Včera došlo k jistému obratu v cenách letenek - American Airlines a Continental snížily své ceny na původní úroveň poté, co se předtím pokusily započítat do letenek nárůst cen ropy. O těžké pozici, kterou mají na trhu tradiční letečtí přepravci, jsme psali
ZDE.
Tradiční letečtí přepravci se tak nyní dostávají mezi dvě ostří. Z jedné strany na ně tlačí „low-cost“ aerolinky a z druhé rostoucí cena paliva. Od začátku roku cena ropy Brent vyšplhala o 2,81 USD na 33,2 USD za barel. Levní přepravci zatím zůstávají s cenami na stejné úrovni, avšak dříve nebo později budou muset při stejném vývoji ceny zvýšit. Na rozdíl od velkých leteckých společností mají ale jednu výhodu, tou je prostor pro zvyšování cen. Pro firmy typu American Airlines by však zvyšování ceny letenek bylo smrtící. Tento trend, pokud bude pokračovat, tedy buď přinutí velké přepravce ke snižování nákladů a nebo je zničí. Vzhledem k tomu, že jejich náklady jsou značně neflexibilní (zaměstnanecké penzijní fondy), je pravděpodobnější spíše druhá varianta. Také akcionáři těchto firem by měli pozorně sledovat vývoj v Iráku, ale s opačným přáním než akcionáři BP Plc., kterým vzrůst ceny ropy může pouze prospět. (viz včerejší článek
ZDE).
Pokud by naopak došlo ke stagnaci nebo propadu ropy, dá se očekávat, že tradiční přepravci získají ještě více času. Jejich další osud záleží na tom, zda tento čas bude dostatečný k tomu, aby se zbavili dlouhodobých závazků, zefektivnili fungování a našli své místo na trhu vedle nízkorozpočtových linek. Pokud chcete do akcií tohoto odvětví investovat, měli byste tyto skutečnosti brát v potaz. Pokud se podaří alespoň některým společnostem ozdravět, je v jejich akciích velký potenciál. Například akcie Continental Airlines se od počátku roku propadly o 25,32 % na hodnotu 12,15 USD za akcii. Pokud by se managementu podařilo firmu stabilizovat a přivést k růstu, dá se odhadovat významný růst ceny tohoto titulu. Ovšem jak už to bývá v takových případech, tento potenciál je vyvážen značným rizikem.
Ondřej Stehlík, Patria Direct