Podívejme se nyní na nákladovou stranu výsledků největšího domácího operátora v roce 2003. Začněme pohledem na realizované marže (ty jsou vedle jednotkových nákladů určeny samozřejmě i jednotkovými výnosy). Následující graf prezentuje vývoj marží na úrovni hrubého zisku (podle IFRS) a EBITDA:
Zdroj: Eurotel, Patria Finance
Vezmeme-li v úvahu některé závěry minulého článku týkajícího se výnosů společnosti (zejména vývoj průměrných výnosů z paušálů a průměrných čistých výnosů ze služeb), rostoucí trend marží musí být dlouhodobě podpořen úsporami na straně jednotkových (zde ve smyslu "na zákazníka") nákladů. Že se tak děje dokazuje následující graf:
Zdroj: Eurotel, Patria Finance
Graf doplňuje následující, ve kterém je zobrazen vývoj absolutní velikosti tří hlavních nákladových skupin:
Zdroj: Eurotel, Patria Finance
Vývoj jednotlivých nákladových skupin a pokles nákladů na úrovni CoGS/zákazník a operační náklady/zákazník lze přičíst zhruba následujícímu:
1. Zvětšující se zákaznická základna má přímý dopad na velikost jednotkových a celkových nákladů společnosti tak, jak jsou využívány úspory z rozsahu. Ty jsou u tohoto kapitálově poměrně náročného odvětví s velkým podílem fixních (a semi-variabilních) nákladů poměrně veliké.
2. Klesající marginální přírůstky zákazníků se zvyšující se nasyceností trhu odbourávají (do značné míry zrcadlově proti jednorázovým výnosům) jednorázové náklady.
3. Společnost tak, jak se zmenšuje její růstový potenciál, obrací svou pozornost na nákladovou (a investiční) stranu svého hospodaření, optimalizuje počet zaměstnanců, dodavatelů a s nimi spojené náklady, vnitřní procesy atd.
Stejně jako u nákladů společnost tak, jak se zmenšuje její růstový potenciál, obrací tato svou pozornost i na investiční stranu svého hospodaření. Tomuto se budeme věnovat příště.
Jiří Soustružník