujících vyšší marže, lepší vyjednávací pozicí v oblasti nákupu surovin včetně vlastní produkce API.
V souladu s expanzí Zentivy na nové trhy (Rusko, Polsko), vzrostly náklady na prodej a marketing o 17,9 % meziročně a tvořily 16,8 % tržeb, což je nicméně méně, než jsme očekávali. Náklady na výzkum a vývoj zůstaly relativně beze změny, zatímco administrativní a ostatní náklady byly ovlivněny jednorázovými náklady na IPO ve výši 87 mil. Kč. Nicméně EBIT marže vzrostla o 25,5 % z původních 24,9 %. Čistý zisk byl pozitivně ovlivněn nižšími úrokovými náklady díky snížení dluhu díky příjmům z IPO a refinancováním některých úvěrů s vysokým úrokem půjčkami s nižším úrokem. Efektivní daňová sazba dosáhla 33,1 % ve srovnání s 36,1 % za 9M 2003 díky nižší efektivní dani v České republice, na Slovensku a v Polsku a vyššímu podílu zisku, který pochází z trhů s nižší sazbou daně.
CAS, mil. Kč
9M2004 změna Patria odhad Konsensus
Tržby 7 840 13% 7 605 7 600
EBIT 2 000 39% 1 736 1 900
Čistý zisk 1 190 38% 1 016 1 100
Tomáš Gatěk, Patria Finance