Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Za spamming bude hrozit pokuta až 10 milionů korun

Za spamming bude hrozit pokuta až 10 milionů korun

09.07.2004 13:20
Autor: 

Poslanecká sněmovna v úterý 29. června schválila ve třetím čtení návrh zákona o některých službách informační společnosti. Tento zákon by měl v souladu s evropskou legislativou nově upravit otázky týkající se zasílání nevyžádaných sdělení (tzv. spamming). Tyto otázky byly doposud řešeny především v zákoně o regulaci reklamy, podle něhož bylo zakázáno šířit nevyžádanou reklamu, pokud tato vede k výdajům adresáta nebo jej obtěžuje.

Návrh zákona se vztahuje na zasílání sdělení pouze obchodního charakteru. Těmito sděleními se rozumí všechny formy sdělení, která jsou určena k přímé či nepřímé podpoře zboží či služeb nebo image podniku a rovněž i reklama. Ačkoliv by jistě bylo užitečné rozšířit působnost zákona i na sdělení neobchodního charakteru (např. politická či náboženská sdělení), návrh zákona tak nečiní.

Obchodní sdělení, která jsou šířena e-mailem, hlasovou poštou, faxem nebo textovými zprávami (SMS), bude možno zasílat, pouze pokud s tím budou jejich adresáti předem souhlasit (tzv. metoda „Opt-in“). V každém takovém obchodním sdělení musí být adresátovi dána jasná a zřetelná možnost jednoduchým způsobem a zdarma nebo na účet zasílatele vzít zpět souhlas s využitím jeho elektronického kontaktu. Zasílatel bude povinen souhlas adresáta se zasíláním obchodních sdělení těmito prostředky prokázat.

Šířit obchodní sdělení jinými elektronickými prostředky než jsou výše uvedené (např. přímý telemarketing) bude možné také jen s předchozím a prokazatelným souhlasem jejich adresáta.

Návrh zákona obsahuje i nepřímou novelizaci zákona o regulaci reklamy. Existující zákaz nevyžádané reklamy podle zákona o regulaci reklamy by se měl nově vztahovat pouze na reklamu, která není šířena elektronickými prostředky (typicky např. reklamní letáky vhazované do poštovních schránek). Pro reklamu šířenou touto cestou stanoví návrh zákona definici reklamy, která adresáta obtěžuje. Za takovou reklamu se považuje reklama směřující ke konkrétnímu adresátovi za podmínky, že adresát dal předem jasně a srozumitelně najevo, že si nepřeje, aby vůči němu byla nevyžádaná reklama šířena (metoda „Opt-out“). Pokud tedy nechceme, aby se nám ve schránce objevovaly nevyžádané reklamní letáky, mělo by například stačit vyjádřit svůj nesouhlas na poštovní schránce. Tento způsob odmítnutí nevyžádané reklamy je již dnes často aplikován a v zahraničí je zavedenou praxí.

Nad dodržováním pravidel pro šíření obchodních sdělení elektronickými prostředky by měl převzít dozor Úřad pro ochranu osobních údajů. Navržená výše pokuty za porušení pravidel pro šíření obchodních sdělení elektronickými prostředky činí až 10 milionů Kč, což je nepoměrně více než činí stávající výše pokuty za šíření nevyžádané reklamy podle zákona o regulaci reklamy. Ta dosahuje až 2 milionů Kč.

Vzhledem k tomu, že účinnost této právní úpravy je navržena ke dni vyhlášení ve Sbírce zákonů, mají všichni zasilatelé obchodních sdělení, kteří k jejich šíření používají elektronické prostředky, už jen relativně krátkou dobu k obstarání si souhlasů adresátů s šířením takových sdělení.

Martin Lukáš

Weinhold Legal

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
03.03.2021
22:04Doba se otáčí, finance vzkvétají a technologie trpí  
18:07Volkswagen v zásadním bodu valuace...a jeho CEO tweetuje
17:29Strmý nárůst výnosů už akcie neunesly, ropa stoupá  
17:22Reálné sazby implikují pokles valuací. Zachrání trh zisky?
16:21Německá centrální banka poprvé od roku 1979 rozpočtu nepřispěje
16:03Ministr: Britská ekonomika se vzpamatuje dříve, než se čekalo
15:45Čínské zaostření na možné bubliny je pro akciové trhy varovným znamením
14:41MF dnes prodalo při velkém zájmu dluhopisy za 25 miliard korun
14:26Havlíček: Textace tendru na nový blok Dukovan bude během několika týdnů
13:54Jak správně zdanit příjmy z cenných papírů za rok 2020? - druhá část
13:37Reuters: OPEC+ zvažuje, že těžbu ropy zatím nezvýší
13:17Veeva reportuje konzervativní výhled (komentář analytika)  
12:48Komentář: Avast překonal náš odhad pro výsledek EBITDA a čistý příjem  
11:50IHS: Eurozóna je téměř jistě v recesi, aktivita dál klesá
11:01Reuters: Drobní investoři dál riskují a dělají z akcií SPAC řešeto
10:48Další obrat akcií přináší růst, výnosy však míří rychle nahoru  
9:59Vesmírná společnost SpaceX postaví závod v Texasu
9:06Rozbřesk: Největší propad ekonomiky v novodobé historii
8:55Avast mírně zvýšil tržby, ropa čeká na zasedání OPEC a futures se zelenají  
8:44Šéf Disney: Přístup diváků k novým filmům se asi navždy změnil

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Broadcom Inc (01/21 Q1, Aft-mkt)
Henkel AG & Co KGaA (12/20 Q4, Bef-mkt)
Kroger Co/The (01/21 Q4, Bef-mkt)
7:00Deutsche Lufthansa AG (12/20 Q4)
7:00Merck KGaA (12/20 Q4)
7:00Thales SA (12/20 Q4)
8:00William Hill PLC (03/19 Q1)
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
16:00USA - Průmyslové objednávky, m/m
22:15Costco Wholesale Corp (02/21 Q2)
22:15Gap Inc/The (01/21 Q4)