Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Za spamming bude hrozit pokuta až 10 milionů korun

Za spamming bude hrozit pokuta až 10 milionů korun

09.07.2004 13:20
Autor: 

Poslanecká sněmovna v úterý 29. června schválila ve třetím čtení návrh zákona o některých službách informační společnosti. Tento zákon by měl v souladu s evropskou legislativou nově upravit otázky týkající se zasílání nevyžádaných sdělení (tzv. spamming). Tyto otázky byly doposud řešeny především v zákoně o regulaci reklamy, podle něhož bylo zakázáno šířit nevyžádanou reklamu, pokud tato vede k výdajům adresáta nebo jej obtěžuje.

Návrh zákona se vztahuje na zasílání sdělení pouze obchodního charakteru. Těmito sděleními se rozumí všechny formy sdělení, která jsou určena k přímé či nepřímé podpoře zboží či služeb nebo image podniku a rovněž i reklama. Ačkoliv by jistě bylo užitečné rozšířit působnost zákona i na sdělení neobchodního charakteru (např. politická či náboženská sdělení), návrh zákona tak nečiní.

Obchodní sdělení, která jsou šířena e-mailem, hlasovou poštou, faxem nebo textovými zprávami (SMS), bude možno zasílat, pouze pokud s tím budou jejich adresáti předem souhlasit (tzv. metoda „Opt-in“). V každém takovém obchodním sdělení musí být adresátovi dána jasná a zřetelná možnost jednoduchým způsobem a zdarma nebo na účet zasílatele vzít zpět souhlas s využitím jeho elektronického kontaktu. Zasílatel bude povinen souhlas adresáta se zasíláním obchodních sdělení těmito prostředky prokázat.

Šířit obchodní sdělení jinými elektronickými prostředky než jsou výše uvedené (např. přímý telemarketing) bude možné také jen s předchozím a prokazatelným souhlasem jejich adresáta.

Návrh zákona obsahuje i nepřímou novelizaci zákona o regulaci reklamy. Existující zákaz nevyžádané reklamy podle zákona o regulaci reklamy by se měl nově vztahovat pouze na reklamu, která není šířena elektronickými prostředky (typicky např. reklamní letáky vhazované do poštovních schránek). Pro reklamu šířenou touto cestou stanoví návrh zákona definici reklamy, která adresáta obtěžuje. Za takovou reklamu se považuje reklama směřující ke konkrétnímu adresátovi za podmínky, že adresát dal předem jasně a srozumitelně najevo, že si nepřeje, aby vůči němu byla nevyžádaná reklama šířena (metoda „Opt-out“). Pokud tedy nechceme, aby se nám ve schránce objevovaly nevyžádané reklamní letáky, mělo by například stačit vyjádřit svůj nesouhlas na poštovní schránce. Tento způsob odmítnutí nevyžádané reklamy je již dnes často aplikován a v zahraničí je zavedenou praxí.

Nad dodržováním pravidel pro šíření obchodních sdělení elektronickými prostředky by měl převzít dozor Úřad pro ochranu osobních údajů. Navržená výše pokuty za porušení pravidel pro šíření obchodních sdělení elektronickými prostředky činí až 10 milionů Kč, což je nepoměrně více než činí stávající výše pokuty za šíření nevyžádané reklamy podle zákona o regulaci reklamy. Ta dosahuje až 2 milionů Kč.

Vzhledem k tomu, že účinnost této právní úpravy je navržena ke dni vyhlášení ve Sbírce zákonů, mají všichni zasilatelé obchodních sdělení, kteří k jejich šíření používají elektronické prostředky, už jen relativně krátkou dobu k obstarání si souhlasů adresátů s šířením takových sdělení.

Martin Lukáš

Weinhold Legal

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
07.10.2022
15:14Překvapivý pokles nezaměstnanosti v USA. Naděje na otočku Fedu znovu chladnou
14:17Perly týdne: Není ochlazení jako ochlazení, ideál energetických firem a akciová bezpečná útočiště
13:12Sláva, či prokletí přírodního bohatství? Nizozemci by mohli vyprávět
11:57Trhy dopoledne jen přešlapují a přejí si slabá makrodata  
11:48EUC a.s.: Informace o úrokové sazbě na 10. úrokové období dluhopisu EUC VAR/22, ISIN CZ0003517724
11:29ECB se obává problémů bank. Znovu brzdí bonusy i dividendy
11:10AMD: Poptávková nákaza se šíří dál (komentář analytika)  
10:49Jan Bureš: Průmysl překvapil lehce pozitivně, výhled je však velmi nejistý
10:16Zahraniční obchod je sedmý měsíc v deficitu, v srpnu měl schodek 28,2 mld. Kč
10:13Stavební výroba v Česku v srpnu zmírnila meziroční pokles na 0,4 procenta
10:06Průmysl v srpnu překvapivě zrychlil růst na 7,2 procenta
9:46Jak reagují české akcie na daň z nadměrných zisků: ČEZ propadá, banky drží
9:38Akciové trhy, ekonomika, investiční tipy. Příhlaste se na setkání s analytikem a makléřem v úterý 11.10. v Olomouci
9:12Řada penzijních fondů byla jen hodiny od krachu, objasňuje britská centrální banka zásah na trhu dluhopisů
9:09Rozbřesk: Tuzemská ekonomika dále šlape na brzdu
9:05Samsungu poprvé za téměř tři roky klesl čtvrtletní provozní zisk
8:56Kombinace mimořádné daně a cenového stropu omezí ziskovost ČEZ, futures jsou dnes červené  
6:05Přirovnání s 80. léty není namístě, říká držitel Nobelovy ceny Spence. Poptávková stimulace nedává smysl, rozhodující je produktivita
06.10.2022
22:02Data z trhu práce nebyla dostatečně špatná, aby otočila trh do zelena  
21:56Webinář ke vstupu HARDWARIO na burzu: Alan Fabik a Tomáš Morava odpovídají 12. října od 14:00

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
J D Wetherspoon PLC (Bef-mkt)
9:00CZ - Obchodní bilance - nár. pojetí, mld. Kč
9:00CZ - Průmyslová výroba, y/y
10:00CZ - Devizové rezervy, mld. USD
14:30USA - Průměrná hodinová mzda, m/m
14:30USA - Změna počtu prac. míst